Interpretacja Urzędu Celnego I w WarszawieUrzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-33/05/2145/EU
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-33/05/2145/EU
Data
2005.06.30



Autor
Urząd Celny I w Warszawie

Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i przemieszczaniu ich między składami podatkowymi na terenie Wspólnoty i Polski.


Warszawa, dnia 30.06.2005 r.

Numer sprawy: 441000-PA-9100I-33/05/2145/EU 441000-PA-9100I-36/05/2171/EU 441000-PA-9100I-37/05/2172/EU

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem Sp. z o.o. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 12.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 13.04.2005r.), uzupełnionym pismami z dnia 19.04.2005r. i z dnia 01.06.2005r.

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przemieszczaniu między składami podatkowymi na terenie Wspólnoty i Polski za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismami z dnia 19.04.2005r. i 06.2005r., w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka negocjuje transakcję polegającą na nabywaniu ze składu podatkowego w Niemczech towaru o nazwie Blend T200 sklasyfikowanego jako produkt destylacji smoły węglowej o kodzie CN 27075090 ze stawką podatku akcyzowego 1882,00zł/1000l. Spółka nie posiada składu podatkowego, nie jest również zarejestrowanym ani niezarejestrowanym handlowcem i w tej transakcji występowałaby jako firma pośrednicząca. Towar byłby przemieszczany ze składu podatkowego w Niemczech do produkcyjnego składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnych dokumentów towarzyszących ADT.

Spółka nabędzie towar we własnym imieniu i na własną rzecz, ale nie będzie dokonywała fizycznego odbioru zakupionych towarów.

Produkt Blend T200 po odsprzedaży zostanie wykorzystany przez rafinerię w procesie blendingu z paliwem bunkrowym w celu polepszenia jego parametrów. Towar po procesie produkcji pozostanie nadal paliwem bunkrowym, a więc towarem akcyzowym zharmonizowanym w przypadku sprzedaży ze składu podatkowego w całości zwolnionym z podatku akcyzowego. Ponadto może zostać wykorzystany do produkcji ciężkiego oleju opałowego mazutu.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy Spółka będzie mogła skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy zarówno przy zakupie towaru od kontrahenta z państwa członkowskiego UE jak i przy sprzedaży dla rafinerii?Czy w świetle obowiązujących przepisów o podatku akcyzowym przedstawiony sposób realizacji transakcji może być uznany za prawidłowy?Jakie konsekwencje na gruncie podatku akcyzowego niesie za sobą planowana transakcja?

Stanowisko podatnika: Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych możliwe jest wyłącznie jeżeli transakcje dokonywane są między uprawnionymi do stosowania tej procedury podmiotami, tj. składem podatkowym z jednego państwa członkowskiego a mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:a) składem podatkowym,b) zarejestrowanym handlowcem,c) niezarejestrowanym handlowcem

Dodatkowym warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Podmiot uprawniony do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy nie musi być jednocześnie nabywcą wyrobów akcyzowych.

Przesłanki do stwierdzenia, że podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego nie musi być właścicielem wyrobów wynikają również z przepisów art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Powyższy przepis jak i przepisy określające warunki prowadzenia składów podatkowych nie zawierają kryterium, iż skład podatkowy może magazynować wyłącznie wyroby akcyzowe będące własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

W konsekwencji na gruncie obowiązujących przepisów dopuszczalna jest sytuacja, w której wyrób akcyzowy przemieszczany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi, a właścicielem tego towaru jest podmiot trzeci nie mający statusu składu podatkowego. Wynikające z przepisów o podatku akcyzowym obowiązki w zakresie miejsca magazynowania, dokumentowania przemieszczania wyrobów, prowadzenia ewidencji i rejestrów nie obciążają właściciela wyrobów znajdujących się w składzie, ale prowadzącego skład podatkowy, w którym się one znajdują.

Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstanie dopiero w momencie, w którym wyroby akcyzowe opuszczą teren składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Innymi słowy wyroby akcyzowe znajdujące się w składzie podatkowym mogą wielokrotnie zmieniać właściciela, ale do momentu kiedy nie zostaną wyprowadzone ze składu podatkowego lub zużyte w składzie podatkowym, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. W konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży na rzecz Rafinerii wyrobu akcyzowego, który został przemieszczony bezpośrednio z niemieckiego składu podatkowego do składu podatkowego prowadzonego przez Rafinerię.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:- produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub - przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest, zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, dołączenie do przewożonych ww. wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 pkt 2a wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża rodzaj wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc, w powyższym przypadku dokumenty ADT powinny być wystawione na podmioty prowadzące składy podatkowe, do których przemieszczany jest wyrób akcyzowy, tj. usługowe składy podatkowe, a nie na Spółkę, która dokonuje zakupu w składzie podatkowym prowadzonym na terenie innego państwa członkowskieg

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie warunkują możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego następuje na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, natomiast nie ma znaczenia, kto pozostaje właścicielem wyrobów: skład podatkowy, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, czy też inny podmiot nie prowadzący własnego składu podatkowego.

Jednakże należy mieć na uwadze, że jedynie usługowy skład podatkowy jest uprawniony do magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należących do podmiotów innych niż prowadzący skład podatkowy.

Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 2 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe zharmonizowane wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot zobowiązany jest dodatkowo spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35 poz. 312 z późn. zm.).

W przypadku, gdy wyroby akcyzowe wprowadzane do magazynowego składu podatkowego są własnością Spółki, wówczas warunkiem skorzystania przez Spółkę z procedury zawieszenia poboru akcyzy jest korzystanie ze składu podatkowego na podstawie umowy najmu lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze

W związku powyższym brak jest możliwości wprowadzenia do składu podatkowego prowadzącego działalność w zakresie produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyrobów należących do innego podmiotu niż prowadzący skład podatkowy.

Reasumując Spółka może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego w Niemczech, jak również przy sprzedaży dokonywanej w składzie podatkowym bez przemieszczenia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, ale jedynie w składzie podatkowym magazynowym. Nie jest możliwe wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego produkcyjnego jeżeli nie są własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

W związku z tym, aby wyroby akcyzowe zharmonizowane mogły zostać wprowadzone bezpośrednio do produkcyjnego składu podatkowego, w trakcie ich przemieszczania ze składu podatkowego w Niemczech musi nastąpić przeniesienie prawa własności na Rafinerię prowadzącą produkcyjny skład podatkowy w kraju. Na Spółce, która w tym przypadku będzie działała jako pośrednik, również nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży towaru o nazwie Blend T200, podczas jego przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego w Niemczech do składu podatkowego na terytorium kraju.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj