Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Kaliszu
A1-D-415-154/05
z 19 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
A1-D-415-154/05
Data
2005.08.19
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Kaliszu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
świadczenia rzeczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez pracowników towary podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wnioskiem z dnia 31.03.2005 r. uzupełnionym w dniu 29.04.2005 r. skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pleszewie podatnik wystąpił o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń na rzecz pracownika. Wnioskodawca wskazał, że zastanawia się nad możliwością wydania pracownikowi upoważnienia do odbioru towaru (do kwoty 380 zł) w wyznaczonych punktach sprzedaży, a następnie zapłatą za fakturę wystawioną na zakład pracy. Pracownik pokwituje odbiór towaru na liście lub dokumencie WZ, które stanowić będą załącznik do faktury. W piśmie wskazano, że faktura zostanie wystawiona na zakład pracy i następnie zaliczona w ciężar zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wartość rachunku zakład chciał potraktować jako pomoc rzeczową z funduszu socjalnego, podlegającą zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Z powyższego wynika, że bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towar lub usługi nie stanowią rzeczowych świadczeń korzystających ze zwolnienia na podstawie powołanego przepisu. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca zastanawia się nad wydaniem pracownikowi pisemnego upoważnienia, które po okazaniu w wyznaczonym punkcie sprzedaży uprawniałby pracownika do odbioru towaru. Dyrektor Izby Skarbowej uważa, w świetle przytoczonego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że pisemne upoważnienie stanowi rodzaj innego znaku, o którym mowa w tym przepisie, uprawniającego do pobrania towaru. Tym samym wartość towarów odebranych w sklepie przez pracownika na podstawie tego upoważnienia nie może być traktowana jako świadczenie rzeczowe korzystające ze zwolnienia w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za świadczenia rzeczowe objęte zwolnieniem na podstawie tego przepisu uznaje się bowiem: bilety na imprezy sportowe i kulturalne, paczki świąteczne. Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.