Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-26/29/05/PS
z 18 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-26/29/05/PS
Data
2005.03.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cel wydatku
kodeks pracy
koszty dodatkowe
koszty uzyskania przychodów
pracodawca
pracownik
przychód
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia zdrowotne
ubezpieczenia


Pytanie podatnika
Czy koszt związany z finansowaniem przez firmę dodatkowego ubezpieczenia medycznego pracowników stanowi koszt uzyskania przychodów ?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 18.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.01.2005 r.), uzupełniony w dniu 07. 02. 2005 r.


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Spółka w piśmie z dnia 18 stycznia 2005 r. zwróciła się z pytaniem, czy koszt związany z finansowaniem przez firmę dodatkowego ubezpieczenia medycznego pracowników stanowi koszt uzyskania przychodów.

Według stanowiska Podatnika, koszt związany z finansowaniem przez firmę dodatkowego ubezpieczenia medycznego pracowników stanowi koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W związku z tym, aby uznać określony wydatek za koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki: celem wydatku winno być osiągnięcie przychodów, jak również wydatek ten nie może być wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów z art. 16 ust 1 ww. ustawy.

Zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 1 pkt 65 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.

Przepis art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 717 ze zm.) stanowi, iż badania lekarskie wstępne, okresowe oraz kontrolne są przeprowadzane na koszt pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki i charakter pracy.

W związku z powyższym, Spółka jako pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko koszty świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników, do których ponoszenia jest zobowiązana przepisami Kodeksu Pracy lub innych ustaw.

Tym samym, Naczelnik II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że tak ogólnie sformułowany przez Podatnika koszt związany z finansowaniem przez firmę dodatkowego ubezpieczenia medycznego pracowników zgodnie z wyżej przywołanym przepisem z art. 16 ust. 1 pkt 65 nie stanowi kosztów uzyskania przychodów dla pracodawcy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj