Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/415/111/1/2005
z 11 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/415/111/1/2005
Data
2005.08.11
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Słowa kluczowe
bilety
emeryci
renciści
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
warunki zwolnienia
wycieczka
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Regulamin ZFŚS przewiduje odpłatność w wysokości 50% pracowników za bilety na imprezy kulturalno-oświatowe. Pozostałe 50% wartości biletów dofinansowuje Spółka z ZFŚS. Ponadto Spółka organizuje i finansuje z ZFŚS dla emerytów i rencistów wycieczki.
W świetle powyższego pytanie podatnika dotyczy opodatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przeznaczonych na dofinansowanie biletów na imprezę kulturalno-oświatową dla pracowników oraz wycieczek dla emerytów i rencistów.
Stan faktyczny Ponadto Spółka z tego Funduszu organizuje i finansuje dla emerytów i rencistów wycieczki. Zapytanie i stanowisko podatnika Zdaniem Spółki, wartość finansowanych z ZFŚS wycieczek, stanowi dla emerytów i rencistów świadczenie rzeczowe, wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f., do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Ocena prawna stanu faktycznego Świadczeniem rzeczowym, w tym przypadku nie jest cała wartość biletu na imprezę kulturalno - oświatową, lecz ta część wartości biletu, która jest finansowana przez pracodawcę. Nie można bowiem uznać, iż wydatek poniesiony bezpośrednio przez pracownika na zakup biletu, stanowi dla niego świadczenie rzeczowe. W związku z tym, iż przekazane przez zakład pracy dla pracowników powyższe świadczenie rzeczowe (50% kosztów zakupu biletów finansowana przez Spółkę) w całości została sfinansowane z funduszu socjalnego, to ta część podlega przedmiotowemu zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Natomiast nie można uznać, iż wartość wycieczki w postaci kosztów przewozu, noclegu, wyżywienia zorganizowanej i w całości finansowanej przez zakład pracy z ZFŚS jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym. Przedmiotem świadczenia jest usługa turystyczna a nie rzecz. Emeryci i renciści mają prawo do skorzystania z usługi turystycznej zakupionej przez pracodawcę. Wartość takiego świadczenia stanowi przychód emeryta lub rencisty i przychód ten nie podlega zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 21 ust. pkt 38 u.p.d.o.f., tym bardziej w sytuacji, gdy jest możliwość ustalenia kosztu takiej wycieczki przypadającej na każdego jej uczestnika. Przychód z tego tytułu dla emeryta lub rencisty ustala się wg ceny zakupu danej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 u.p.d.o.f.). W świetle powyższego własne stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.