Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PPOI-443/174/05/MS
z 12 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PPOI-443/174/05/MS
Data
2005.07.12



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
kradzież
opłata sankcyjna
sankcja pieniężna
woda


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opłat za nielegalny pobór wody z sieci wodociągowej oraz nielegalne odprowadzanie ścieków.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.04.2005r. znak DF/2204/2005, który wpłynął w dniu 14.04.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za nielegalny pobór wody z sieci wodociągowej oraz nielegalne odprowadzanie ścieków, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółka prowadzi działalność w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Działalność ta uregulowana jest ustawą z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług. Przepis art. 7 wymienionej ustawy daje przedstawicielom przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalu i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci. W przypadku stwierdzenia w toku kontroli, że odbiorca:

  • posiada celowo uszkodzony wodomierz,
  • nielegalnie włączył się do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej z pominięciem urządzeń pomiarowych,

Spółka w oparciu o sporządzony protokół wylicza powstałą stratę, którą poniosła w wyniku ujawnionych działań odbiorcy. Wyliczenie to przeprowadzane jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70). Obliczona w ten sposób norma ryczałtowa jest podstawą do oszacowania kwoty, którą Spółka obciąża właściciela posesji.

Czy należności z tytułu poniesionej szkody za nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Spółka stoi na stanowisku, że nie, gdyż korzystanie przez odbiorców z wody pobieranej bez zawartej umowy i nielegalne odprowadzanie przez nich ścieków nie jest nabywaniem od Spółki jakiegokolwiek świadczenia. Pobierane opłaty mają charakter odszkodowawczy za szkodę wyrządzoną przedsiębiorstwu.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o ptu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju i to niezależnie od tego, czy czynności te zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wszelkie dozwolone w legalnym obrocie czynności, nawet gdy zostały dokonane niezgodnie z odrębnymi przepisami. Naruszenie odrębnych przepisów nie wywołuje skutków w postaci wyłączenia dokonanych czynności spod opodatkowania.

Spółka, jako przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jest to działalność usługowa na rzecz społeczności lokalnej, którą zobowiązana jest zapewnić gmina w ramach zadań własnych. Wykonując tą działalność Spółka ma wynikający z ustawy obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków. Wprawdzie dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywać się winno na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, jednak pobór wody i odprowadzanie ścieków bez zawartej umowy lub z naruszeniem jej postanowień nie zmienia faktu, że Spółka również w takim przypadku świadczy swoje usługi.

Wartość dokonanej sprzedaży szacowana jest w oparciu o przeciętne normy zużycia wody oraz takie dane jak ilość zameldowanych osób oraz powierzchnia terenu możliwa do podlewania przy użyciu nielegalnego podłączenia. Ustalona w ten sposób kwota jest ekwiwalentem pieniężnym za pobraną wodę i odprowadzone ścieki i nie może być traktowana inaczej, niż zapłata za wydany towar i wykonaną usługę, czyli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o ptu.

Interpretacja zgodna jest ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30.12.2004r. nr PP1/811-1152/04KSz/2655, wydanym na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie dotyczącej opodatkowania opłat za dostawę energii i paliw, których pobranie dokonane zostało m.in. bez umowy zawartej ze sprzedawcą lub niezgodnie z warunkami określonymi w umowie.

W świetle powyższego stanowisko przedstawione w złożonym wniosku należało uznać za błędne.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj