Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423/37/2005/EC
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423/37/2005/EC
Data
2005.06.20



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
premia pieniężna
rabaty premiowe
rabaty transakcyjne


Pytanie podatnika
Czy premia otrzymana w związku z dokonaniem zakupów towarów handlowych powinna być rozpoznawana jako rabat pomniejszający wartość zakupionych towarów handlowych i w związku z powyższym obniżać koszty uzyskania przychodów związanych ze sprzedażą zakupionych przez Spółkę towarów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8, poz.60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 25 marca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy premia otrzymana w związku z dokonaniem zakupów towarów handlowych powinna być rozpoznawana jako rabat pomniejszający wartość zakupionych towarów handlowych i w związku z powyższym obniżać koszty uzyskania przychodów związanych ze sprzedażą zakupionych przez Spółkę towarów - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej poprzez sieć perfumerii. Towary handlowe Spółka nabywa od dostawców, którzy w celu zwiększenia efektywności współpracy podejmują działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów handlowych takie jak gratyfikacje finansowe poprzez system premii pieniężnych.

W przypadku części transakcji otrzymanie takiej gratyfikacji związane jest z określonego rodzaju świadczeniem Spółki na rzecz dostawcy. W tym celu Spółka zawiera z niektórymi dostawcami umowy regulujące zasady przyznawania i wypłacania gratyfikacji. Wykonanie określonych świadczeń na rzecz dostawcy jest dokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Spółkę w ciągu 7 dni od dnia wykonania usługi. Otrzymana za wykonanie usługi gratyfikacja nie wpływa na wartość kosztów uzyskania przychodów, lecz zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest rozpoznawana przez Spółkę jako przychód.

Równolegle Spółka otrzymuje premie od pozostałych dostawców, nie będąc jednocześnie zobowiązaną do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz tych dostawców. Premia ta wypłacana jest przez dostawców tytułem realizacji określonego poziomu zakupu produktów w określonychsegmentach i uzależniona jest od wartości netto dokonanych zakupów produktów w danym segmencie, zrealizowanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszystkich upustów, rabatów i skont. Otrzymanie premii Spółka traktuje jako przyznanie rabatu zmniejszającego wartość zakupionych towarów i dokonuje pomniejszenia pierwotnej wartości zakupionych towarów nawet w sytuacji, kiedy nie otrzymuje faktur korygujących.

Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy premie nie są powiązane z żadnymi dodatkowymi świadczeniami wykonywanymi przez Spółkę na rzecz dostawców, a ich otrzymanie związane jest z określonymi zakupami towarów handlowych, to stanowią one formę rabatu zmniejszającego wartość zakupionych towarów handlowych, a tym samym pomniejszają koszty uzyskania przychodów, w momencie dokonania ich sprzedaży.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone. Dla celów podatkowych premie są traktowane jak rabat lub jak zapłata za usługę, tym samym winny odpowiednio zwiększać przychody lub pomniejszać koszty uzyskania przychodów.

Słuszne jest stanowisko Spółki, iż w przypadku, gdy premia pieniężna przyznawana jest za określone działania podejmowane przez nabywcę i nie wiąże się z żadną konkretną dostawą, stanowi wynagrodzenie nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi na podstawie wystawionej faktury VAT. Natomiast w przypadku, gdy otrzymana premia nie wiąże się ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz dostawcy żadnych świadczeń, będących ekwiwalentem otrzymanej premii, winna być traktowana jak rabat, pomniejszający wartość nabytych towarów.

W takiej sytuacji dostawca winien wystawić fakturę VAT korygującą, która dla nabywcy stanowić będzie podstawę do pomniejszenia wartości zakupionych towarów handlowych i tym samym do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów związanych ze sprzedażą danych towarów handlowych. W przypadku braku faktury korygującej wystawionej przez dostawcę, prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania powinno być dokonane dla jednostek prowadzących księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.), na podstawie innych dowodów księgowych.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa)

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (art 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa), za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj