Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IA-415/15/05
z 12 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IA-415/15/05
Data
2005.07.12



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
cel darowizny
darowizna
działalność dobroczynna
kościelne osoby prawne
odliczenie od dochodu
podatek dochodowy od osób fizycznych
Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej


Pytanie podatnika
Czy w związku z uchwałą Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2005r., małżonkowie ,,X" mają prawo w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2004, odliczyć od dochodu w całości (bez limitu) darowizny przekazane na ,,na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą " ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2005-04-25 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie, dotyczącej odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych w 2004 r. kościelnym osobom prawnym na działalność charytatywno - opiekuńczą - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Państwa wniosku z dnia 25.04.2005r.

Wnioskiem z dnia 25.04.2005r. (uzupełnionym pismami z dnia 18.05.2005 i 09.06.2005r. zwrócili się Państwo do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z następującym pytaniem:

czy w związku z uchwałą Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2005r., mają Państwo prawo w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2004, odliczyć od dochodu w całości (bez limitu) darowizny przekazane ,,na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą "...

Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego wynika,że od wielu lat Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe ,,X" spółka jawna, której to spółki są Państwo wspólnikami, przekazuje codziennie do Parafii Najświętszego Serca Jezusowego, pieczywo na potrzeby dożywiania biednych, bezdomnych i innych osób potrzebujących pomocy.

W w/w kościele działa punkt charytatywny w którym wydawane jest pieczywo i kanapki dla potrzebujących.Ponadto od 10 lat przekazują Państwo pieczywo na wyżywienie uczestników Ogólnopolskiego Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Pieśni Religijnej.
W roku 2004 przekazali Państwo darowizny na łączną kwotę 12.941,59 zł. w tym darowizny do Kościoła Najświętszego Serca Jezusowego wynosiły 10.725,23 zł.Jednakże w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2004 (rozliczenie wspólne), każde z Państwa odliczyło od dochodu z tytułu przekazanych darowizn kwotę 350,00zł. (razem 700,00 zł.).

Opodatkowani są Państwo w formie zasad ogólnych i w związku z tym faktem prowadzą Państwo księgi rachunkowe.Fakt dokonywania darowizn dokumentowany był fakturami VAT (wystawiane one były co miesiąc). Łącznie w 2004r. wystawiono 16 faktur VAT . Kopie faktur VAT dokumentujących przekazanie darowizn zawierają pieczęcie i podpisy obdarowanych.Do przedmiotowego wniosku dołączyli Państwo uwierzytelnione kserokopie faktur VAT z roku 2004 oraz kserokopię pisma z dnia 16 lutego 2004r. podpisanego przez Proboszcza Rzymskokatolickiej Parafii Najświętszego Serca Jezusowego.

Z powyższego pisma wynika, że obdarowanym była AKCJA CHARYTATYWNA, Rzymskokatolickiej Parafii Najświętszego Serca Jezusowego, która jest ,, instytucją użytku publicznego",jak wynika z pisemnej adnotacji naniesionej na w/w piśmie.Z przedmiotowych faktur wynika, że obdarowanymi byli:

  1. KOMITET ORGANIZACYJNY, Ogólnopolskiego Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Pieśni Religijnej,
  2. Stowarzyszenie Profilaktyczno - Wychowawcze ,,FENIX",
  3. TOWARZYSTWO SALEZJAŃSKIE, DOM ZAKONNY ŚW. FRANCISZKA SALEZEGO,
  4. AKCJA CHARYTATYWNA, Rzymskokatolickiej Parafii Najświętszego Serca Jezusowego.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdzili Państwo, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia od dochodu w całości (bez limitu) darowizn przekazanych w 2004 r. ,,na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą", z uwagi na fakt, że w świetle uchwały Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2005r. ,,ustawy kościelne państwa mają pierwszeństwo nad ustawami podatkowymi ". Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art.24 ust.3, art. 28 - 30, oraz art.30a -30c stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a - 4e, ust. 5c, 6, 8, ust.10 - 12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
b) kultu religijnego

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.
W przypadku odliczeń, o których stanowi art. 26 ust. 1 pkt 9 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - art. 26 ust. 7 w/w ustawy.

Wymieniony w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) określa sferę zadań publicznych, o której jest mowa w powyższej ustawie, obejmującą enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę zadania.

Między innymi sfera zadań publicznych o których stanowi art. 4 ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej.
Art. 3 ust. 3 pkt 1
przywołanej wyżej ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, że: działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Zauważyć jednak należy, że kluczową ustawą w przedmiotowym stanie faktycznym jest ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.).
Rozdział 2 powyższej ustawy expressis verbis wymienia osoby prawne Kościoła Katolickiego i ich organy, a z kolei rozdział 6 reguluje działalność charytatywno - opiekuńczą Kościoła Katolickiego.
Powyższa ustawa w art. 10 stanowi, że inne jednostki organizacyjne Kościoła Katolickiego mogą uzyskać osobowość prawną w drodze rozporządzenia Ministra - Kierownika Urzędu do Spraw Wyznań.

Z art. 38 ust. 1 w/w ustawy wynika, że osoby prawne Kościoła mają prawo prowadzenia właściwej dla każdej z nich działalności charytatywno - opiekuńczej.
Jak stanowi art. 55 ust. 7 tej ustawy darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.
W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.Z analizy powyższych aktów prawnych wynika, że przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej - w części dotyczącej darowizn na działalność charytatywno - opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne - są przepisami szczególnymi w odniesieniu do regulacji zawartej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że darowizny przekazane przez osoby fizyczne na cele działalności charytatywno - opiekuńczej kościelnych osób prawnych, są wyłączone (w całości) z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Należy pamiętać, że koniecznym warunkiem wyłączenia, darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą , z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym, jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek, tj.:

  1. posiadanie przez darczyńcę pokwitowania odbioru darowizny,
  2. otrzymanie przez darczyńcę, w okresie dwóch lat (najpóźniej) od dnia przekazania darowizny, od obdarowanego sprawozdania o przeznaczeniu darowizny na działalność charytatywno - opiekuńczą.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w momencie dokonywania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych wyłączenia z podstawy opodatkowania tym podatkiem, darowizny przekazanej na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą, musi on dysponować jedynie pokwitowaniem odbioru przedmiotowej darowizny wystawionym przez obdarowanego.

Najpóźniej w okresie dwóch lat podatnik musi otrzymać od obdarowanego w/w sprawozdanie.W przypadku braku sprawozdania o przeznaczeniu darowizny na działalność charytatywno - opiekuńczą uznać należy, że nie zostały spełnione przesłanki zawarte w art. 55 ust. 7 w/w ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, a podatnik nie nabył prawa do wyłączenia (w całości) z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przekazanej kościelnej osobie prawnej darowizny.

W takim przypadku będą miały zastosowanie ogólne, powołane wyżej przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące odliczenia darowizn.
Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że z dokonanych przez Państwa w roku 2004 darowizn, tylko darowizna, gdzie obdarowanym było Towarzystwo Salezjańskie, Dom Zakonny Św. Franciszka Salezego, może być wyłączona z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za rok 2004 w rozumieniu art. 55 ust. 7 wyżej powołanej ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (pod warunkiem spełnienia przesłanek wyżej opisanych).
Pozostali wymienieni przez Państwa obdarowani, tj.:

  1. KOMITET ORGANIZACYJNY, Ogólnopolskiego Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Pieśni Religijnej w Łodzi,
  2. Stowarzyszenie Profilaktyczno - Wychowawcze ,,FENIX" w Łodzi,
  3. AKCJA CHARYTATYWNA, Rzymskokatolickiej Parafii Najświętszego Serca Jezusowego

- nie są kościelnymi osobami prawnymi , w rozumieniu wyżej przytoczonej ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, dlatego też, nie przysługuje Państwu prawo wyłączenia z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za rok 2004 przekazanych darowizn na podstawie w/w art. 55 ust. 7 tej ustawy.
Należy zauważyć, że uchwała Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2005r. podjęta w składzie 20 sędziów ( sygn. FPS 5/04), potwierdziła prawidłowość stanowiska zajętego przez Ministerstwo Finansów w sprawie odliczania od podstawy opodatkowania darowizn przekazywanych kościelnym osobom prawnym na działalność charytatywno - opiekuńczą (pismo z dnia 22.04.2004r. o numerze PB-3-2420-8214-137-AS-04).

Ponieważ Państwo we wniosku z dnia 25.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, powołują się na powyższą uchwałę, jedynie dla porządku zauważyć należy, że przedmiotowa uchwała będzie wiązać składy orzekające Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych we wszystkich analogicznych sprawach.

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj