Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DF/415-262/05/FD
z 13 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-262/05/FD
Data
2005.04.13
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Słowa kluczowe
dowód księgowy
protokół zdawczo-odbiorczy
Pytanie podatnika
W jakiej formie należy przekazać część budynku – będącego środkiem trwałym wybudowanym w ramach działalności gospodarczej przez podatnika i stanowiącym współwłasność małżeńską – na rzecz odrębnej działalności gospodarczej małżonki?
Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... zam. w Gdańsku przy ul.... z dnia 26.01.2005 roku ( data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.01.2005 roku), który uzupełniono pismami z dnia 17.02.2005 oraz 16.03.2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej kwestii, w jakiej formie należałoby przekazać cześć budynku będącego środkiem trwałym w działalności podatnika, stanowiącego współwłasność małżeńską, na odrębną działalność gospodarczą małżonki. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, że:
Uzasadnienie Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów), w ramach której wybudował nieruchomość na wynajem, która jest w całości wykorzystywana i amortyzowana w tej działalności. Małżonka podatnika prowadzi odrębną działalność gospodarczą i rozpoczyna jej wykonywanie w jednym z lokali usługowych w ww. budynku. Pomiędzy małżonkami istnieje wspólność majątkowa, obejmująca również przedmiotowy lokal. Podatnik zamierza dokonać przekazania części budynku na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Ocena prawna stanu faktycznego: Zgodnie z § 12 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 z późn. zmianami) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe którymi są:
- wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dotyczy dowód - datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej której dowód dotyczy - przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych - podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. Za dowody księgowe mając na względzie postanowienia § 13 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, uważa się również:
W związku z powyższym oraz mając na względzie fakt, że w przepisach podatkowych ( jednoznacznie ) nie mówi się o rodzaju dokumentu jaki należy sporządzić w przypadku przekazania części budynku stanowiącego współwłasność małżeńską amortyzowanego w całości w działalności gospodarczej jednego małżonka na działalność gospodarczą drugiego małżonka, stanowisko zawarte w zapytaniu należy uznać za słuszne. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.