Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
RO –XV/443/VAT-407/38/RF/05
z 8 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO –XV/443/VAT-407/38/RF/05
Data
2005.08.08



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
naprawa gwarancyjna
powstanie obowiązku podatkowego
usługi gwarancyjne


Pytanie podatnika
Czy obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstaje w momencie wystawienia faktury po uznaniu naprawy przez gwaranta?


Pismem z dnia 30.06.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się sprzedażą i serwisem naczep, hakowców i zabudów wywrotczych kontrahentom z Polski. Firma kupuje naczepy od dostawcy z Niemiec.W ramach umowy dealerskiej wykonujemy m.in. na zlecenie tejże firmy naprawy gwarancyjne tych urządzeń i obciążamy kosztami tych napraw bezpośrednio tę firmę. Koszty związane z tymi naprawami obejmują: koszt zużytych do naprawy części na podstawie faktur zakupowych od kontrahenta niemieckiego oraz koszt usług naprawczych (demontaż i montaż wadliwych części lub naprawa bez użycia części zamiennych, koszt dojazdów itp.). Usługi napraw świadczy obca firma i obciąża nas na podstawie faktur VAT. Spółka wysyła do dostawcy z Niemiec wniosek o uznanie naprawy, zawierający zestawienie zużytych do naprawy części (z podaniem numerów tych część i numeru faktury zakupowej) i kosztu usługi naprawy. Firma ta uznaje ten wniosek, bądź uznaje go w innych kwotach, albo nie uznaje wykonanych napraw Uznanie to przychodziz miesięcznym albo dłuższym opóźnieniem. Z chwilą uznania kontrahent z Niemiec wystawia notę uznaniową w walucie obcej (euro). W momencie uznania Spółka wystawia fakturę.

Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż:Dla świadczącego usługę (Wnioskodawcy) nie jest to naprawa gwarancyjna, lecz usługa zlecona przez producenta. Ustalenie wartości usługi następuje każdorazowo po przedstawieniu gwarantowi- niemieckiej firmie, ilości i wartości zużytych materiałów do napraw, kosztów robocizny itp. Po zaakceptowaniu przez gwaranta rozliczenia naprawy możliwe jest fakturowanie.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.
Natomiast w myśl ust. 4 cytowanego powyżej art. 19, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Należy również podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie ustanawia szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego związanego z wykonywaniem usług gwarancyjnych i nie uzależnia go od uznania naprawy przez gwaranta. Oznacza to, że termin wystawienia faktury winien być liczony od daty wykonania usługi. Najpóźniej jest to siódmy dzień od dnia wykonania usługi, w tym dniu powstaje też obowiązek podatkowy.

Wykonanie przez Spółkę usługi gwarancyjnej, jak wynika z pisma Spółki bezsprzecznie nastąpiło. Zatem w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę uznanie naprawy przez gwaranta nie ma znaczenia dla momentu powstania obowiązku podatkowego. Ustawodawca bowiem, jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów, uzależnił moment powstania obowiązku podatkowego tylko i wyłącznie od faktu wykonania usługi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj