Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich
PP/443-32/P/25/05/BS
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-32/P/25/05/BS
Data
2005.07.21



Autor
Urząd Skarbowy w Siemianowicach Śląskich


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
utrata prawa do zwolnienia
wysokość zwolnienia podmiotowego
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
- ponownego wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w ....................... stwierdza, że stanowisko przedstawione przez :

  1. .....................

we wniosku z dnia 27.04.2005 r., który wpłynął w dniu 29.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

  • ponownego wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ....................... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 02.05.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wniosek został uzupełniony w dniu 09.05.2005 r. pismem z dnia 06.05.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego,(…) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż podatniczka od ponad 5 lat prowadziła działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej art. przemysłowych, którą zlikwidowała w dniu 10.08.2004 r. Obrót uzyskany w okresie od 01.01.2004 do 10.08.2004 r. wynosił 184.764,10 zł. Natomiast obrót uzyskany od 01.01.2003 do 31.12.2003 r. wynosił 375.616,72 zł. Przez cały okres prowadzenia działalności była podatnikiem podatku od towarów i usług. Od września 2004 r. lokal w którym prowadziła działalność gospodarczą wynajmuje innej firmie. Z tytułu najmu lokalu w 2004 r. uzyskała obrót w wysokości 7.333 zł.

Zdaniem wnioskodawcy, obrót uzyskany z tytułu najmu lokalu jest zwolniony z podatku od towarów i usług na zasadzie przepisów art.113 ust.9 ustawy o podatku VAT, w myśl którego podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego, u których wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 10 000 euro są zwolnieni z podatku od towarów i usług.

Stanowisko Organu podatkowego:

Z posiadanych przez tutejszy urząd dokumentów wynika, że podatniczka dokonała rejestracji do podatku od towarów i usług w dniu 1.12.1999 r.

Do dnia 10.08.2004 r. była czynnym podatnikiem podatku VAT .

Zgodnie z art.113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w w/w przepisie nie wlicza się również odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (113 ust.2 ustawy VAT).

Natomiast przepisy art.113 ust.11 ustawy VAT stanowią, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust.1.

W opisanym stanie faktycznym nie mają zastosowania przepisy ust 9 tego artykułu. Bez znaczenia więc pozostaje fakt że z dniem 10.08.2004 r. Pani wyrejestrowała działalność gospodarczą oraz że ponownie z dniem 17.09.2004 r. zarejestrowała działalność gospodarczą.

Przepis powyższy stosuje się przy tym - zgodnie z art.168 ust.2 ustawy VAT - odpowiednio do podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowali z tego zwolnienia, zgodnie z art.14 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 z póź. zm.).

Z w/w przepisów wynika zatem, że uprawnienie podatnika do ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

#9632; upływu 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła utrata lub rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego,

#9632; wartość sprzedaży towarów i usług w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła równowartości kwoty 10.000 EURO ,

przy czym dla obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej przyjmuje się:

  • za okres od 1stycznia 2004r. do 30 kwietnia 2004 r. wartość sprzedaży w rozumieniu art.168 ust.3 w/w ustawy tj. liczona jako suma sprzedaży zwolnionej oraz opodatkowanej,
  • za okres od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. wartość sprzedaży w rozumieniu art.113 ust 1,2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535)

Zasada ta obowiązywała również w ustawie z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz.50 z późn. zm) w brzmieniu obowiązującym do 30.04.2004 r., gdzie art.14 ust 7a stanowił że podatnik który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika iż podatniczka osiągnęła w 2003 r. obrót w wysokości 375,616,72 zł, a zatem zastosowanie ma art.113 ust.1 ustawy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17.11.2003 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 202, poz.1962/ – wartość sprzedaży towarów i usług, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług od 01.01.2004 r. do 31.12.2004 r. wynosi 45.700 zł.

Oznacza to że podatniczka przekroczyła limit uprawniający od 01.01.2004 r. do zwolnienia podmiotowego, zatem brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w 2004 r.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Naczelnik Urzędu Skarbowego w ......... postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w .............) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj