Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I.US.II-443/60/2005
z 22 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I.US.II-443/60/2005
Data
2005.06.22



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje infrastrukturalne
odliczenie podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy gmina ma prawo do potrąceń podatku naliczonego z tytułu zakupów sprzętu komputerowego wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem?


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 , poz. 60 ze zm. ), art. 5 ust. 1, art. 15 , art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03. 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.), § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 16.06.2005 r. znak KR. IV/0717/62/2005 z datą wpływu do tut. Urzędu 21.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego- postanawia uznać stanowisko Jednostki za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 16.06.2005 r. Jednostka zwróciła się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem czy może odliczyć podatek naliczony związany z wydatkami ponoszonymi przy realizacji zadania "Wparcie efektywnego zarządzania projektem SPOT Przebudowa ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4 - dostosowanie do wymogów UE". Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż w ramach zadania "Wsparcie efektywnego zarządzania projektem SPOT Przebudowa ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4 - dostosowanie do wymogów UE" Gmina Miasto Rzeszów zakupi sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem do wdrażania, monitorowania i kontroli projektu drogowego - " Przebudowa ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4-dostosowanie do wymogów UE". Wyżej wymienione zakupy sfinansowane zostaną w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport w latach 2004-2006. Zdaniem Jednostki nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego przy wymienionych wyżej zakupach.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, uprzejmie informuje: Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustaleniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) . Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, iż: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwanego również prawem do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie podatnikowi, jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych��. Mając na uwadze przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Określając tę zasadę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione, w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT tj.:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przedstawiona zasada wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji. Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy poddał analizie stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika zgodnie, z którym, Gmina Miasto Rzeszów zrealizuje inwestycję pn. " Przebudowa ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4 - dostosowanie do wymogów UE". Realizacja przedmiotowej inwestycji nie spowoduje w przyszłości powstania źródła czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych miasta należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie dróg , ulic , mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina realizuje zatem zadania, których wykonanie nie będzie podlegać ustawie o podatku od towarów i usług lub ich wykonanie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku. Do zadań takich należy przedmiotowa inwestycja realizowana przez Gminę Miasto Rzeszów. Mając na uwadze powyższe Jednostce nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji.

Tut. Organ podatkowy dokonał również analizy przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Jak wynika z pisma Jednostki Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia a co za tym idzie Gmina Miasto nie może się ubiegać o zwrot podatku VAT w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia , gdyż przepisy te nie będą miały w tym przypadku zastosowania. Dokonując analizy przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego w świetle ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2004 r Nr 54, poz. 654 ze zm.) tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Jednostka nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie, bowiem z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 6, powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Reasumując, Gminia Miasto realizującej opisane w zapytaniu zadanie inwestycyjne nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujacych zakupy sprzętu komputerowego o którym mowa w piśmie Jednostki. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie podziela stanowisko Jednostki zawarte w zapytaniu i orzeka jak w sentencji.

Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny , oraz aktualny stan prawny , zmiana którego może spowodować , iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 1 pkt 1, art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, za pośrednictwem tut. Organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj