Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PPOI/443/196-1/05/AD
z 5 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PPOI/443/196-1/05/AD
Data
2005.07.05



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
termin zwrotu
zwrot
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy deklaracja VAT-7 uwzględniająca przyspieszony zwrot jest poprawna, czy też Spółka winna w polu E – rubryka nr 53 – „Kwota do zwrotu w terminie 180 dni” wpisać wyliczoną kwotę zwrotu, pomimo jednoczesnego złożenia wniosku o zastosowanie 60-dniowego terminu zwrotu?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki – przedstawione we wniosku z dnia 25.04.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 27.04.2005r., uzupełnionym pismem z dnia 21.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27.04.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 21.06.2005r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z opisanego w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, iż Spółka zwróciła się do tut. Urzędu o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za grudzień 2004r. Zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Spółka wraz z deklaracją złożyła pisemny wniosek o zastosowanie w stosunku do tej nadwyżki, o której mowa w art. 87 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przyspieszonego 60-dniowego terminu zwrotu. Z uwagi na złożony wniosek, Spółka wypełniając deklarację VAT-7, w polu E „OBLICZENIE WYSOKOŚCI ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO LUB KWOTY ZWROTU”, w rubryce 54 „Kwota do zwrotu w terminie 180 dni” wpisała „0” (słownie: zero). Jednocześnie w polu G „INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH” w rubryce nr 59 i 60 potwierdziła złożenie wniosku o zwrot oraz złożenie wniosku o przyspieszenie terminu zwrotu podatku.

W związku z opisanym stanem faktycznym Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy deklaracja VAT-7 uwzględniająca przyspieszony zwrot jest poprawna, czy też Spółka winna w polu E – rubryka nr 53 – „Kwota do zwrotu w terminie 180 dni” wpisać wyliczoną kwotę zwrotu, pomimo jednoczesnego złożenia wniosku o zastosowanie 60-dniowego terminu zwrotu.

Zdaniem Spółki w przypadku złożenia wniosku o zastosowanie przyspieszonego terminu zwrotu, opisany powyżej sposób wypełnienia deklaracji VAT-7 należy uznać za poprawny.

W stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku, w przypadku wystąpienia w danym okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego nad należnym podatnik każdorazowo – co do całości tej nadwyżki (różnicy) – ma prawo żądać w deklaracji jej zwrotu na swój rachunek bankowy. Zróżnicowana jednak została realizacja tego prawa w zakresie terminu, w jakim urząd skarbowy jest zobligowany do dokonania zwrotu, o czym stanowią przepisy art. 87 ust. 2-6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W zależności od okoliczności zwrot różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika może nastąpić w terminie: 180, 60 lub 25 dni. Mimo, że w art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako termin zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określono 60 dni, to zestawienie tego przepisu z art. 87 ust. 3 ustawy, wskazuje, że termin zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni ma charakter wyjątkowy, gdyż zasadniczym terminem do zwrotu tej różnicy jest termin 180 dni. Bowiem zgodnie z regulacją przepisów art. 87 ust. 2 i 3, w terminie 60 dni od złożenia deklaracji następuje zwrot różnicy podatku jedynie do kwoty ograniczonej wartością:

  • podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz
  • kwoty stanowiącej 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%, czyli 0%, 3% i 7%.

Kwota zwrotu przewyższająca tak określoną kwotę – podlega zwrotowi na rachunek bankowy podatnika w terminie 180 dni. W ten sposób określony limit kwoty różnicy podatku, która podlega zwrotowi na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7, ulega podwyższeniu – na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją VAT-7, jeżeli podwyższenie kwoty zwrotu:

  • jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług lub sezonowością skupu produktów rolnych,
  • jest uzasadnione kwotą podatku naliczonego związanego z dostawami towarów lub świadczeniem usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Również w terminie 60 dni podatnikowi przysługuje, na podstawie art. 87 ust. 6 ww. ustawy, zwrot różnicy podatku, jeżeli składając deklarację VAT-7 podatnik złoży jednocześnie umotywowany wniosek w tej sprawie, a kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:

  • faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 02.07.2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808 ze zm.),
  • dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Odnosząc powołane przepisy do stanu faktycznego opisanego we wniosku, stwierdzić należy, iż Spółka składając na podstawie art. 87 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, wraz z deklaracją VAT-7 za grudzień 2004r., wniosek o zastosowanie - w stosunku do należności, o której mowa w art. 87 ust. 3 ustawy, przyspieszonego terminu zwrotu winna była w polu E „OBLICZENIE WYSOKOŚCI ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO LUB KWOTY ZWROTU”, w rubryce 54 „Kwota do zwrotu w terminie 180 dni” wpisać kwotę zwrotu różnicy podatku wynikającą z rozliczenia podatku za grudzień 2004r., która na mocy art. 87 ust. 3 ustawy podlega zwrotowi w terminie 180 dni, jednakże w przypadku spełnienia warunku określonego w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy, na umotywowany wniosek podatnika, podlega zwrotowi w przyspieszonym 60-dniowym terminie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj