Interpretacja Urzędu Celnego w Zielonej Górze
411000-PA-910-20/05/BG
z 15 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
411000-PA-910-20/05/BG
Data
2005.03.15



Autor
Urząd Celny w Zielonej Górze


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza


Pytanie podatnika
Czy skład podatkowy może dostarczać do wolnych obszarów celnych i składów wolnocłowych wyroby akcyzowe zharmonizowane, przeznaczone do sprzedaży osobom podróżującym do państw trzecich, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, bez znaków akcyzy za dokumentem ADT, fakturą handlową, specyfikacja towarową i listem przewozowym CMR?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz w oparciu o art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) po przeanalizowaniu złożonego przez Stronę pisma nr X z dnia 31.01.2005r. uzupełnionego pismem X w dniu 16.02.2004r.

Postanawiam

udzielić firmie X pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określonej przez Stronę w punkcie 2 wniosku nr X z dnia 31.01.2005r., szczegółowo opisanej w piśmie X.

Biorąc pod uwagę opisy procedur stosowanych przy dostawach produkowanych przez Stronę wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do sklepu X działającego na terenie Wolnego Obszaru Celnego X uznaję, że stanowisko strony w powyższej sprawie jest niezgodne z obowiązującymi obecnie przepisami prawa z zakresu podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2005r. Firma X z siedziba w X, wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze z wnioskiem (pismo nr X z dnia 31.01.2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w opisanych przez siebie sytuacjach związanych z dostawą do różnych odbiorców wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Po zapoznaniu z treścią ww. pisma wezwałem Stronę (pismo nr 411000-PA-910-20/05/BG z dnia 09.02.2005r.) do usunięcia braków formalnych wniosku poprzez złożenie na piśmie wyczerpującego stanu faktycznego podnoszonych przez firmę spraw. W dniu 16.02.2005r. do Urzędu Celnego w Zielonej Górze wpłynęło pismo nr X z dnia 14.02.2005r., w którym Strona szczegółowo opisała sytuacje nakreśloną w punkcie 2 pierwotnego wniosku, jednocześnie zwróciła się z prośba o wydanie pisemnej interpretacji tylko w tej jednej sprawie. W ten sposób zrezygnowała z żądania wydania stosownych odpowiedzi w odniesieniu do sytuacji zawartych w punkcie nr 1 i 3 pisma nr X z dnia 31.01.2005r.

Z pism przedłożonych przez Stronę wynika, iż podatnik dokonuje dostaw, wyprodukowanych przez siebie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, podmiotowi prowadzącemu działalność handlową w wolnym obszarze celnym. Sytuacja ta dotyczy napojów alkoholowych, które – jak twierdzi Strona - mają być nabywane przez osoby podróżujące do państw trzecich w sklepie wolnocłowym usytuowanym na terenie wolnego obszaru celnego. Podatnik wyjaśnia, iż przy dotychczasowych dostawach wyroby te były przez niego przewożone bez polskich znaków akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentami: Administracyjny Dokument Towarzyszący, faktura handlowa, specyfikacja towarowa, samochodowy list przewozowy CMR. Towary te były przewożone środkiem transportu przystosowanym do nakładania plomb Szczególnego Nadzoru Podatkowego.

Zgodnie z delegacją zawartą w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 ze zm.), które to określa warunki jakie musi spełniać podmiot korzystający ze zwolnień od podatku akcyzowego, a także szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.

W odniesieniu do opisanej przez Stronę sytuacji przede wszystkim ma zastosowanie § 22b ww. rozporządzenia, który stanowi, iż ust. 1„Zwalnia się od akcyzy sprzedaż napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych nabywanych przez osoby podróżujące do państw trzecich, w sklepach wolnocłowych usytuowanych na terenie wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych w portach lotniczych lub portach morskich zlokalizowanych na terenach przejść granicznych.ust. 2Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, realizowane jest przez zwrot kwoty akcyzy.”Ustęp 3 tegoż paragrafu określa szczegółowo warunki pod jakimi zwrot ten ma zastosowanie. Należy zauważyć, ze powyższe zwolnienie odnosi się do wprowadzonych do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych wyprodukowanych w kraju lub pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego, nie dotyczy natomiast wyrobów pochodzących z importu.

Pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż ustawa o podatku akcyzowym w Rozdziale 1 Dział II daje prawną możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do 1. wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczenie nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu (art. 26 ust. 1 pkt 3). 2. może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymają inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego (art. 26 ust. 3 pkt. 2).

Nie można jednak stosować tych przepisów w oderwaniu od pozostałych aktów prawnych.

Bezpośrednio z brzmienia wyżej przytoczonych przepisów w § 22b rozporządzenia z dnia 26.04.2004r., zwłaszcza z treści ustępu 2, wynika, iż wyroby akcyzowe zharmonizowane w postaci napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, przeznaczone do sprzedaży podróżnym, powinny zostać dostarczone do sklepu wolnocłowego z opłacona akcyzą. Zwolnienie należne z tytułu sprzedaży tych towarów podróżnym może zostać zrealizowane po spełnieniu określonych warunków w postaci zwrotu kwoty akcyzy.

W związku z powyższym przy dokonywaniu dostawy napojów alkoholowych produkowanych przez X ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego z przeznaczeniem do sprzedaży w sklepach wolnocłowych nie można zastosować procedury zawieszenia poboru akcyzy opisanej w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych tj. nadanie im innego przeznaczenia celnego - dokonane na podstawie prawa celnego daje, co prawda możliwość skorzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy, ale wiąże się z pewnymi obostrzeniami.

Przepisy art. 166 lit. b Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny pozwalają określonym w szczególnych przepisach Wspólnoty towarom korzystać, ze względu na ich umieszczenie w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, ze środków stosowanych zwykle przy wywozie towarów. Należy jednak podkreślić, iż skorzystanie z możliwości, o których mowa w art. 166 lit. b wyżej powołanego rozporządzenia jest przewidziane tylko dla określonych w szczególnych przepisach Wspólnoty towarów i wiąże się bezpośrednio z koniecznością zastosowania w stosunku do nich przepisów art. 170 ust. 2 lit. c oraz art. 175 ust. 1 ww. Traktatu.Artykuł 170 ust. 2 ww. Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny: Organom celnym przedstawiane są i podlegają formalnościom celnym jedynie towary:(...)c) korzystające ze środków, o których mowa w art. 166 lit. b) (...)Art. 175 ust. 1 ww. rozporządzenia: W przypadku niestosowania art. 173 (mowa tu o towarach niewspólnotowych) i art. 174 (mowa o towarach wspólnotowych o których mowa w art. 166 lit. b i podlegających wspólnej polityce rolnej) towary niewspólnotowe i towary wspólnotowe, o których mowa w art. 166 lit. b), nie mogą zostać zużyte lub użyte w wolnych obszarach celnych albo składach wolnocłowych. Podsumowując powyżej przytoczone przepisy celne należy stwierdzić, iż umieszczone w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym towary niewspólnotowe korzystają z zawieszenia poboru należności celnych i podatkowych, natomiast wobec towarów wspólnotowych objętych systemem refundacji w ramach Wspólnej Polityki Rolnej stosuje się środki takie jak przy ich wywozie. W związku z powyższym, w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znajdujących się w wolnym obszarze celnym procedura zawieszenia poboru akcyzy może zostać zastosowana tylko w przypadku, kiedy wynika to z przepisów celnych, poprzez objęcie ich zawieszoną procedurą celną włącznie z przedstawieniem towaru i zgłoszenia celnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W innym przypadku, w celu skorzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy – zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym – konieczne jest wprowadzenie ww. wyrobów do składu podatkowego.

Ustosunkowując się do kwestii przewożenia opisywanych przez Stronę napojów alkoholowych bez polskich znaków akcyzy pragnę wskazać na art. 88 ustawy o podatku akcyzowym z dnia, który zwalnia z obowiązku oznakowania znakami akcyzy wyroby akcyzowe, które są: (...)pkt 3 wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych;(...)Zgodnie z treścią art. 88 ust. 5 ww. ustawy wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 2 i 3 mogą być wydane lub przywiezione na terytorium kraju bez znaków akcyzy, pod warunkiem pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju, w terminie 7 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych albo ich przywozu na terytorium kraju. Właściwy naczelnik urzędu celnego wykonujący zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju może zażądać konwojowania wyrobów akcyzowych do granicy terytorium kraju w przypadku ich wywozu lub do momentu wprowadzenia do składu celnego, składu wolnocłowego albo wolnego obszaru celnego w przypadku ich przywozu.

Konwojowanie odbywa się na koszt producenta lub odbiorcy tych wyrobów.

Reasumując przyjęta przez Stronę praktyka polegająca na dokonywaniu dostaw, napojów alkoholowych przeznaczonych do sprzedaży w sklepach wolnocłowych, do kontrahentów prowadzących działalność handlową na terenie wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i bez znaków akcyzy jest niezgodna z obowiązującymi obecnie przepisami prawa. Strona mogłaby dokonywać takich dostaw z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i bez oznakowania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, gdyby dostarczała wyroby opisane we wniosku X z dnia 31.01.2005r. do składu podatkowego, a o przewozie wyrobów bez znaków akcyzy informowała - w odpowiednim terminie - właściwego naczelnika urzędu celnego

POUCZENIE

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Składając zażalenie strona zobowiązana jest załączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych w wysokości 5,00zł od podania oraz 0,50zł od każdego załącznika (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 09.09.2000r. Dz. U. Nr 86 poz.960 ze zmianami).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj