Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-63-64-1-GK/05
z 11 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-63-64-1-GK/05
Data
2005.07.11



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
dostawa towarów
informacja podsumowująca
korekta podatku
montaż
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Spółka zamówiła części wraz z montażem i próbnym uruchomieniem do dwóch urządzeń u kontrahenta z siedzibą na terytorium Szwecji. W październiku 2004 r. otrzymano dwie faktury informujące o 30% przedpłaty za zamówione towary. Przelewu środków dokonano 29 listopada 2004 r. W miesiącu grudniu 2004 r. otrzymano dwie faktury na kwoty opiewające za kolejne 60% wartości towaru, zapłacono je dnia 11 stycznia 2005 r. Części do urządzeń zostały przywiezione 27 grudnia 2004 r. W styczniu 2005 r. pracownicy kontrahenta dokonali montażu części w zakładzie Spółki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za które to usługi oraz 10% wartości części dnia 11 marca 2005r. wystawiono trzy faktury. Wartość faktury za usługę nie pokrywa się z wartością wcześniej ustaloną, dlatego też w miesiącu kwietniu 2005 r. zostanie wystawiona faktura korygująca. Spółka zadała pytanie kiedy należy ująć w deklaracji VAT i informacji podsumowującej kolejne faktury? Czy naliczając podatek 15 lutego 2005 r. należy dokonać korekty w związku z otrzymaniem faktury korygującej?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki w zakresie ujęcia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej podatku od towarów i usług, korygowania deklaracji oraz przeliczenia waluty obcej na PLN przedstawione w piśmie z dnia 5 kwietnia 2005 r., jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 5 kwietnia 2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 11 kwietnia 2005r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zamówiła części wraz z montażem i próbnym uruchomieniem do dwóch urządzeń u kontrahenta z siedzibą na terytorium Szwecji. W październiku 2004 r. otrzymano dwie faktury informujące o 30% przedpłaty za zamówione towary. Przelewu środków dokonano 29 listopada 2004 r. W miesiącu grudniu 2004 r. otrzymano dwie faktury na kwoty opiewające za kolejne 60% wartości towaru, zapłacono je dnia 11 stycznia 2005 r. Części do urządzeń zostały przywiezione 27 grudnia 2004 r. W styczniu 2005 r. pracownicy kontrahenta dokonali montażu części w zakładzie Spółki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za które to usługi oraz 10% wartości części dnia 11 marca 2005r. wystawiono trzy faktury. Wartość faktury za usługę nie pokrywa się z wartością wcześniej ustaloną, dlatego też w miesiącu kwietniu 2005 r. zostanie wystawiona faktura korygująca.

Spółka zadała pytanie kiedy należy ująć w deklaracji VAT i informacji podsumowującej kolejne faktury? Czy naliczając podatek 15 lutego 2005 r. należy dokonać korekty w związku z otrzymaniem faktury korygującej? W opinii Podatnika ww. czynności należy w całości udokumentować fakturą wewnętrzną po wykonaniu usługi i rozliczyć w deklaracji VAT - 7, oraz po upływie kwartału w informacji podsumowującej VAT - UE. Ponadto Spółka przedstawiła stanowisko, iż wszystkie faktury należy przeliczyć wg. średniego kursu ogłoszonego przez NBP z dnia 15 lutego 2005 r., ponadto Spółka stwierdziła, iż nie należy korygować rozliczenia po wystawieniu faktury ostatecznej

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż tut. organ podatkowy w postanowieniach z dnia 11 lipca Nr PP/443-61-1-GK/05 oraz PP/443-62-1-GK/05 stwierdził, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą", natomiast obowiązek podatkowy powstał w dniach przekazania kolejnych zaliczek oraz najpóźniej w siódmym dniu po dokonaniu montażu przez pracowników kontrahenta.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Z powyższego wynika, iż podatnicy podatku od towarów i usług są zobowiązani do samoobliczenia podatku za kolejne okresy rozliczeniowe. Jak wspomniano powyżej obowiązek podatkowy nie powstanie, jak twierdzi Spółka, dnia 15 lutego 2005 r., lecz w dniach przekazania kolejnych zaliczek oraz w siódmym dniu po dokonaniu montażu przez pracowników kontrahenta. Zatem kwoty podatku wynikające z tych transakcji należy rozliczyć w miesiącach, w których powstał obowiązek podatkowy w części poszczególnych zaliczek oraz w pozostałej części - w rozliczeniu za miesiąc w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania montażu na terytorium RP.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Z powyższego wynika, iż informacja podsumowująca winna zawierać dane dotyczące dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, oraz wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Natomiast jak wspomniano powyżej w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do wykonania ww. czynności, zatem nie należy wykazywać tych czynności w informacji podsumowującej.

Na podstawie § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) - zwanym dalej "rozporządzeniem", kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Zgodnie natomiast z § 37 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony, a w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. Ponadto zgodnie z § 37 ust. 4 rozporządzenia przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług. Z powyższych uregulowań wynika, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółka winna zastosować średni kurs ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z dnia wystawienia faktury w przypadku, gdy zostanie ona wystawiona w obowiązującym terminie. Natomiast w przypadku gdy Podatnik nie wystawi faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami, winien zastosować średni kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień powstania obowiązku podatkowego.

Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Natomiast zgodnie z § 28 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, przepisy m.in. § 16-20 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym w przypadku, gdy Spółka wystawiła faktury w obowiązujących terminach należy zastosować kurs obowiązujący na dzień ich wystawienia w przeciwnym przypadku kurs obowiązujący na dzień powstania obowiązku podatkowego.

W przypadku wskazanym przez Spółkę kwota wykazana przez kontrahenta nie pokrywa się z kwotą wcześniej ustaloną, jednakże jeśli Spółka nie posiadała w dacie powstania obowiązku podatkowego żadnych dokumentów wskazujących, iż wartość transakcji ulegnie zmianie winna przyjąć za podstawę opodatkowania kwotę wynikającą z umowy./ Późniejsze udzielenie opustu lub zwiększenie ceny spowoduje obowiązek korekty podatku w rozliczeniu za miesiąc w którym otrzymano fakturę korygującą lub w którym doszło do zmiany kwoty należnej ze sprzedaży.

Ponadto zgodnie z § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów fakturę korygującą wystawia się również, m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem w przypadku gdy Spółka otrzyma fakturę korygującą, winna dokonać korekty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze wewnętrznej przy zastosowaniu kursu analogicznego jaki winien być zastosowany w pierwotnej fakturze wewnętrznej.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianych transakcji.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj