Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/104/101i/05
z 13 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/104/101i/05
Data
2005.06.13



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
import towarów
obliczenie podatku
odprawa celna


Pytanie podatnika
Wątpliwości Podatnika dotyczą dokumentu uprawniającego Podatnika do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w przypadku importu towaru z Chin, którego ostateczna odprawa celna miała miejsce w Hamburgu.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu hurtowego i detalicznego artykułami przemysłowymi sprowadzanymi z Chin. Z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej odprawy importowe dokonywane są na terenie Niemiec, a dokładnie w porcie w Hamburgu za pośrednictwem niemieckiego przedstawiciela fiskalnego. Po ostatecznej odprawie towar jest transportowany na teren Polski i tutaj podlega dalszej odsprzedaży kontrahentom polskim. Po dokonaniu odprawy uiszczane jest cło, nie jest natomiast uiszczany podatek od towarów i usług. W opisanym przypadku podatek od towarów i usług z tytułu importu nie jest rozliczany w deklaracji VAT-7, z uwagi na brak dokumentu SAD oraz nie naliczenie podatku od towarów i usług przy imporcie towarów.
Zdaniem Podatnika, w sytuacji gdy towar importowany z Chin, dopuszczony jest do obrotu na terytorium Niemiec, a następnie przewieziony zostaje na terytorium Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W związku z tym, rozliczenie podatku naliczonego i należnego winno być dokonane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącymi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czyli na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej.


W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Również na podstawie art. 36 ust. 1 cytowanej ustawy w przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. W związku z powyższym przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego i dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Niemiec, nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 28c (D) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), w przypadku importu towarów wysłanych lub przywiezionych z terytorium trzeciego do Państwa Członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeśli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 (4) objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A. Państwa Członkowskie określą warunki zwolnienia w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania tego zwolnienia oraz zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania lub nadużyciu prawa.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
Na podstawie powyższego oraz opisanego przez Podatnika stanu faktycznego należy uznać, że w przypadku sprowadzenia przez podatnika podatku od towarów i usług towaru z kraju trzeciego, który został dopuszczony do obrotu w kraju Wspólnoty innym niż Polska, a następnie został przewieziony do Polski, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowniu w Polsce.
Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 cytowanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.
Art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Zasady wystawiania faktur oraz elementy jakie muszą zawierać, regulują przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
Podsumowując powyższe oraz opisany stan faktyczny należy uznać, że w przypadku towaru sprowadzonego przez podatnika podatku od towarów i usług z kraju trzeciego towaru, który zostaje dopuszczony do obrotu w kraju Wspólnoty innym niż Polska, a następnie transportu tego towaru do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w dekalracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj