Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/3-4231/6/05
z 27 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/3-4231/6/05
Data
2005.07.27



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne

Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Wszczęcie postępowania --> Braki podania


Słowa kluczowe
brak formalny
braki podania
informacja dla podatnika
prawo do uzyskania informacji
reprezentacja
spółdzielnie


Pytanie podatnika
dotyczy reprezentacji spółdzielni występującej o wydanie postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z dnia 26.04.2005 r. (znak: US.II.0-005/1/2005) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Pismem z dnia 4.02.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 14.02.2005 r. spółdzielnia zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacji podatkowej). Zapytanie wnioskodawcy dotyczyło wskazania, czy 47 % z ogólnej kwoty należnych spółdzielni udziałów w S., niezwróconych przez B., który przejął S. należy zaksięgować w koszty działalności i czy koszty te stanowić będą koszt uzyskania przychodów. Przedstawiając w piśmie z dnia 14.02.2005 r. swoje stanowisko w tej sprawie, spółdzielnia stwierdziła, że niezwrócone jej udziały członkowskie w wysokości 47 % należy zaksięgować w koszty działalności spółdzielni jako koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie, dokonując oceny prawnej stanowiska spółdzielni w tym przedmiocie, postanowieniem z dnia 26.04.2005 r. (znak: US.II.0-005/1/2005), stwierdził, że jest ono nieprawidłowe. Wskazując na zapis art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), stwierdził, że zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie papierów wartościowych w szczególności akcji i udziałów, które są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z ich odpłatnego zbycia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonując analizy przedłożonych akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa uznał, że wydane postanowienie należy wyeliminować z obrotu prawnego.

Stosownie do zapisu art. 14a § 1 naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Podanie (wniosek) zgodnie z przepisem art. 168 § 2 i 3 ordynacji podatkowej, powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi (...), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego.

W niniejszej sprawie wnoszącym jest spółdzielnia reprezentowana przez właściwy do tego organ.

Stosownie do zapisu art. 48 § 1 i art. 54 ustawy z dnia 16.09.1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), spółdzielnię na zewnątrz reprezentuje zarząd. Oświadczenie woli za spółdzielnię składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i pełnomocnik. W spółdzielniach o zarządzie jednoosobowym oświadczenie woli mogą składać dwaj pełnomocnicy. Zgodnie z zapisem Krajowego Rejestru Sądowego (KRS ...) oświadczenie woli za spółdzielnię składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i pełnomocnik. Wniosek spółdzielni złożony w Urzędzie Skarbowym w Strzyżowie, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego podpisany został tylko przez jednego członka zarządu - prezesa, co stoi w sprzeczności z zapisem w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jeśli podanie (wniosek) nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków (...) niewypełnienie tego warunku powoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia - (art. 169 § 1 ordynacji podatkowej).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie, pomimo braków formalnych wniosku z dnia 4.02.2005 r. (uzupełnionego pismem z dnia 14.02.2005 r.), nie wezwał wnoszącej do ich usunięcia i udzielił pisemnej interpretacji w sprawie przedstawionej we wniosku. Tym samym, skoro strona postępowania była niewłaściwie reprezentowana, postępowanie organu I instancji prowadzone było z rażącym naruszeniem prawa procesowego.

Wystąpienie powyższych uchybień skutkuje uchyleniem przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, który nakłada na organ odwoławczy obowiązek uchylenia z urzędu postanowienia wówczas, gdy rażąco narusza prawo.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj