Interpretacja Urzędu Celnego I w WarszawieUrzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-9/05/523/GK
z 21 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-9/05/523/GK
Data
2005.04.21



Autor
Urząd Celny I w Warszawie

Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy paliwo pzyjęte do składu podatkowego według parametrów uprawniających do zastosowania niższej stawki podatku akcyzowego, po jego zmieszaniu z paliwem odpowiadającym tym samym normom jakościowym, ale obciążonym wyższą stawką podatku akcyzowego, podlegaq wyższej stawce podatku akcyzowego ?


Warszawa, dnia 21.04.2005r.Numer sprawy: 441000-PA-9100I-9/05/523/GK P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z zapytaniem Spółki, złożonym w piśmie z dnia 20.01.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 01.02.2005r.)postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie rozliczania podatku akcyzowego dla paliw o zróżnicowanych parametrach (łącznie przechowywanych), wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego, wg stawki dla parametrów stwierdzonych przy przyjęciu tych wyrobów do składu podatkowego, za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 01.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie rozliczania podatku akcyzowego dla paliw o zróżnicowanych parametrach (łącznie przechowywanych), wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego, wg stawki dla parametrów stwierdzonych przy przyjęciu tych wyrobów do składu podatkowego.We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka magazynuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliwa, które spełniają te same normy jakościowe, mimo zróżnicowania parametrów mających wpływ na wysokość podatku akcyzowego. Dotyczy to zawartości siarki - w przypadku oleju napędowego i bioetanolu - w przypadku benzyn.Kwota akcyzy dla poszczególnych paliw zostaje określona po zakończeniu produkcji i w określonej wysokości zostaje zawieszona. Wyrób w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaje przekazany do składu podatkowego, w którym przy przyjęciu następuje potwierdzenie (orzeczenie laboratoryjne) zasadności zastosowania odpowiedniej stawki. Wyrób trafia do zbiornika, gdzie znajduje się paliwo z poprzednich dostaw, w których parametry akcyzowe mogą być wyższe. Wyrób w zbiorniku jest tylko magazynowany. Z uwagi na to, że w trakcie magazynowania wyroby o różnych stawkach akcyzowych ulegają zmieszaniu, to przy wyprowadzaniu ich na rynek lub do innego składu podatkowego, ich parametr akcyzowy zostaje podwyższony.W konsekwencji właściciel wyrobów płaci podatek w wyższej wysokości niż podatek naliczony przy jego produkcji, który został zawieszony, pomimo, że wyrób nie został poddany żadnym dodatkowym czynnościom podlegającym opodatkowaniu akcyzą.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

UZASADNIENIEW dniu 01.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie rozliczania podatku akcyzowego dla paliw o zróżnicowanych parametrach (łącznie przechowywanych), wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego, wg stawki dla parametrów stwierdzonych przy przyjęciu tych wyrobów do składu podatkowego.We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka magazynuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliwa, które spełniają te same normy jakościowe, mimo zróżnicowania parametrów mających wpływ na wysokość podatku akcyzowego. Dotyczy to zawartości siarki - w przypadku oleju napędowego i bioetanolu - w przypadku benzyn.Kwota akcyzy dla poszczególnych paliw zostaje określona po zakończeniu produkcji i w określonej wysokości zostaje zawieszona. Wyrób w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaje przekazany do składu podatkowego, w którym przy przyjęciu następuje potwierdzenie (orzeczenie laboratoryjne) zasadności zastosowania odpowiedniej stawki. Wyrób trafia do zbiornika, gdzie znajduje się paliwo z poprzednich dostaw, w których parametry akcyzowe mogą być wyższe. Wyrób w zbiorniku jest tylko magazynowany. Z uwagi na to, że w trakcie magazynowania wyroby o różnych stawkach akcyzowych ulegają zmieszaniu, to przy wyprowadzaniu ich na rynek lub do innego składu podatkowego, ich parametr akcyzowy zostaje podwyższony.W konsekwencji właściciel wyrobów płaci podatek w wyższej wysokości niż podatek naliczony przy jego produkcji, który został zawieszony, pomimo, że wyrób nie został poddany żadnym dodatkowym czynnościom podlegającym opodatkowaniu akcyzą.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z art. 27 ust. 7 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.Stosownie do § 4 ust 1 pkt 7 lit. e) i h) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) m.in. benzyny silnikowe i oleje napędowe, o symbolach PKWiU oznaczonych w tym przepisie, objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu. W myśl art. 6a ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 z późn. zm.) szczególny nadzór podatkowy podlega na kontroli m.in. przemieszczania i obrotu niektórymi wyrobami akcyzowymi, w tym ich przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewozu oraz na kontroli ilości i jakości wyrobów, ich ubytków i zużycia.Podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu, zgodnie z art. 6 d ust. 1 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej, są obowiązane zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym przechowywać w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyroby objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Zasada ta dotyczy również przesyłek wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Stosownie do postanowień § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz.311) miejsce magazynowania wyrobów w składzie podatkowym powinno spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności i tożsamości znajdujących się w nim wyrobów oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie przepisów dotyczących przepisów szczególnego nadzoru podatkowego. Wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinny być przechowywane w sposób umożliwiający ich każdorazowe wyodrębnienie, tj. w oddzielnych zabezpieczonych urzędowo naczyniach, czy też pojemnikach. Taki sposób przechowywania gwarantuje organowi celnemu warunki do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia kontroli objętych szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów, w tym zapewnia możliwość dokonywania kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami oraz ustalenia faktycznej wysokości ubytków lub niedoborów powstałych podczas ich przechowywania.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2004r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 279, poz. 2763) określa zróżnicowane stawki podatku akcyzowego (obowiązujące od dnia 01.01.2005 r.) na olej opałowy, uzależnione od zawartości siarki - poz. 1 pkt 5 załącznika Nr 1 do rozporządzenia, zgodnie zaś z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) podmiotowi produkującemu paliwa ciekłe przysługuje, po spełnieniu określonych warunków, zwolnienie od akcyzy - w wysokości określonej w tym przepisie.W związku z powyższym informuję, że paliwa: olej napędowy o określonej zawartości siarki oraz benzyna o określonej zawartości bioetanolu, wprowadzone do magazynowego składu podatkowego nie mogą być zmieszane odpowiednio z olejem o innej zawartości siarki lub benzyną o innej zawartości bioetanolu, tj. paliwami, dla których stosuje się inne stawki podatku akcyzowego.Stosownie do przepisu art. 28 ust.1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu jest ilość wyrobów akcyzowych. Dla wyrobu akcyzowego zharmonizowanego wyprowadzonego ze składu podatkowego należy zastosować stawkę podatku akcyzowego w takiej wysokości jaka obowiązuje w dniu powstania obowiązku podatkowego.Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj