Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/443/113/2005
z 23 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443/113/2005
Data
2005.08.23



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
dofinansowanie
dopłata
dotacja
podstawa opodatkowania
przejazdy


Pytanie podatnika
Czy w świetle ustaw: z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.), otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego dotacje do usług przewozu osób uprawnionych, należy traktować jako kwotę brutto, od której należy naliczać VAT tzw. "metodą w stu" ?


Stan faktyczny:
Jak wynika z wniosku Spółka otrzymała przelewem z dnia 24.06.2005 r. z Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach dopłatę w wysokości 350.115,72 zł z tytułu wykonanych w miesiącu maju br. usług przewozu osób uprawnionych. Ponadto otrzymała za w/w usługi przewozu dodatkową dopłatę w wysokości 24.508,10 zł.

Zapytanie i stanowisko podatnika:
Jak wynika z wniosku Spółka otrzymaną dopłatę w wysokości 350.115,72 zł potraktowała jak zaliczkę i naliczyła od niej VAT za m-c czerwiec 2005 r. od kwoty brutto metodą "w stu". W ten sam sposób wnioskodawca postąpił odnośnie pozostałej dopłaty w wysokości 24.508,10 zł. Ponadto Spółka podała przykłady wyliczenia podatku od otrzymanych dotacji.

Z przedstawionego wniosku wynika, że Spółka prosi o stwierdzenie, czy w świetle ustaw: z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r., z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756), w odniesieniu do dopłat wynikających z ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.) podany we wniosku sposób wyliczenia VAT od kwoty dopłat brutto, jest prawidłowy.

Ocena prawna stanu faktycznego:
W odpowiedzi na pytanie zawarte w w/w wniosku, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, znowelizowanej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756), podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W powyższym przepisie ustawy ust. 2 stanowi, iż w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie natomiast z przepisem określonym w art. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. "ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług."

Stosownie do w/w przepisów Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż otrzymane przez jednostkę dopłaty do zrealizowanych w miesiącu maju br. usług przewozu osób uprawnionych, wypłacone w całości lub w formie zaliczek, są obrotem brutto zawierającym w sobie podatek należny od towarów i usług.

W związku z powyższym wnioskodawca od otrzymanych dopłat winien naliczyć podatek należny wg wzoru określonego w § 14 ust. 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), tj. "metodą w stu".

W świetle powyższego, podany we wniosku sposób wyliczenia podatku oraz własne stanowisko podatnika w sprawie należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj