Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PPOI-443/209/05/AP
z 8 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PPOI-443/209/05/AP
Data
2005.07.08



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
okres
samochód używany
towar używany


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży, w przypadku sprzedaży używanych samochodów osobowych nabytych przed dniem 01.05.2004r., a których dostawy dokonano przed dniem 25.06.2004r.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko wnioskodawcy: przedstawione we wniosku z dnia 05.05.2005r., data wpływu 09.05.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży, w przypadku sprzedaży używanych samochodów osobowych nabytych przed dniem 01.05.2004r., a których dostawy dokonano przed dniem 25.06.2004r., jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.05.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści przedstawionej przez wnioskodawcę wynika, że przedmiotem działalności spółki jest między innymi skup i sprzedaż używanych samochodów osobowych. Przed dniem 01.05.2004r. spółka dokonywała nabycia powyższych samochodów od podmiotów niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, lub od podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy przy sprzedaży samochodu korzystali ze zwolnienia z tej czynności od podatku od towarów i usług.

Spółka nie była użytkownikiem powyższych samochodów a jedynie przeznaczyła je do dalszej odsprzedaży. Przed dniem 25.06.2004r. spółka dokonała dalszej sprzedaży powyższych samochodów, nie wykazując na fakturze kwot podatku z tytułu dostawy.

Zdaniem spółki, w powyższej sytuacji podstawą naliczenia podatku od towarów i usług jest różnica pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży używanych samochodów osobowych.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego w sprawie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Definicję towaru używanego zawarto w przepisie art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, i tak: przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (o symbolach wymienionych w przepisie).

Procedura opodatkowania marży w przypadku dostawy towarów używanych zgodnie z art. 120 ust. 10 wspomnianej ustawy ma zastosowanie do dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,

- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Zgodnie z przepisem art. 174 ww. ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 120, procedura polegająca na opodatkowaniu marży ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników, o których mowa w art. 120 ust. 4, po dniu 30 kwietnia 2004r. A zatem procedury polegającej na opodatkowaniu marży nie stosuje się do dostaw towarów nabytych przed 30.04.2004r. a będących przedmiotem dostawy po dniu 30.04.2004r. Oznacza to, iż do towarów, które zostały nabyte lub importowane przed 01.05.2004r. stosuje się ogólne zasady opodatkowania.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 145, poz. 1541) zostało znowelizowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietna 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970) – do rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. został między innymi dodany przepis § 41a ust. 1 i 2.

Przepisy te stanowią, iż w okresie do dnia 31 grudnia 2004r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Przepis ten ma zastosowanie do podatników, którzy:

- nie byli użytkownikami samochodów wymienionych w tym przepisie,

- nabyli je przed dniem 1 maja 2004r., w celu ich dalszej odsprzedaży, od podmiotów:

a) niebędących podatnikami podatku, albo

b) będącymi podatnikami podatku, którzy na podstawie przepisów o podatku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujących przed dniem 1 maja 2004r. przy sprzedaży samochodu skorzystali z prawa zwolnienia tej czynności od tego podatku,

- nie wykażą na fakturze kwoty lub kwot podatku od tej dostawy.

Zgodnie z przepisem § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 145, poz. 1541) przepis § 41a stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed dokonaniem dostawy przedłoży naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wykaz samochodów, których dotyczy ten przepis podając dane identyfikujące te samochody, a w szczególności markę, rodzaj oraz numer silnika, podwozia lub nadwozia. Rozporządzenie to weszło w życie w dniu 25 czerwca 2004r.

Powyższe oznacza, iż do dostaw towarów nabytych lub importowanych przed 01.05.2004r. a których dostawy dokonano przed 25.06.2004r. stosuje się ogólne zasady opodatkowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przypadku podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi zatem cała kwota należna od nabywcy tego samochodu, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Do dostaw samochodów dokonanych w tym okresie (pomiędzy 1 maja 2004r. a 25 czerwca 2004r.) ma zastosowanie stawka podatku od towarów i usług określona w art. 41 ust. 1 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług, a więc 22 %.

Przedmiotowe postanowienie – na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa – wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj