Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/35-2/05
z 27 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/35-2/05
Data
2005.06.27



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
działalność pożytku publicznego
odliczenie od dochodu
status


Pytanie podatnika
dotyczy odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn pieniężnych


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 18 ust. 1 pkt 1, ust. 1c i ust. 1g ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku C. sp. z o.o. z dnia 20.05.2005r. znak CBP/FK/17/05 (data wpływu do tut. Urzędu 27.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 13.06.2005 r. (znak: CBP/FK/22/05, data wpływu do tut. Urzędu 17.06.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym przez C. sp. z o.o. stanem faktycznym opisanym we wniosku, spółka w okresie od stycznia do kwietnia 2005 r. przekazała (przelewem) darowizny pieniężne na rzecz:

  • stowarzyszenia - T., z przeznaczeniem na zakup sprzętu medycznego,
  • Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych "P." z przeznaczeniem na działalność statutową,
  • Fundacji P., z przeznaczeniem na sfinansowanie uczestnictwa w Kongresie Kardiologicznym.

C. sp. z o.o. w przedmiotowym wniosku zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów dotyczących odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn pieniężnych. Według stanowiska wnioskodawcy, stosownie do art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, można odliczyć od dochodu powyższe darowizny (do wysokości 10 % dochodu), gdyż są to darowizny na cele znajdujące się w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wymienione stowarzyszenia i fundacja są jednostkami niedziałającymi w celu osiągnięcia zysku, prowadzącymi działalność w sferze zadań publicznych. Nie należą również do sektora finansów publicznych, do którego należą szkoły i szpitale. Organizacje, na rzecz których można przekazywać darowizny, w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych, nie muszą posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym spółka uważa, że ma prawo odliczyć ww. darowizny.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku przez C. sp. z o.o., stwierdza, co następuje:

Przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Z powołanego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu, to darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki. Powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Działalnością pożytku publicznego, wg art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr96, poz. 873), jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Artykuł 4 ww. ustawy wymienia enumeratywnie sferę zadań publicznych. Wśród wymienionych przez ustawodawcę celów, na które mogą być przekazane darowizny są w szczególności: pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, nauka edukacja, oświata i wychowanie. Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze działań publicznych organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a to:

  1. organizacje pozarządowe, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
  2. osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4,
  3. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o Stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
  4. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wnika z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego, Stowarzyszenia i Fundacja, na rzecz których spółka przekazała darowizny realizują cele publiczne wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto wymienieni beneficjenci darowizn są jednostkami niedziałającymi w celu osiągnięcia zysku, nie należą do sektora finansów publicznych. Jak wynika z dołączonych do wniosku kserokopii: statutu oraz postanowienia Sądu Rejonowego o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego Fundacja P. spełnia wymogi stawiane przez przepisy art. 3 ust. 2 z zastrzeżeniem art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, stosuje się jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Z treści ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika natomiast, aby warunkiem odliczenia darowizny było posiadanie przez beneficjenta statusu organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w art. 22 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, co oznacza że skorzystanie przez darczyńcę będącego osobą prawną z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego. Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy korzystający z odliczenia na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 lub 7 są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej.

Zatem przy spełnieniu wszystkich warunków określonych wyżej przytoczonymi przepisami przekazanie darowizny na rzecz wymienionych we wniosku Stowarzyszeń oraz Fundacji będzie podlegało odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia wniosku oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj