Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443/I-91/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/I-91/05
Data
2005.08.09



Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kolonie i obozy
odliczenia
podatek naliczony
usługi gastronomiczne


Pytanie podatnika
W jaki sposób rozliczyć podatek VAT z tytułu zorganizowanego przez stadninę koni obozu konnego dla dzieci? Czy można odliczyć podatek naliczony z tytułu nabycia usług gastronomicznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r. Dz.U.Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza , że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2005r. , który wpłynął w dniu 02.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2005r.do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny oraz stanowisko wnioskodawcy w sprawie:

Spółka planuje zorganizować we własnym zakresie obóz konny dla dzieci. Posiada własne miejsca noclegowe, własne konie i miejsce do jazdy konnej , na czas trwania obozu organizator będzie zatrudniać wychowawców. Posiłki będą organizowane przez punkt gastronomiczny prowadzący działalność na terenie Spółki .

Spółka planuje rozliczyć podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych stosując stawkę podatku VAT w wysokości 7 % , obniżając VAT należny o VAT naliczony od nabycia usług gastronomicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10.06.2005r. Spółka oświadczyła , iż usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.11 00.00 jako usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci. Podatnik nie prowadzi ponadto ewidencji, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm. ) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 tego przepisu i art. 114 ust. 1 ustawy. W poz. 140 załącznika nr 3 wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 55.2 - usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

Zgodnie z objaśnieniami do powołanego załącznika nr 3 cyt. ustawy symbol ex dotyczy danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Dla usług turystycznych ustawodawca przewidział szczególne zasady opodatkowania , które zostały zawarte w art. 119 ustawy. Stosownie do art. 119 w przypadku stosowania szczególnej procedury podstawą opodatkowania jest marża , ustalana zgodnie z ust. 2 tego artykułu. W myśl natomiast ust. 3 omawianego artykułu 119 przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki , w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie kraju,
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
  3. przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
  4. prowadzi ewidencje, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz posiadają dokumenty, z których wynikając te kwoty.

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że do korzystania ze szczególnego sposobu opodatkowania usług turystycznych uprawnieni są wyłącznie podatnicy spełniający łącznie powyższe warunki .

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż nie prowadzi ona ewidencji, o której mowa w pkt 4 cyt. przepisu, a więc nie może rozliczać się zgodnie z przepisem art. 119 ust. 1 ustawy VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. nie określa prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 11 9 ust. 3 pkt 4 jako czynności obligatoryjnej, a jedynie warunkuje w ten sposób stosowanie jako podstawy opodatkowania kwoty marży, a nie całej należności .

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi , o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego . W myśl natomiast przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4a ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119 wchodzą usługi noclegowe i gastronomiczne albo jedne i drugie.

Zatem należny stwierdzić, iż Podatnik świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 opodatkowane stawką 7 %, które nie mogą zostać opodatkowane na podstawie art. 119 ust. 1 - 3 ustawy o VAT oraz korzystając z obcych usług gastronomicznych ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących ich zakup.

Wobec powyższego informuje się, iż o ile usługi zostały przez Podatnika prawidłowo sklasyfikowane do danego grupowania PKWiU to stanowisko w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, iż zasadą jest , ze zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu danego grupowania Podatnik może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzią (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj