Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
PDP 4211/PIT/6/2005
z 19 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP 4211/PIT/6/2005
Data
2005.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
koszty przejazdu
Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
wynagrodzenie za pracę
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania wynagrodzeń lekarzy weterynarii wyznaczonych do wykonania określonych czynności przez Inspekcję Weterynaryjną


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 10, art. 11, art. 13 pkt 6, art. 21 ust. 1 pkt 16b, art. 21 ust. 13 ustawy z dnia 26.07.1991 r. - o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.03.2005 r. (znak: PIW PFK 063/1/05) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 17.03.2005 r. (znak: PIW PFK 063/1/05, data wpływu 18.03.2005 r.) Powiatowy Inspektorat Weterynarii jako płatnik zwrócił się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie - "czy zwrot kosztów za dojazdy prywatnymi samochodami dla osób niebędących pracownikami do wykonania zadań wyznaczonych przez Inspekcję Weterynaryjną, zgodnie z zapisem art. 21 pkt 16b, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przychodem zwolnionym przedmiotowo oraz czy zwrot kosztów zakupu leków wykorzystanych do wykonania ww. zadań stanowi przychód, który należałoby opodatkować". Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca poinformował, iż Powiatowy Lekarz Weterynarii wyznacza w drodze decyzji administracyjnej określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania lekarzom weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji. Wykonanie czynności następuje po zawarciu umowy zlecenia (w ramach działalności wykonywanej osobiście), która określa między innymi wysokość wynagrodzenia. Lekarzom weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej do wykonania czynności, o których jest mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33 po. 287) przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

  1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2.08.2004 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1832),
  2. zwrot udokumentowanych kosztów:
    a. dojazdu prywatnymi samochodami według stawek określonych przepisami,
    b. zakupu leków i wyrobów medycznych związanych z wykonywanym zadaniem.

Zdaniem wnioskodawcy opodatkowaniu podlega wynagrodzenie za wykonaną usługę, natomiast zwrot kosztów dojazdu jest przychodem zwolnionym przedmiotowo z opodatkowania zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 16b z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy zwrot kosztów zakupu leków nie stanowi przychodu do opodatkowania. Zwrot kosztów zakupu leków jest udokumentowany przez zleceniobiorcę fakturami zakupu leków i środków medycznych potrzebnych do wykonania wyznaczonych zadań.

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

Inspekcja Weterynaryjna, zgodnie z ustawą z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm.), realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Zadania Inspekcji, zgodnie z ww. ustawą, wykonują między innymi wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi. Zgodnie z ww. ustawą powiatowy lekarz weterynarii, w warunkach określonych w art. 16 ustawy, może wyznaczyć na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do wykonania określonych czynności. Wyznaczenie tych osób następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania, a następnie poprzez zawarcie stosownej umowy. Wypłata wynagrodzenia za powyższe czynności następuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2.08.2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagradzania za wykonanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837). Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia lekarzom weterynarii przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

  1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2.08.2004 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1832),
  2. zwrot udokumentowanych kosztów:
    a. dojazdu prywatnymi samochodami według stawek określonych przepisami,
    b. użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych związanych z wykonywanym zadaniem.

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 10 wśród źródeł przychodów wyszczególnia między innymi działalność wykonywana osobiście oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (ust. 1 pkt 2 i 3). W art. 13 pkt 6 ustawy ustawodawca określa, iż przychodami z działalności wykonywanej osobiście są między innymi przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności. Lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonania określonych czynności stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, wykonują te powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody osiągane z powyższego tytułu są kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z zapisem art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wyjątki od tej zasady ustawodawca przewidział w przepisach art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3. Zgodnie z cyt. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów zalicza się również - między innymi w przedmiocie zapytania - kwoty wypłacone z tytułu zwrotu kosztów dojazdu prywatnymi samochodami oraz kwoty zwrócone z tyt. zakupu leków wykorzystanych do wykonania zadania zleconego. Zakwalifikowanie świadczeń do przychodów nie oznacza jednak, że przychody niniejsze podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, z tyt. podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Zgodnie z powyższym zastrzeżeniem dla osób niebędących pracownikami zwolnienie może być zastosowane, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodu,
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Z powyższego uregulowania wynika, iż ustawodawca dokonał ogólnego podziału tych dwóch grup podatników. W przypadku pracowników zwolnieniem objęte zostały wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej, natomiast u osób niebędących pracownikami (w tym zatrudnionych na umowy zlecenia) zwolnieniem objęte zostały świadczenia z szeroko rozumianym pojęciem "podróży", o ile spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 13. Niezależnie od powyższego podziału zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

W związku z powyższym, jeżeli wykonanie zlecenia wiąże się z odbyciem podróży, zleceniobiorca ponoszący związane z takim wyjazdem wydatki może, jeżeli stanowi tak umowa, otrzymać od zleceniodawcy zwrot świadczeń przewidzianych przepisami ww. rozporządzeń, w tym między innymi:

  • kosztów przejazdu - w wysokości ceny biletu określonego środka transportu, a jeżeli korzysta z samochodu (niestanowiącego własności zleceniodawcy) - wg stawek za 1 km przebiegu określonych w rozporządzeniu z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Uwzględniając powyższe wyjaśnienia, wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest kwota otrzymana za czas podróży, natomiast zwrot kosztów związanych z zużyciem produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu.

Uwzględniając ww. przepisy oraz uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiocie zapytania jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:

  • dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
  • nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj