Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/64/2005/HZ
z 5 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/64/2005/HZ
Data
2005.05.05



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
grunty
teren niezabudowany
zagospodarowanie terenów zielonych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż nieruchomości tj. działki oznaczonej w rejestrze gruntów jako - klasoużytek: PsV - pastwiska trwałe i N-nieużytek jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż działki oznaczonej w rejstrze gruntów jako - klasoużytek: Tk - tereny kolejowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 Nr 8 póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 07.02.2005r. (data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 2 pkt 6 i art. 43 ust. l pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z VAT gruntów oznaczonych w rejestrze gruntów jako "klasoużytek", PsV - pastwiska trwałe i N - nieużytki. W pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: S.A. jest właścicielem nieruchomości nabytej w dniu 19 grudnia 1997r napodstawie aktu notarialnego Repertorium "A" nr od Gminy Stronie Śląskietj. działek bez zabudowań o numerach 139/2 i nr 458/114/6 o łącznej powierzchni 1,3431 ha.Zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania Gminy Stronie Śląskie przedmiotowedziałki przeznaczone były jako teren usług technicznych motoryzacji: stacja obsługisamochodów i stacja paliw.W myśl § 13 umowy notarialnej kupujący, czyli S.A. zobowiązał się dozabudowania nabytej nieruchomości ciągu dwóch lat od daty podpisania przedmiotowejumowy. Zobowiązanie nie zostało zrealizowane. podjął decyzję o sprzedaży zakupionych uprzednio działek na rzeczGminy Strome Śląskie. Plan zagospodarowania dla w/w nieruchomości utracił ważnośćz dniem 31 grudnia 2002r., natomiast w projekcie planu zagospodarowania przestrzennegoGminy Stronie Śląskie przedmiotowe działki przeznaczone są pod parking, usługimotoryzacyjne i dopuszcza się lokalizację zieleni. W rejestrze gruntów działka nr 139/2 powierzchni 0,7031 ha oznaczona jako klasoużytek: TK-tereny kolejowe; działka nr 466 (uprzedni nr 458/114/6) oznaczona jest jako klasoużytek PsV-pastwiska trwałe o powierzchni 0,55 ha i N-nieużytek o powierzchni 0,09ha (łącznie 0,64ha).

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii:Czy sprzedaż nieruchomości tj. działki oznaczonej w rejestrze gruntów jako - klasoużytek: PsV - pastwiska trwałe i N-nieużytek jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż działki oznaczonej w rejstrze gruntów jako - klasoużytek: Tk - tereny kolejowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%?

Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego.Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535) opodatkowaniu podatkiem VATpodlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodniez definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome jakrównież wszelkie postacie energii, budynki lub ich części będące przedmiotem czynnościpodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które nie są wymienionew klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty.W świetle powyższego odpłatna dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiemod towarów i usług.Wyjątek od tej zasady zawiera art. 43 ust. l pkt 9 w/w ustawy, w którym ustawodawcazwolnił od podatku od towarów i usług dostawcę terenów niezabudowanych innych niż terenybudowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.Plan zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych działek utracił ważność z dniem31 grudnia 2002r. Zdaniem S.A. projekt planu zagospodarowaniaprzestrzennego Gminy Stronie Śląskie jako dokument prawa miejscowego, nie może stanowićpodstawy o kwalifikacji gruntu, gdyż w każdej chwili może ulec zmianie. Należy, zatemodwołać się do ewidencji gruntów i budynków.Zdaniem Spółki działki, które są oznaczone w rejestrze gruntów jako klasoużytek(tj. PsV pastwiska trwałe o powierzchni 0,55% i N-nieużytek o powierzchni 0,09 ha - łącznapowierzchnia 0,64 ha) są zwolnione z opodatkowania. Natomiast sprzedaż działkijpowierzchni 0,7031 ha oznaczona jako klasoużytek TK - tereny kolejowe podlega opodatkowaniu wg stawki 22%.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym. Zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Na podstawie art. 43 ust. l pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Rodzaje gruntów określa ewidencja prowadzona na zasadach wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 póz. 454). Z treści przepisu zawartego z art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podlega również dostawa gruntów, które nie tylko klasyfikowane są jako tereny budowlane, ale również z przeznaczeniem pod zabudowę. Nadmienić należy, że w powyższym rozporządzeniu nie wymienia się "terenów budowlanych", lecz "grunty zabudowane i zurbanizowane", co wskazuje, że ustawodawca nie odwoływał się w ustawie o VAT do powyższego aktu prawnego, przy formułowaniu art. 43 ust. 1. Należy zatem uznać, że istotne znaczenie co do określenia przeznaczenia gruntu mają ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a nie klasyfikacja gruntu oparta na w/w rozporządzeniu, której zapisy mogą w tym zakresie pełnić jedynie rolę pomocniczą.Reasumując powyższe ustawa VAT zwalnia od podatku dostawę terenów innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane przy czym w przypadku niezabudowanych -jedynie te których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Charakter gruntów określa plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych będących gruntami rolnymi, leśnymi i pod stawami zwolnione są od VAT. W odniesieniu do wniosku Spółki organ podatkowy stoi na stanowisku, że oferowane działki przez wnioskodawcę do sprzedaży tj. zarazem oznaczone w rejestrze gruntów jako klasoużytek PsV - pastwiska trwałe; N - nieużytek jak i klasoużytek Tk - terenykolejowe - podlegają opodatkowaniu wg stawki 22%. Wynika to z faktu, że zarazem Plan Przestrzennego Zagospodarowania jak i Projekt Planu Przestrzennego Zagospodarowania Gminy Stronie Śląskie przeznacza te tereny pod zabudowę, a tym samym nie spełniają one przesłanek określonych w art. 43 ust. l pkt 9 ustawy VAT.

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przezWnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni liczącod daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacjapodatkowa)Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej(Dz. U. Nr 86 póz. 960 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 złoraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłatyskarbowej na zażaleniu.Otrzymują:AdresatDyrektor Izby Skarbowej w Warszawieul. Felińskiego 2b01-513 Warszawa3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowejw Warszawieul. Stawki 40 O l-040 Warszawa4. a/a



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj