Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PD/415-31/05
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PD/415-31/05
Data
2005.07.04



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
korekta


Pytanie podatnika
Jak należy skorygować błędnie naliczony podatek dochodowy od osób fizycznych w latach 2001-2003 od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń, czy należy skorygować deklaracje PIT-11, PIT 40 i przekazać jeden egzemplarz pracownikowi?


Na podstawie art. 14 a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, po zapoznaniu się z treścią wniosku Stowarzyszenia z dnia 27.04.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż proponowany sposób korekty błędnie naliczonego podatku dochodowego od osób fizycznych w latach 2001-2003, poprzez skorygowanie deklaracji PIT-11, PIT-40 z pisemnym uzasadnieniem powodów składania tych korekt, za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14 a § 1 powołanej ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pismem z dnia 27.04.2005r. Stowarzyszenie wystąpiło o interpretację przepisów podatkowych. W myśl przepisów art. 14 a § 2 Ordynacji podatkowej składając wniosek, płatnik (...) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co wypełniono w treści wniosku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wioska Dziecięca SOS w Siedlcach, na podstawie otrzymanej odpowiedzi z Urzędu Skarbowego w Siedlcach nr US-26-PD-415/13/04 z dnia 15 marca 2004r., posiada wiedzę, iż płacąc wynagrodzenie pracownikom ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w latach 2001-2003 niesłusznie pobierano i odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od przedmiotowych wynagrodzeń.W związku z powyższym chce dokonać korekty błędnie naliczonego podatku. Zdaniem wnioskodawcy korekta powyższa powinna być przeprowadzona w następujący sposób:

  • wystawienie korekty informacji PIT-11,
  • skorygowanie deklaracji PIT-40 i wystawienie w zamian informacji PIT-11 z pisemnym uzasadnieniem,
  • wręczenie pracownikom skorygowanych informacji PIT-11 na podstawie, których mogą skorygować rozliczenia roczne PIT-36 lub PIT-37 za lata 2001-2003 i złożyć je do właściwych organów podatkowych wraz z podaniem o zwrot nadpłaconego podatku za ww. okres,
  • dokonanie powyższych korekt na drukach obowiązujących w danym roku podatkowym.

Dokonując oceny stanu faktycznego i w oparciu o obowiązujące w danym okresie podatkowym przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, stwierdza co następuje:W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) w brzmieniu od 01.01.2001r. do 31.12.2002r., wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc, natomiast od 01.01.2003r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z uwagi na powyższe, dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają wymienione przesłanki, tj. w okresie 2001-2002 finansowane są z ww. bezzwrotnych środków pomocowych bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub ww. środki są otrzymane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, a w 2003r. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymanych przez osobę prawną - korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów.Należy również podkreślić, iż zarówno stan prawny dotyczący zwolnienia z opodatkowania przychodów pochodzących z bezzwrotnych środków pomocowych, obowiązujący w latach 2003-2004, jest taki sam jaki obowiązywał w latach 2001-2002. Zakres omawianego zwolnienia przedmiotowego jest bowiem identyczny z zakresem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2002r. w sprawie zaniechani poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów ) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobrania podatku ( Dz. U. z 2002r. Nr 46, poz. 435 ).

W związku ze zwolnieniem przedmiotowych dochodów z opodatkowania - na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. W okresie 2001-2003 płatnik nie był zobowiązany do wykazywania w informacjach PIT-11, PIT-8B dochodów korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, również otrzymanych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy.Od 01.01.2004r. przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-8B - zgodnie z art. 42 ust. 5 cytowanej ustawy - w zakresie wypłat należności z tytułu umów - zleceń i przesłać taką informację podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika, do końca lutego roku następującego po roku podatkowym i informacji PIT-11 - na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym - w zakresie wypłacanych wynagrodzeń ze stosunku pracy i zgodnie z tym przepisem przekazać ww. informację podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Organ podatkowy informuje, iż odpowiedź Urzędu Skarbowego w Siedlcach z dnia 15.03.2004r. Nr US-26-PD-415/13/04 w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu prawnego obowiązującego od dnia 01.01.2004r.Ponadto tutejszy Organ wyjaśnia, iż zgodnie z art. 75 § 1 i § 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) jeśli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku dochodowego albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku dochodowego. Jeżeli zaś podatnik nie wystąpi z takim wnioskiem w trakcie roku podatkowego, to na podstawie art. 81 a § 1 ww. ustawy może skorygować uprzednio złożone zeznanie.W związku z tym, iż płatnik za lata 2001-2003 wykazał w informacjach PIT-11, PIT-40, PIT-8B dochody nie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy powyższe deklaracje skorygować.Skorygowanie deklaracji zarówno PIT-8B, PIT-11, PIT-40 jak i zeznań podatkowych PIT-37 i PIT-36 następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty - zgodnie z art. 81 wyżej wymienionej ustawy.

Mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym, Ordynacji podatkowej i przedstawiony w piśmie stan faktyczny organ podatkowy podziela stanowisko wnioskodawcy, co do poprawności proponowanego sposobu dokonania korekty błędnie naliczonego podatku dochodowego od osób fizycznych w latach 2001-2003, poprzez skorygowanie deklaracji PIT-11, PIT-40 z pisemnym uzasadnieniem powodów składania tych korekt.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na postanowienie niniejsze przysługuje, zgodnie z art. 14 § 4 w związku z art. 236 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia stosownie do art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj