Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426PD/415/34b/05
z 12 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426PD/415/34b/05
Data
2005.07.12



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
odpisy amortyzacyjne
zaniechanie poboru podatku


Pytanie podatnika
Czy od zakupionego środka trwałego, za fundusze własne i za fundusze otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospoidarczej, mogę dokonywać odpisów amortyzacyjnych?


Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), w związku ze złożonym przez Pana G. wnioskiem z dnia 06.06.2005r., uzupełnionym w dniu 28.06.2005r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych częściowo za środki własne, częściowo za środki finansowe otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy, w całości stanową koszty uzyskania przychodów, za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy jednorazowe środki, które przeznaczył częściowo na zakup środków trwałych, wyposażenia oraz towarów handlowych, mając przy tych zakupach także udział środków własnych.Zdaniem wnioskodawcy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych częściowo za fundusze własne, częściowo za fundusze otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy, powinny w całości stanowić koszty uzyskania przychodu. W przypadku niedotrzymania warunków określonych w umowie, jest on zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków.Unormowania dotyczące kosztów uzyskania przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera rozdział 4 zatytułowany " Koszty uzyskania przychodu "

Z brzmienia art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ), wynika, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 .Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. a) cytowanej ustawy , nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku i darowizny, jeżeli:

  1. nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, lub
  2. dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
  3. nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) ( Dz. U. z 2005r. Nr 70, poz. 630 ) , zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych objęte zostały przyznane bezrobotnemu środki z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1pkt 1 lit. b) i c) rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ), stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji ( WE) nr 69/2001 z dni 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis ( Dz. Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001 ) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia Zaniechanie to dotyczy świadczeń wypłaconych w okresie od 01 stycznia 2004r. do 31 grudnia 2005r.

Zakupiony przez podatnika środek trwały sfinansowany był w części ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy, od których zaniechano poboru podatku na podstawie odrębnych przepisów. W związku z powyższym, brak jest podstaw do zaliczenia w koszty prowadzonej działalności odpisów amortyzacyjnych od całej wartości początkowej środka trwałego . Odpisy amortyzacyjne mogą być kosztem uzyskania przychodu tylko od tej części wartości początkowej, która sfinansowana była ze środków własnych.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stanowisko podatnika w sprawie, iż odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych częściowo ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy, w całości stanową koszty uzyskania przychodów, uważa za nieprawidłowe.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj