Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
DUs-PP/443/6/A/2005
z 8 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DUs-PP/443/6/A/2005
Data
2005.08.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
przyłączenie do sieci
urząd
urząd gminy


Pytanie podatnika
Czy dobrowolne wpłaty ludności przeznaczone na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki i kiedy powstaje obowiązek podatkowy?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie w związku z decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej nr PPB2-4407/I/16/2005 z dnia 29.06.2005r. uchylającą zaskarżone postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. po ponownym rozpatrzeniu uzupełnionego wniosku Podatnika z dnia 12.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat ludności przeznaczonych na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej, stwierdza iż stanowisko Podatnika zawarte w/w wniosku - jest prawidłowe mimo, że nieprawidłowe jest samo jego uzasadnienie.

Wnioskiem z dnia 12.01.2005r. Podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłat ludności przeznaczonych na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej. W piśmie tym wnioskodawca wskazał, iż dobrowolne wpłaty ludności nie podlegają VAT, bowiem obowiązek podatkowy z w/w tytułu zostaje spełniony przez Gminę w chwili zapłaty wykonawcy określonego w fakturze wynagrodzenia netto powiększonego o podatek VAT. Postanowieniem Nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. organ podatkowy uznał, za nieprawidłowe stanowisko Strony w sprawie będącej przedmiotem wniosku.Na powyższe Postanowienie Podatnik wniósł w dniu 22.04.2005r. zażalenie.Decyzją nr PPB2-4407/I/16/2005 z dnia 29.06.2005r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej uchylił zaskarżone postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie nr DUS-PP/443/6/2005 z dnia 07.04.2005r. Organ odwoławczy stwierdził, iż przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, w oparciu o który organ I instancji wydał przedmiotowe postanowienie nie pozwala na jednoznaczne rozstrzygnięcie sprawy i w związku z powyższym zobligował organ I instancji do ponownego rozpatrzenia wniosku podatnika z dnia 12.01.2005r. po uprzednim wezwaniu o przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego w sprawie.W wykonaniu zaleceń organu II instancji w dniu 19.07.2005r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wezwał Podatnika do uzupełnienia pisma z dnia 12.01.2005r.Pismem z dnia 26.07.2005r. Podatnik uzupełnił wniosek z dnia 12.01.2005r. informując, iż wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000, zł są współfinansowaniem inwestycji, jaką jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Mieszkańcy uczestniczą w partycypacji w kosztach ogólnych budowy kanalizacji.Organ podatkowy na podstawie wniosku z dnia 12.01.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 26.07.2005r. ustalił następujący stan faktyczny: Gmina wykonuje zadanie własne, które polega na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Na wykonanie tego zadania Gmina zawarła umowę na wykonanie robót z przedsiębiorstwem instalacyjno - inżynierskim. Za wykonanie powierzonego zadania wykonawca otrzyma od inwestora określone w umowie wynagrodzenie wraz z obowiązującym podatkiem VAT. Powyższe czynności zostaną udokumentowane wystawioną przez firmę dokonującą robót instalacyjno-inżynierskich fakturą VAT adresowaną na inwestora.Budowa powyższej inwestycji częściowo będzie współfinansowana ze środków Wspólnoty Europejskiej (program SAPARD) a częściowo przez zainteresowanych właścicieli nieruchomości, tzn. przed wykonaniem przyłączy zakończonych studniami kanalizacyjnymi na indywidualnych nieruchomościach, ich właściciele, na podstawie "umowy o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej" zobowiązali się do dokonania dobrowolnej wpłaty. Wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000,00 zł są współfinansowaniem inwestycji, jaką jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków. Mieszkańcy uczestniczą w partycypacji w kosztach ogólnych budowy kanalizacji. W przedstawionej sytuacji Podatnik pyta czy dobrowolne wpłaty ludności przeznaczone na pokrycie części kosztów budowy kanalizacji sanitarnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to według jakiej stawki i kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Według Podatnika dobrowolne wpłaty ludności nie podlegają VAT bowiem obowiązek podatkowy zostaje spełniony przez gminę w chwili zapłaty wykonawcy określonego w fakturze wynagrodzenia netto, powiększonego podatek VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów, o której mowa powyżej rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, jak właściciel (art. 7 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy opłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 12.01.2005r. uzupełnionego w dniu 26.07.2005r., wnoszone przez mieszkańców dobrowolne opłaty na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lecz są współfinansowaniem przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach wykonania zadań własnych. Wobec tego wnoszone na rzecz Gminy przez jej mieszkańców dobrowolne opłaty w kwocie 2.000,00 zł, będące współfinansowaniem inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.Postanowienie niniejsze, na mocy art. 143 § 2 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj