Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piszu
PD-415/P/11/2005
z 12 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/P/11/2005
Data
2005.05.12
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Piszu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
dofinansowanie
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
Pytanie podatnika
Czy kwota otrzymana z Funduszu Pracy jest dochodem podlegającym opodatkowaniu, który winien być wykazany w zeznaniu rocznym
czy odpisy amortyzacyjne od części wartości początkowej zakupionego środka trwałego sfinansowanej z tych środków stanowią koszty uzyskania przychodów.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piszu uznaje stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Podatnik jako osoba bezrobotna na podstawie umowy nr 23/2004 z dnia 15.12.2004 r. otrzymał z Funduszu Pracy kwotę 11.000 zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wypłata pieniędzy nastąpiła w dniu 16.12.2004 r. Podatnik kwotę te przeznaczył na zakup środka trwałego, wozu asenizacyjnego. Podatnik działalność gospodarcza rozpoczął w 2005 r. Pierwszy przychód z tego tytułu uzyskał w styczniu 2005 r. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej otrzymał 09.12.2004 r. (z datą rozpoczęcia działalności od 03.01.2005 r.). Zdaniem pełnomocnika podatnika Fundusz Pracy zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.) jest funduszem celowym. Fundusze celowe stosownie do brzmienia art. 5 pkt 3 ustawy o finansach publicznych należą do sektora finansów publicznych. Z kolei z art. 106 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przychodami Funduszu Pracy są: obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej na współfinansowanie projektów finansowanych z Funduszu Pracy, odsetki od środków Funduszu Pracy pozostających na rachunkach bankowych dysponenta Funduszu Pracy oraz samorządów województw, powiatów, Ochotniczych Hufców Pracy i wojewodów, spłaty rat i odsetek od pożyczek udzielonych z Funduszu Pracy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone na współfinansowanie działań z zakresu udziału publicznych służb zatrudnienia w EURES, środki ze sprzedaży akcji i udziałów, o których mowa w art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz zwrot środków z Banku Gospodarstwa Krajowego, pochodzących z wypłaty pożyczek dla osób fizycznych podejmujących działalność gospodarczą, inne wpływy. Dalej pełnomocnik wywodzi, iż stosownie do brzmienia art. 46 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Podkreśla, iż przywołana ustawa określa zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia, aktywizacji zawodowej oraz zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia, oraz aktywizacji zawodowej realizowane przez instytucje rynku pracy działające w celu: pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, osiągnięcia wysokiej jakości pracy, wzmacniania integracji oraz solidarności społecznej. W związku z powyższym zdaniem pełnomocnika środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej należy uznać za świadczenie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pełnomocnik podatnika wskazuje, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Między innymi kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane według zasad określonych w art 22a-22o z uwzględnieniem art. 23. Stosowanie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zdaniem pełnomocnika przepis ten jednak w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania. Nie miało bowiem miejsca odliczenie kwoty otrzymanej z Funduszu Pracy od podstawy opodatkowania, nie można też uznać, aby kwota ta jako stanowiąca część wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego była wydatkiem "zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie". Ustawodawca w przywołanym przepisie użył przymiotnika "zwrócony" pochodzącego od czasownika "zwrócić". "Zwrócić" zaś wywodzi dalej pełnomocnik oznacza zgodnie ze słownikiem PWN "oddać czyjąś własność, także przekazać sumę należną komuś za coś, zapłacić za coś, zwrócić dług, pożyczkę; zwrócić koszty podróży; zwrócić książkę do biblioteki; pieniądze zwrócone przez dłużnika". Termin "zwrot" oznacza oddanie czegoś, zwrócenie czegoś, spłatę. Zatem najpierw musi być poniesiony wydatek, dopiero potem następuje zwrot, w przedmiotowej sprawie zdaniem pełnomocnika kolejność była odwrotna. Dlatego uważa, iż odpisy amortyzacyjne od części wartości początkowej zakupionego środka trwałego sfinansowanego ze środków z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu. Ustosunkowując się do powyższego organ podatkowy zważył co następuje.
Z postanowień art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, co wskazał pełnomocnik, starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Warunki, jakie należy spełnić, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018). Omawiane świadczenie stanowi dla podatnika przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu gdyż nie mieści się w dyspozycji powołanych przepisów normujących zwolnienia przedmiotowe. Dnia 25 kwietnia 2005 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70, poz. 630). Na jego podstawie zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b) i c) rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018), stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia. Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Reasumując, kwota 11.000 zł otrzymana przez podatnika na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest wolna od podatku na mocy ww. rozporządzenia, a nie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ podatkowy nie podziela także zaprezentowanego stanowiska odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od zakupionego środka trwałego sfinansowanego ze środków z Funduszu Pracy. Jeżeli ustawodawca chciałby spowodować taką interpretację nie formułowałby zwrotu "zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie". Określenie w "jakiejkolwiek formie" ma tutaj decydujące znaczenie. Dlatego pomoc pieniężna, za którą zostaje nabyty środek trwały, należy potraktować jako zwróconą. Dokonując wykładni analizowanego przepisu należy zwrócić uwagę na charakter odpisów amortyzacyjnych. Podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość nabytych środków trwałych wyłącznie poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w sposób przewidziany przez przepisy ustawy. W sytuacji gdy podatnik uzyska zwrot wartości nabytych środków trwałych dokonywanie odpisów z tytułu zużycia tych środków trwałych powodowałoby uzyskanie dodatkowych korzyści przez podatnika. Dlatego hipoteza art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy dotyczy również przedmiotowej sprawy, mimo iż najpierw nastąpiło uzyskanie pieniędzy, a później zakup środka trwałego. Ustawodawca w tym przepisie określił, że skoro podatnik na skutek zwrotu wartości poniesionych wydatków na nabycie środka trwałego nie poniósł w ogóle lub w pewnym zakresie wydatku, to nie ma prawa wliczać do kosztów uzyskania przychodów zwrotu nieponiesionego wydatku w drodze odpisów amortyzacyjnych. Interpretując zatem ten przepis w całości należy przyjąć, że ustawodawca poprzez to unormowanie prawne zamierza uniknąć sytuacji, w której podatnik osiągnąłby podwójne korzyści z tytułu nabycia środka trwałego. Uwzględniając treść tego przepisu, podatnik nie może niejako po raz drugi uwzględniać w kosztach uzyskania przychodów wartości nabycia środka trwałego poprzez odpisy amortyzacyjne w sytuacji, gdy wydatek ten został odliczony od podstawy opodatkowania bądź też wydatek został podatnikowi zwrócony. Biorąc powyższe pod uwagę, Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Od wniesionego od postanowienia zażalenia należna jest opłata skarbowa w wysokości 5,00 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.