Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PD III 415/1/49/05AB
z 27 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD III 415/1/49/05AB
Data
2005.05.27



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
programy lojalnościowe
rabaty
usługi


Pytanie podatnika
Spółka wystąpiła z zapytaniem w sprawie opodatkowania przekazanych uczestnikom programu partnerskiego nagród rzeczowych i świadczonych usług.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania przekazanych w ramach programu partnerskiego nagród rzeczowych i świadczonych usług - jest prawidłowe.
Do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w celu uatrakcyjnienia i urozmaicenia świadczonych przez siebie usług oraz zwiększenia przychodów uruchomiła Program Partnerski. Program ten stanowi, związaną ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, ofertę rabatów i nagród przyznanych po spełnieniu określonych warunków wskazanych w jego regulaminie.
Warunkiem otrzymania nagrody lub rabatu jest zgromadzenie określonej ilości punktów, przypisanych przez operatora do danej nagrody lub rabatu, wskazanych w Katalogu Nagród oraz złożenie zamówienia na wybraną nagrodę.
Program przewiduje wymianę punktów na:
- usługi świadczone przez Spółkę jako rabat na usługach świadczonych przez Spółkę lub dodatkowy pakiet dołączany do abonamentu,
- na nagrodę rzeczową lub usługi świadczone przez osoby trzecie.
Mając powyższe na uwadze Spółka wystąpiła z zapytaniem czy w związku z przekazaniem nagród rzeczowych i świadczeniem usług po stronie klienta Spółki powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych i jakie obowiązki ciążą w związku z tym na Spółce.
Zdaniem Spółki udzielenie uczestnikowi programu rabatu w świadczonych usługach jak i poszerzenie pakietu w ramach opłaty abonamentowej nie skutkuje obowiązkiem podatkowym w podatku dochodowym od osób fizycznych od wartości tego rabatu. Natomiast w przypadku przyznania nagród, obowiązek podatkowy uzależniony jest od tego czy uczestnikiem programu jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą czy osoba nie prowadząca działalności. Jeżeli uczestnik programu nie prowadzi działalności gospodarczej, a jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł, to wartość tej nagrody jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast jeżeli jednorazowa wartość tej nagrody przekracza tę kwotę to Spółka obowiązana jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% przychodu. Nagroda udzielona uczestnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą jest przychodem tej osoby opodatkowanym na zasadach ogólnych.
Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego informuje, iż odmiennie należy rozpatrywać przyznanie uczestnikom programu rabaty a inaczej nagrody i usług świadczone przez osoby trzecie w sprzedaży premiowej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rabatu, w tym celu należy się odwołać do innych ustaw.
Definicję tego pojęcia zawiera art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stwierdza ona, że przez rabat należy rozumieć bonifikatę, upust, uznaną reklamację oraz skonto. Tut. organ podatkowy zauważa, iż zarówno w orzecznictwie jak i w piśmiennictwie prawa podatkowego wszystkie wymienione pojęcia używane są do określenia obniżki ceny.
W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie kwota zapłacona stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym tych wydanych jako rabat.
Zdaniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego udzielenie przez Spółkę rabatu w usługach lub rozszerzenie pakietu usług w ramach opłaty abonamentowej nie jest przychodem dla uczestnika programu, a w konsekwencji Spółka nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości udzielonego rabatu.
Natomiast przyznanie uczestnikom programu przez Spółkę nagród rzeczowych lub usług świadczonych przez osoby trzecie powoduje skutki podatkowe, przy czym odmienne są one w przypadku osoby fizycznej uzyskującej dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie uzyskującej dochodów z tego źródła.
Niewątpliwie nagrody te stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Stosownie z art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Jednakże zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 wyżej powołanej ustawy wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem w/cyt. art. 21 ust. 1 pkt 68 opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Płatnicy stosownie do art. 41 ust. 4 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 między innymi wygranych nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68, w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) nie są pieniądze, podatnik zgodnie z art. 41 ust. 7 tej ustawy jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego podatku zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej lub świadczenia.
Na mocy art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy przekazują w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8A).
Wydanie w ramach sprzedaży premiowej nagród rzeczowych i usług świadczonych przez osoby trzecie uczestnikom - podatnikom w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą stanowi ona przychód z tej działalności zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując należy stwierdzić, iż prawidłowe jest stanowisko Spółki, że rabat nie powoduje skutków podatkowych. Natomiast udzielenie nagród rzeczowych lub świadczenie usług usług przez osoby trzecie nakłada na Spółkę wyżej wymienione obowiązki podatkowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj