Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-35/IV/2005/JW
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-35/IV/2005/JW
Data
2005.03.31



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport towarów
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje jakie dokumenty uprawniają do skorzystania z preferencji podatkowej w oparciu o art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 19.01.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.01.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 25.02.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dokumentów wymaganych dla możliwości zastosowania stawki 0% z tytułu eksportu towarów

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

W ramach prowadzonej działalności Podatnik dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Wywóz dokonywany jest transportem samochodowym, natomiast dostawy towarów odbywają się na warunkach EXW (ex works) tzn. nabywca (będący podmiotem z siedzibą poza terytorium Polski) ponosi koszty transportu, przejmuje ryzyko utraty i uszkodzenia towaru oraz dokonuje formalności związanych z wywozem towaru.

Odbioru towaru w Polsce dokonuje bezpośrednio nabywca towarów lub też spedytor, działający na zlecenie nabywcy. W przypadku odbioru przez spedytora, nabywca pokrywa koszty odbioru i transportu przez spedytora.

Fizycznego wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dokonuje zatem podmiot odbierający towary w Polsce (nabywca lub spedytor).

W celu dokonania eksportu Podatnik zgłasza towary do procedury wywozu i procedury tranzytu w wewnętrznym urzędzie celnym (m.in. w Gdyni i Słupsku). Zgłaszającym i dokonującym odprawy celnej jest Podatnik, natomiast odprawa celna odbywa się za pośrednictwem agencji celnej.

W swojej dokumentacji Podatnik posiada kopię dokumentu SAD potwierdzającego zgłoszenie towarów do procedury wywozu w wewnętrznym urzędzie celnym, potwierdzoną za zgodność z oryginałem w tym wewnętrznym urzędzie celnym.

Ponadto Podatnik otrzymuje od importera z kraju trzeciego kopię dokumentu SAD importowego, potwierdzającą, że przedmiotowe towary zostały faktycznie zaimportowane w docelowym kraju trzecim. Kopia tegoż dokumentu jest potwierdzona za zgodność z oryginałem przez właściwe władze celne kraju trzeciego.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w przedstawionym stanie faktycznym, posiadanie przez niego łącznie dwóch dokumentów SAD wskazanych powyżej, w odniesieniu do danej dostawy towarów na eksport uprawnia Spółkę do zastosowania stawki 0% z tytułu eksportu towarów na mocy art. 41 ust. 6 ustawy o VAT.

Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym ma on prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu eksportu towarów w momencie uzyskania obu w/w dokumentów tj. kopii dokumentu celnego SAD eksportowego z wewnętrznego urzędu celnego i kopii dokumentu celnego importowego wydanego nabywcy towaru z kraju trzeciego.

Podatnik powołując się na brzmienie art. 2 pkt 8 ustawy o VAT stwierdza, iż dla zaistnienia eksportu towarów muszą zastać spełnione łącznie następujące warunki:

  • wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty następuje w wykonaniu dostawy/sprzedaży towarów,
  • wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia.

W opinii Podatnika, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są oba w/w warunki, bowiem wywóz towarów następuje w wyniku realizacji dostawy/sprzedaży towarów do ich nabywcy (importera w kraju pozaunijnym), zaś potwierdzenie wywozu towarów jest dokonane przez urząd celny w formie przewidzianej przepisami prawa celnego.

Ponadto Podatnik podkreśla, iż w sytuacji wywozu towarów objętych procedurą tranzytu, przez urząd celny wyjścia należy rozumieć urząd wewnętrzny, w którym rozpoczyna się procedurę tranzytu. A zatem urzędem właściwym dla wydania potwierdzenia wywozu w przypadku towarów objętych procedurą tranzytu (urzędem wyjścia), o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, jest w takiej sytuacji wewnętrzny urząd celny, w którym przedmiotowe towary zostały objęte procedurą tranzytu.

Zgodnie bowiem z przepisami Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny w przypadku procedury tranzytu urzędem wyjścia jest urząd celny, w którym przyjmowane są zgłoszenia o objęcie towarów procedurą tranzytu.

W analizowanym przypadku będzie to więc urząd celny w Gdyni lub Słupsku (lub ewentualnie inny wewnętrzny urząd celny).

Natomiast warunki do zastosowania stawki podatku VAT 0% w eksporcie towarów zostały wskazane w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik może zastosować tę stawkę, o ile przed złożeniem deklaracji za dany okres otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Podatnik zwraca uwagę, iż przepisy ustawy o VAT nie precyzują szczegółowo, jakie dokumenty należy posiadać w celu zastosowania stawki podatku VAT 0%. W opinii Podatnika, w przypadku procedury tranzytu, potwierdzenie wywozu wyłącznie w wewnętrznym urzędzie celnym jest wystarczającym potwierdzeniem wywozu towaru z terytorium Unii Europejskiej dla celów stosowania stawki VAT 0% w eksporcie.

Ponadto Podatnik podkreśla, iż dokumentem potwierdzającym eksport towarów jest, co do zasady, potwierdzona przez graniczny urząd celny UE karta nr 3 dokumentu SAD. Jednakże w sytuacji, gdy zastosowane procedury celne nie przewidują możliwości posiadania przez podatnika potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty (co ma miejsce w przypadku tranzytu), wówczas należy uwzględnić inne dokumenty lub informacje, które by taki wywóz potwierdzały.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlega m. in. eksport towarów (art. 5 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

  1. dostawcę lub w jego imieniu, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów obowiązującą stawką podatku VAT jest stawka w wysokości 0%.

Zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów możliwe jest jednak po spełnieniu określonych przez ustawodawcę wymogów.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy wywóz towarów poza granicę kraju jest dokonywany bezpośrednio przez eksportera, to warunkiem dla zastosowania stawki 0% w eksporcie jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Natomiast w przypadku, gdy towary dostarczone są zagranicznemu odbiorcy w kraju (Polsce) i ich wywóz poza granice Wspólnoty dokonywany jest przez nabywcę lub przez spedytora w jego imieniu, mamy do czynienia z tzw. eksportem pośrednim, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT.

W przedstawionym stanie faktycznym, eksport towarów dokonywany jest na warunkach „EXW” - towar odbierany jest bezpośrednio przez nabywcę lub towar odbiera spedytor na zlecenie i koszt nabywcy.

Natomiast zgłoszenia towarów do procedury wywozu i procedury tranzytu w wewnętrznym urzędzie celnym (m.in. w Gdyni i Słupsku) dokonuje Podatnik.

Tut. Organ zauważa, iż zgodnie z art. 340b ust. 1 Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny w przypadku procedury tranzytu „urząd wywozu” oznacza urząd celny, w którym przyjmowane są zgłoszenia o umieszczenie pod wspólnotową procedurą tranzytową.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy zatem uznać, iż w analizowanej sytuacji urzędem celnym wyjścia będzie urząd, w którym towary zostaną zgłoszone do procedury tranzytu np. urząd celny w Gdyni lub Słupsku.

Natomiast jak wynika z pisma Podatnika, fizycznego wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dokonuje podmiot odbierający towary (nabywca lub spedytor działający na zlecenie nabywcy).

Zatem w tym przypadku będą miały zastosowanie przepisy art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, odnoszące się do eksportu pośredniego.

W myśl art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, przy eksporcie pośrednim stawka 0% ma zastosowanie pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy (polski sprzedawca) przed złożeniem deklaracji za miesiąc, w którym dokonał dostawy, posiadać będzie kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów. Ponadto z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Natomiast otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony powyżej, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazał dostawę towarów.

Ponadto tut. Organ zauważa, iż stawka 0% przysługuje polskiemu podatnikowi również wtedy, gdy dokumenty wywozowe będą wystawiane na zagranicznego kontrahenta.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do danej sprzedaży eksportowej, Podatnik posiada dwa dokumenty celne SAD tj.:

  • kopię dokumentu celnego SAD eksportowego z wewnętrznego urzędu celnego (potwierdzoną za zgodność z oryginałem), która potwierdza zgłoszenie towarów do procedury wywozu poza terytorium Wspólnoty,
  • kopię dokumentu celnego importowego wydanego nabywcy towaru z kraju trzeciego (potwierdzoną za zgodność z oryginałem), który potwierdza, że dany towar został fizycznie zaimportowany w kraju trzecim.

A zatem pierwszy z wymienionych powyżej dokumentów należy traktować jako „kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz towarów”, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, gdyż jak stwierdzono powyżej w przypadku procedury tranzytu potwierdzenia wywozu dokonuje urząd celny, w którym nastąpiło zgłoszenie towaru do procedury tranzytu.

Dodatkowo Podatnik zaznacza, iż na obu w/w dokumentach wykazany jest numer faktury eksportowej VAT wystawionej przez sprzedawcę, przez co możliwe jest jednoznaczne przypisanie obu dokumentów do danej dostawy eksportowej.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj