Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łomży
PP/443-43/05
z 30 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-43/05
Data
2005.05.30



Autor
Urząd Skarbowy w Łomży


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja


Słowa kluczowe
miejsce (kraj) płatności podatku od towarów i usług
środek (preparat) owadobójczy


Pytanie podatnika
"Czy prowizja za realizację kontraktu płacona przez xxxxxx firmie amerykańskiej zawarta w cenie eksportowanego do Federacji Rosyjskiej towaru - (surowce do produkcji środków ochrony roślin oraz środki ochrony roślin) podlega polskiej ustawie VAT, tzn. czy xxxxxxx powinna zapłacić w Polsce VAT należny i ewentualnie jaką stawkę podatkową zastosować?Informujemy, że amerykańska firma xxxxxxxxxxxxxx z siedzibą w Camden USA wystawiła nam fakturę za realizację kontraktu na dostawę surowców do produkcji środków ochrony roślin oraz na dostawę środków ochrony roślin do Federacji Rosyjskiej (export m.in. do firmy xxxx Company z siedzibą w Moskwie- kupujący, dostawa towaru do Vurnary Republika Czuwaszia).
Strony xxx i xxx ustaliły, że przez realizację kontraktu należy rozumieć wykonanie całości lub części kontraktu, tj. odbiór i dopuszczenie do obrotu towaru, w tym odbiór ilościowy /ważenie/, jakościowy /certyfikacja analityczna/, opłata przez kupującego całości lub zafakturowanej części , oraz kontrola i nadzór nad bezpieczeństwem przewozu, a w uzasadnionych przypadkach przeładunek i składowanie.
W ramach odbioru jakościowego należy rozumieć wykonanie analiz chemicznych, stwierdzających zgodność dostarczonego towaru (certyfikat jakościowy producenta) z certyfikatem znajdującym się w Instytucie Higieny Federacji Rosyjskiej (certyfikacja towaru).
Przez odbiór ilościowy towaru należy rozumieć stwierdzenie zgodności dostarczonego towaru ze specyfikacją wysyłkową.
Przez dopuszczenie do obrotu należy rozumieć wykonanie wszelkich czynności niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wwóz towaru na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz zezwoleń dopuszczających dostarczony towar do obrotu.
Zezwolenie na wwóz wydaje Ministerstwo Handlu Federacji Rosyjskiej w porozumieniu z Instytutem Higieny Federacji Rosyjskiej oraz Instytutem Ochrony Roślin Federacji Rosyjskiej. Zezwolenie na dopuszczenie do obrotu wydaje Ministerstwo Zdrowia Federacji Rosyjskiej.
Przez nadzór nad bezpieczeństwem przewozu należy rozumieć pełen monitoring od granicy Rzeczypospolitej do miejsca przeznaczenia (dostarczane surowce chemiczne wymagają pełnego nadzoru w transporcie, gdyż mają dwustronne zastosowanie- mogą być użyte jako środki ochrony roślin lub jako defolianty- zastosowanie militarne).
W związku z powyższym stoimy na stanowisku, że przedstawiona wyżej przez nas sytuacja jest bezpośrednio związana z eksportem towarów (właściwie bez dokonania tych czynności dostarczenie towaru do odbiorcy na obszar Federacji Rosyjskiej byłoby niemożliwe), tak więc prowizja płacona przez xxx amerykańskiej firmie xxx Ltd. Co za realizacje kontraktu nie rodzi w Polsce obowiązku w podatku od towarów i usług.
Ponadto jeżeli przepisy ustawy nie określają dla konkretnych usług odrębnej zasady określania miejsca świadczenia to zawsze będzie miała zastosowanie reguła podstawowa-art.27. ust. 1 ustawy VAT - "w przypadku świadczenia usług, co do zasady, za miejsce świadczenia uznaje się miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi- za miejsce świadczenia usług uznaje się miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności..."
Od ogólnej zasady zostały wprowadzone pewne odstępstwa. W niektórych przypadkach miejsce świadczenia może być uzależnione od miejsca faktycznego świadczenia tych usług, od rodzaju lub przedmiotu związanego ze świadczonymi usługami, czy też od nabywcy danej usługi i jego siedziby -art.27 ust.2 ustawy VAT.
Odrębną grupę usług stanowią usługi, dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania przy spełnieniu określonych przepisami warunków - dotyczy to usług wymienionych w art.27 ust.4 cytowanej ustawy. Jednak żadna z tych usług nie dotyczy naszego przypadku."
Zgodnie z artykułem 22 ustawy VAT miejscem dostawy towarów jest terytorium Polski (towary znajdują się w Polsce w momencie rozpoczęcia wysyłki). Fizycznym miejscem przeznaczenia wysyłki jest Federacja Rosyjska.


Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku i usług (Dz. U. Nr 145, poz.1541 z późn. zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. W myśl ust. 2 w/w paragrafu gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535) lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczona usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer pod warunkiem, że numer ten został wykazany na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności (ust. 3). W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, iż powyższe przepisy, podobnie jak i inne przepisy Rozdziału 3 w/w rozporządzenia, wydane zostały na podstawie upoważnienia zawartego w art. 28 ust. 9 ustawy podatku od towarów i usług, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż wskazane w ust. 1 -8 oraz w art. 27 miejsca świadczenia usług, uwzględniając specyfikę świadczenia niektórych usług oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej. Wprowadzają one odmienne od określonych w art. 27 i 28 ust. 1-8 ustawy reguły ustalania miejsca świadczenia dla wymienionych w nich usług. Stanowią więc lex specialis w stosunku do w/w przepisów ustawy. Z pisma podatnika wynika, że nie jest on zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej na potrzeby podatku od wartości dodanej. Nie występuje więc przypadek o którym mowa w § 4 ust.2 w/w rozporządzenia. Czynności wykonywane przez pośrednika, który nie jest właścicielem towarów, a za swoje usługi otrzymuje tylko prowizję należy zakwalifikować, jako usługi wykonywane w imieniu i na rzecz osób trzecich, a zatem miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów (§ 4 ust. 1). Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy ( art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy ). Z pisma podatnika wynika, że jest to Polska.

Ponieważ zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług, z tytułu wykonywania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 stanowi import usług, zatem Podatnik powinien opodatkować ich wykonanie na zasadach dotyczących importu usług. Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z pisma podatnika amerykańska firma świadczy usługę bezpośrednio związaną z eksportem towarów na podstawie jednej z umów wymienionych w art.83 ust.1 pkt 21 lit.b ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem usługi te podlegają opodatkowaniu przewidzianą tym przepisem stawką 0%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj