Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-86b/05/KP/AW
z 21 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-86b/05/KP/AW
Data
2005.06.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
marża
turystyka


Pytanie podatnika
Czy jeżeli Strona spełnia wszystkie kryteria zawarte w art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, może rozliczać w/w usługę na zasadach szczególnych określonych w w/w art. 119 ustawy i podstawą opodatkowania jest marża pomniejszona o kwotę podatku należnego w stawce podstawowej równej 22%?


POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 18.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 23.03.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 19.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


- uznać stanowisko Strony dotyczące zapytania nr 2 zawartego w piśmie z dnia 18.03.2005r. przedstawione w piśmie z dnia 19.04.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż organizuje wycieczkę w kraju dla osób mających miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zdaniem Podatnika świadczona przez niego usługa jest usługą turystyki organizowaną przez biura podróży. Strona oświadcza, iż spełnia wszystkie kryteria zawarte w art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, wobec tego rozlicza w/w usługę na zasadach szczególnych określonych w w/w art. 119 ustawy, a więc podstawą opodatkowania jest marża pomniejszona o kwotę podatku należnego w stawce podstawowej równej 22%.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535), zgodnie z którym podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5;
art. 119 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie;art. 119 ust. 3 w/w ustawy, zgodnie z którym przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
4)prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
art. 119 ust. 4 w/w ustawy zgodnie z którym podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty;
art. 119 ust. 5 w/w ustawy, zgodnie z którym przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębniew odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29;
art. 119 ust. 10 w/w ustawy zgodnie z którym podatnik, o którym mowa w ust. 3,w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż organizuje wycieczkęw kraju dla osób mających miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty Europejskiej i rozlicza w/w usługę na zasadach szczególnych zawartych w art. 119 ustawy, a więc podstawą opodatkowania jest marża pomniejszona o kwotę podatku należnego w stawce podstawowej (22%).
W ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zasady szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki zostały określone w art. 119 ust. 1-10. Istotą owej szczególnej procedury jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania usług turystyki jest kwota marży (obliczona jako różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty)pomniejszona o kwotę należnego podatku. W/w formę opodatkowania, bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, może stosować jedynie Podatnik, który:
1)ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
2)działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
3)przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
4)prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Przy zastosowaniu tej formy opodatkowania nie przysługuje jednak Podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.
Zdaniem Podatnika spełnia on wszystkie kryteria zawarte w wyżej cytowanym art. 119 należy zatem uznać, że w przypadku organizowania wycieczki w kraju dla osób mających miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty Europejskiej Podatnik może korzystać z opodatkowania marży według wyżej wymienionych zasad. Ponieważ usługa turystyczna świadczona jest w kraju Podatnik należny podatek winien ustalić od marży według stawki w wysokości 22%.
Tutejszy organ podatkowy zaznacza jednak, że w przypadku gdy Podatnik przy świadczeniu usługi turystyki oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część świadczeń wykonuje we własnym zakresie (tj. w sytuacji, gdy np. usługi świadczone są we własnej bazie hotelowej lub własnymi środkami transportu), odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług wykonywanych we własnym zakresie stosuje się odpowiednio przepisy art. 29 (podatek rozliczany jest w takim przypadku na zasadach ogólnych, co oznacza, że Podatnik winien obliczyć VAT według stawki właściwej dla wykonywanej usługi z prawem do odliczania podatku naliczonego).
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj