Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/DF1/415-28/III/2005
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/DF1/415-28/III/2005
Data
2005.06.01



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
rada rodziców


Pytanie podatnika
Czy mogę odpisać od dochodu w moim zeznaniu PIT-37 za 2004r wpłaty na rzecz Rady Rodziców.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60) oraz art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 13.04.2005r. uzupełnionego w dniu 09.05.2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe:


w sprawie odliczenia od dochodu wpłat na Radę Rodziców


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 13.04.2005r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
czy mogę odpisać od dochodu w moim zeznaniu PIT-37 za 2004r wpłaty na rzecz Rady Rodziców.

Stan faktyczny:
W 2004r. dokonałam wpłaty na rzecz Rady Rodziców. Wpłat dokonywałam przelewem bankowym na cele oświatowe na konto szkół: Gimnazjum - 100,00 zł. oraz Zespołu Szkół zawodowych 150,00 zł.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
uważam, że spełniam warunki do dokonania odpisu ponieważ zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działaności pozytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) wpłaciłam 150,00 zł. :

  1. na cele oświatowe,
  2. dla szkół publicznych, które spełniają warunki określone w w/w artykule ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działaności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).

Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy -
zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem podlegają darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele. Cytowany przepis odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 z późn. zm.), do których interpretowania właściwe jest Ministerstwo Polityki Społecznej. Wykaz organizacji pożytku publicznego zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Polityki Społecznej nie zawiera Rad Rodziców działających w szkołach czy placówkach. Rada rodziców jest bowiem zgodnie z art. 53 i art. 54 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 173, poz. 1808) społecznym organem szkoły lub placówki, nie jest więc organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W konsekwencji przekazywane od 1 stycznia 2004 r. przez osoby fizyczne darowizny na rzecz rady rodziców, nie mogą być odliczane od dochodu tych osób, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążaca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadch okreśolnych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj