Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
L. I US. XVII/415/40/05
z 31 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
L. I US. XVII/415/40/05
Data
2005.05.31



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie wpłat
dowód wpłaty
organizacje pożytku publicznego


Pytanie podatnika
dotyczy wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego


Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 27d ust. 1 - ust. 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie przekazywania przez podatników 1 % podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego jest prawidłowe i przedmiotowe wpłaty dokonuje się na rzecz organizacji pożytku publicznego.

W dniu 19.04.2005 r. do tut. organu podatkowego złożone zostało pismo P. z dnia 18.04.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Ze złożonego zapytania wynika, iż P. jako organizacja pożytku publicznego zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym otrzymuje wpłaty kwoty stanowiącej 1 % podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym przez podatników zatytułowane "wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego z dopiskiem dla np. Anny Kowalskiej". P. stoi na stanowisku, iż wpłata 1 % podatku musi zostać dokonana wyłącznie na rzecz organizacji pożytku publicznego, a nie osoby fizycznej.

Zgodnie z zapisem art. 27d ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 4, jeżeli podatnik w okresie, o którym mowa w ust. 2a, dokonał darowizny pieniężnej, zwanej dalej "wpłatą", na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, zwanej dalej "organizacją pożytku publicznego". Z zapisu art. 27d ust. 4 pkt 1 i pkt 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż zmniejszenie, o którym mowa wyżej, stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata i nie zostały odliczone od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Mając więc powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż przepisy art. 27d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają dyspozycje w szczególności imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwotę dokonanej wpłaty, nazwę organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata), które muszą zostać spełnione przez podatników - osoby fizyczne, aby mogli oni dokonać zmniejszenia podatku należnego wynikającego z rozliczenia rocznego. Natomiast kwestia dokonywanych przez podatników innych dopisków na wpłatach jak cyt. w zapytaniu "np. dla Anny Kowalskiej" jest, przy spełnieniu wymogów określonych w artykule 27d powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, neutralna dla celów podatkowych. Przekazywanie zaś przez organizację pożytku publicznego otrzymywanych od podatników kwot (tytułem wpłat 1 % podatku należnego) na określone cele zapisana jest w statucie organizacji i w tym zakresie organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska, gdyż zagadnienie to wykracza poza zakres przepisów prawa podatkowego oraz delegacji organu podatkowego - określonej przepisami art. 14a ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Interpretacja, o której mowa w art. 14a 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj