Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/54/30/2005/GW
z 28 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/54/30/2005/GW
Data
2005.04.28



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
samochód
samochód osobowy
struktury
towar używany
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Pytanie podatnika
Spółka dokonuje zakupu samochodów osobowych, które następnie są przedmiotem dzierżawy. Podatek naliczony przy zakupie tych samochodów traktowany jest w całości jako związany z czynnościami dającymi prawo do odliczenia i jest odliczany na zasadzie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług. Samochody te po kilku miesiącach (powyżej 6-m-cy) używania są następnie sprzedawane z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług.W opinii Spółki, jeżeli sprzedany środek trwały służyć miał wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i nie był objęty obowiązkiem 5-letniej korekty odliczenia, Spółka nie ma obowiązku dokonania korekty odliczenia w miesiącu sprzedaży środka, także wtedy, gdy sprzedaż ta była zwolniona od podatku VAT. Sprzedaż taka nie następuje bowiem "w okresie korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy", ponieważ ten środek trwały nie jest w ogóle objęty zakresem tej korekty.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 03.02.2005r (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionego pismem z dn. 23.02.2005 (data wpływu 24.02.05r) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 91 ust. 5 ustawy z dn. 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do dostawy samochodów osobowych.


Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka dokonuje zakupu samochodów osobowych, które następnie są przedmiotem dzierżawy. Podatek naliczony przy zakupie tych samochodów traktowany jest w całości jako związany z czynnościami dającymi prawo do odliczenia i jest odliczany na zasadzie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług. Samochody te po kilku miesiącach (powyżej 6-m-cy) używania są następnie sprzedawane z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
W ocenie wnioskującego zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004r. po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest on obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 -9 ustawy, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7 ustawy. W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie mogą być jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1 art. 91 ustawy, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości w ciągu 10 lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Przepis art. 91 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r stanowi natomiast, że w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu, aż do końca okresu korekty. Korekta po sprzedaży powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w celu jej dokonania przyjmuje się, iż dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest:z czynnościami opodatkowanymi, gdy towary przy sprzedaży zostały opodatkowanewyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub nie podlegającymi opodatkowaniu, gdy towary zostały przy sprzedaży zwolnionePrzepisy art. 91 ust. 4-6 ustawy z dnia 11 marca 2004r określające zasady korygowania podatku naliczonego w przypadku sprzedaży środka trwałego odwołują się do art. 91 ust. 2 ustawy, który to ustęp wprowadza obowiązek korekty odliczenia w przypadku środków trwałych. Zakresem zastosowania tego przepisu objęte są wyłącznie środki trwałe, które w ogóle są objęte obowiązkiem korekty, a zatem te środki trwałe, które przy nabyciu zostały zakwalifikowane jako związane z czynnościami dającymi i nie dającymi prawa do odliczenia. W konsekwencji środki trwałe związane wyłącznie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia, jako nie objęte zakresem art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004r. , przy sprzedaży nie podlegają obowiązkowi korekty podatku naliczonego, który został odliczony w oparciu o art. 90 ust. 2, tj. odliczonego tylko w części, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.W opinii Spółki, jeżeli sprzedany środek trwały służyć miał wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i nie był objęty obowiązkiem 5-letniej korekty odliczenia, Spółka nie ma obowiązku dokonania korekty odliczenia w miesiącu sprzedaży środka, także wtedy, gdy sprzedaż ta była zwolniona od podatku VAT. Sprzedaż taka nie następuje bowiem "w okresie korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy", ponieważ ten środek trwały nie jest w ogóle objęty zakresem tej korekty.


Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawy towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt. 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Definicję towarów używanych zawiera przepis art. 43 ust. 2 w/w ustawy. Zgodnie z nim przez towary używane rozumie się:1.Budynki, budowle i ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.2.Pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Na mocy szczególnej regulacji zawartej w § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka kupuje samochody osobowe, dokonując odliczenia podatku naliczonego w momencie zakupu tych samochodów na zasadach określonych w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe samochody są traktowane jako środki trwałe Spółki. Samochody te są następnie przedmiotem dzierżawy. Po kilku miesiącach (powyżej 6 m-cy) używania są sprzedawane z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle art. 43 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy jednym z warunków uznanie wymienionych w tym przepisie towarów za używane jest ich faktyczne używanie przez sprzedającego. Skoro Spółka po nabyciu samochodów na podstawie umów dzierżawy przekazuje je do użytkowania innym podmiotom, nie może skorzystać ze zwolnienia zawartego w § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż nie są to dla Spółki towary używane. Sprzedaż ich podlega opodatkowaniu wg stawki 22% - art. 41 cyt. ustawy. W związku z powyższym, w przedstawionym stanie faktycznym nie mają zastosowania przepisy art. 90 i 91 w/w ustawy.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa )4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.Otrzymują:1.Adresat2.Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawieul. Felińskiego 2b01-513 Warszawa3.Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawieul. Stawki 4001-040 Warszawa4.a/a



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj