Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
LI US.XVII/415/35/05, L.I US.XVII/415/36/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LI US.XVII/415/35/05, L.I US.XVII/415/36/05
Data
2005.05.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Czy przychody z tytułu wynagrodzeń pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu i jednocześnie zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 4.03.2005 r. skierowane do tut. organu podatkowego w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia potwierdzić prawidłowość przedstawionego stanowiska podatnika, iż przychody z tytułu wynagrodzeń pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu i jednocześnie zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 4.03.2005 r. (pismem z dnia 3.03.2005 r.) pani Katarzyna S. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W ww. piśmie podatniczka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z zapytaniem dotyczącym zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskiwanych "z tytułu wynagrodzeń refinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta projektów (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego) i bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację". W przedmiotowym zapytaniu podatniczka podaje, iż jako pracownica Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w okresie od 1.01.2004 - 30.04.2004 zaangażowana była w realizacje projektu TACIS "Polsko-Ukraińska Transgraniczna Agencja Rozwoju regionalnego - ku przyszłości" realizowanego przez Województwo Podkarpackie w ramach Programu Tacis CBC. Wynagrodzenie podatniczki w tym okresie pochodziło w 100 % ze środków bezzwrotnej pomocy UE. Ponadto, na mocy porozumienia partnerskiego pomiędzy Samorządem Województwa Podkarpackiego z francuskim regionem z dnia 27.01.2004 r. oraz podpisanej umowy o współfinansowanie pomiędzy Partnerem Wiodącym a Władzą Wdrażającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERRREG Strefa Południowa z dnia 16.06.2004 r., jako pracownik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego jest zaangażowana w realizację projektu od dnia 1.05.2004 r. W okresie od 15.04.2004 r. do 31.12.2004 r., kiedy podatniczka była zaangażowana w realizację ww. projektu jej wynagrodzenie było w 75 % refundowane ze środków projektu (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań; rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Począwszy od 1.01.2003 r. zakres zwolnienia został w istotny sposób ograniczony poprzez wyłączenie jego stosowania w odniesieniu do dochodów osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący program zlecił wykonanie określonych czynności.

Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. Nie ulega również wątpliwości, że w takim przypadku nie zmienia się źródło środków - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy. W sytuacji, gdy beneficjent pomocy (jednostka organizacyjna) zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności merytoryczne przewidziane w programie, zatem bezpośrednio realizującymi program, osoby te będą korzystały ze zwolnienia. Nie będą natomiast do tego uprawnione inne osoby - zarówno wykonujące czynności techniczne, pomocnicze, obsługi niemerytorycznej programu, jak i realizujące program (jego część) na zlecenie bezpośredniego wykonawcy. W związku z powyższym nie ma wątpliwości, że zakresem zwolnienia będą objęte osoby wskazane imiennie w treści porozumień i umów zawieranych przez beneficjenta pomocy. Stanowisko powyższe odnosi się również do dochodu z bezpośredniej realizacji programów finansowych ze środków pomocowych (zwolnionych od opodatkowania) przy jednoczesnym wykonywaniu innych zadań i czynności (podlegających opodatkowaniu). Przedstawienie dowodów co do charakteru otrzymywanych przychodów należy do podatnika.

Na podstawie art. 39 ust 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy (m.in. zakłady pracy), w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informacje, o których mowa powyżej sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń o których mowa w cytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z powyższego, przychody z tytułu wynagrodzeń pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu i jednocześnie zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj