Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
DUS-PP/443/52/2005
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DUS-PP/443/52/2005
Data
2005.07.06



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
obrót
odliczenie podatku od towarów i usług
struktura sprzedaży


Pytanie podatnika
Jak do obliczania prawidłowego wskaźnika proporcji ująć obrót z różnymi stawkami, aby prawidłowo odliczać podatek VAT naliczony od zakupów zwiazanych z całym obrotem?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2005r. uzupełnionym następnie pismem z dnia 10.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obliczenia procentowej struktury obrotu w związku z korektą podatku VAT za 2004r. - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28.04.2005r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Następnie w dniu 11.05.2005r. wpłynęło pismo uzupełniające do ww. wniosku dotyczące przedstawienia, własnego stanowiska w sprawie oraz czy toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje na drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w ramach, której dokonuje:- sprzedaży opodatkowanej,- sprzedaży zwolnionej (sporadycznie pośrednictwo finansowe),- sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu (świadczenie usług tj. oddelegowanie personelu do pracy za granicę, gdzie podatek VAT płaci nabywca,- otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z PFRON, które jest księgowane na zmniejszenie wynagrodzeń po otrzymaniu wpływu.W związku z powyższym Spółka zapytuje, jak do obliczenia prawidłowego wskaźnika proporcji powinna ująć w/w obrót, aby prawidłowo odliczać VAT naliczony od zakupów związanych z tym całym obrotem.

Stanowisko Podatnika w opisanej sprawie jest następujące:

Zdaniem Spółki prawidłowe wyliczenie wskaźnika proporcji celem prawidłowego odliczenia podatku VAT naliczonego powinno być przeprowadzone na podstawie wzoru W = A : B x 100gdzie poz. A to:- sprzedaż opodatkowana na terytorium kraju,- sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu (świadczenie usług tj. oddelegowanie personelu do pracy za granicę, gdzie podatek VAT płaci nabywca usługi. poz. B to:- sprzedaż występująca w poz. A, - sprzedaż zwolniona,- dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych tzw. dotacja przedmiotowa otrzymana na pokrycie kosztów działalności podatnika.

Organ podatkowy stwierdza co następuje:

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie w całości lub w części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 90 ust. 2 powołanej ustawy. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa powyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którym podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Na podstawie art. 90 ust. 4 proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Zgodnie z art. 90 ust. 7 ww.ustawy o VAT, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust.1. W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wskazany w zapytaniu z dnia 28.04.2005r. sposób obliczenia kwoty podatku naliczonego obniżającego kwoty podatku należnego jest prawidłowy. Podatnik wykonujący czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z tą zasadą podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego związaną ze sprzedażą opodatkowaną ale również z innymi czynnościami, które wprawdzie nie generują podatku należnego, ale uprawniają do jego odliczenia. Takimi czynnościami są w myśl art. 86 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi oddelegowania personelu do pracy za granicę. W takich sytuacjach gdy będzie istniała kategoria zakupów (wydatków), których nie da się jednocześnie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży i w związku z tym nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i podatnik będzie zobligowany do obliczenia kwoty podatku naliczonego w oparciu o proporcję udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo w liczniku ustalonej proporcji Podatnik uwzględnia sprzedaż opodatkowaną na terytorium kraju oraz czynności które nie generują podatku należnego, ale uprawniają do odliczenia podatku należnego - w niniejszej sprawie świadczenie usług tj. oddelegowanie personelu do pracy za granicę, gdzie podatek VAT płaci nabywca. W mianowniku tej proporcji Podatnik uwzględnia całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwoty z licznika), oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czyli kwotę sprzedaży zwolnionej i dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych z PFRON).

Podkreślenia wymaga, że ustawą z dnia 21.04.2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) zmienione zostały niektóre przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy art. 1 pkt 28 ustawy zmieniającej w art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług został uchylony ust. 7.Zgodnie z art. 9 ustawy nowelizującej powyższa zmiana przepisu art. 90 wchodzi w życie z dniem 01.06.2005r. Oznacza to, że wprowadzona regulacja w istotny sposób zmienia zasady dokonywania odliczenia w oparciu o proporcję wstępną ustaloną na bazie danych z 2004r. w okresach rozliczeniowych, poczynając od czerwca 2005r.Po dniu wejścia w życie nowelizacji Podatnik winien wyliczyć nową wartość tej proporcji, już bez uwzględnienia w jej mianowniku kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z PFRON.W tym miejscu podkreślenia wymaga przepis art. 90 ust 10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym wskazano, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z zasadami z art. 90 ust. 2-8: 1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.W każdym przypadku wyliczoną o wszystkie powyższe zasady proporcję, zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy. Przepis ten może mieć zastosowanie w związku z koniecznością wyliczenia nowej wartości proporcji, gdyż w piśmie z dnia 28.04.2005r. zaznaczył Pan, że sprzedaż zwolniona występuje w firmie sporadycznie. W tym stanie faktycznym i prawnym stanowisko podatnika organ podatkowy uznał za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj