Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/90/68141/05/06
z 26 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/90/68141/05/06
Data
2005.07.26



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
miejsce świadczenia usług


Pytanie podatnika
W jakim kraju są opodatkowane podatkiem VAT usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów, serwisowe, niematerialne, szkoleniowe wykonywane fizycznie na terytorium Polski na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 05.05.2005 r., (wpływ do US 10.05.2005 r.) znak: SP/673/2005 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik występuje do tut. organu z zapytaniem dot. miejsca świadczenia (opodatkowania) niżej wymienionych usług, które są faktyczne wykonywane na terytorium Polski, na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Tut. organ wyjaśnia, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 28 ust. 6 ustawy, dotyczy wyłącznie usług pośrednictwa i spedycji wymienionych w ust. 5 tego artykułu, nie ma on zatem zastosowania do czynności wymienionych poniżej w pkt 1 - 4.

1. Dot. miejsca świadczenia usług polegających na instalacji, naprawie, konserwacji, modernizacji spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych oraz inne usługi serwisowe związane z ww. urządzeniami np. zabezpieczanie i przygotowywanie do transportu, zmiana parametrów technicznych, wykonywane na rzecz podatników podatku od wartości dodanej, zaliczanych według Wnioskodawcy do PKWiU (33.20.9). W opinii tut. organu przedmiotowe czynności można zakwalifikować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. W myśl tego przepisu, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 7 i 8. W przypadku jednak gdy zostały spełnione łącznie warunki, o których mowa w ust. 7 i 8 tego artykułu tj. - nabywca usługi podał Wnioskodawcy numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, - towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usług, wywiezione poza terytorium kraju, - wówczas miejscem świadczenia (opodatkowania) usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W przypadku gdy nie zostaną spełnione ww. warunki, usługi, o których mowa powyżej, podlegają opodatkowaniu w miejscu ich faktycznego świadczenia tj. w Polsce, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 11.03.2004 r.

2. Dot. miejsca świadczenia usług w zakresie wyceny spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych wykonywanych na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej (według Wnioskodawcy usługi zalicza się do grupowania PKWiU 74.87.1.) Miejsce świadczenia dla tych usług (usługi wyceny majątku ruchomego rzeczowego) ustala się na zasadach określonych w pkt 1. Zatem w przypadku gdy zostaną spełnione warunki z art. 28 ust. 7 i 8 ustawy, wówczas miejscem świadczenia (opodatkowania) usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej. W przeciwnym wypadku usługi podlegają opodatkowaniu w miejscu (kraju) ich faktycznego świadczenia tj. w Polsce, stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy.

3. Zasady dot. ustalenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług polegających na przeprowadzaniu badań i analiz technicznych oraz odbiorów technicznych, a także sporządzaniu ekspertyz technicznych spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych (PKWiU 74.30.1), a wykonywanych na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług lub podatnikami podatku od wartości dodanej, przedstawiono w piśmie tut. organu z dnia 26.07.2005 r. IIUSPP/443/89/68141/05/06. Jak podano w tym piśmie przedmiotowe usługi świadczone na rzecz ww. nabywców, podlegają opodatkowaniu w miejscu (w kraju), gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania), bez względu na miejsce ich faktycznego wykonania.

4. Dot. miejsca świadczenia usług polegających na przeprowadzaniu szkoleń w zakresie obsługi spektometrów oraz innych aparatów i urządzeń kontrolno - pomiarowych, zaliczanych przez Wnioskodawcę do usług w zakresie edukacji o symbolu PKWiU 80.42.2. Przedmiotowe szkolenia jako usługa w zakresie edukacji, podlegają opodatkowaniu w miejscu (kraju) ich faktycznego świadczenia tj. w Polsce na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r., bez względu na to kto jest nabywcą usługi. Powyższy przepis ma zastosowanie, jeżeli ww. czynności zostały prawidłowo zaklasyfikowane przez Podatnika do symbolu PKWiU 80 według klasyfikacji statystycznej obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Tut. organ informuje, że w przypadku trudności w zaklasyfikowaniu danej czynności, Podatnik może zwrócić się do właściwego organu statystycznego - tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

5. Dot. miejsca świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży spektometrów oraz innych urządzeń kontrolno - pomiarowych (według Wnioskodawcy usługi zalicza się do PKWiU 51.14.1). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabywca usługi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, który podał Wnioskodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby tego podatku na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty. Wobec powyższego miejscem świadczenia (opodatkowania) ww. usług jest terytorium państwa członkowskiego, w którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, stosownie do obowiązującego do dnia 31.05.2005 r., § 4 ust. 2 w związku z ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku, wydanego na podstawie delegacji art. 28 ust. 9 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. Zgodnie jednak z ust. 3 cyt. § 4 rozporządzenia przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania numeru, pod którym nabywca usługi zidentyfikowany jest na potrzeby podatku od wartości dodanej, na fakturze dokumentującej wykonanie usługi. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. powyższe zasady ustalania miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów zawarto w przepisach art. 28 ust. 6 w związku z 28 ust. 5 pkt 2 lit. c cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r.; z tym, że obowiązek podawania ww. numeru identyfikacyjnego nabywcy w przypadku wskazanym w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, wynika z § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31.05.2005 r. Nr 95, poz. 798). W przypadku usług podlegających opodatkowaniu w Polsce, świadczonych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę poza terytorium kraju, faktury wystawia się na zasadach ogólnych określonych w art. 106 ust. 1, 3, 4, 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), obowiązującego do dnia 31.05.2005 r. Od dnia 01.06.2005 r. zasady wystawiania faktur regulują przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, (Dz. U. z dnia 31.05.2005 r. Nr 95, poz. 798). Zasady wystawiania faktur w przypadku świadczenia usług nie podlegających opodatkowaniu w kraju zostały przedstawione w postanowieniu tut. organu z dnia 26.07.2005 r. IIUSPP/443/89/68155/05/06.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w powiązaniu ze stanem prawnym obowiązującym w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia; interpretacja dotyczy również przedstawionych przez Wnioskodawcę grupowań statystycznych usług, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2005 r.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cytowanej ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj