Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gostyninie
1405 UPP-443/10/2005/AJ
z 1 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1405 UPP-443/10/2005/AJ
Data
2005.07.01



Autor
Urząd Skarbowy w Gostyninie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy trzeba stosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2-9 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowych na dofinansowanie działalności w wysokości 50% wydatków ?


POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn.zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym oraz po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że w/w dotacja go nie dotyczy i nie trzeba jej stosować Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIEZ przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podatnik jest podatnikiem podatku od towarów i usług i świadczy usługi w zakresie PKWiU 55.10 (usługi hoteli), PKWiU 70.20 (usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek) i PKWiU 92.61 (usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych) - wszystkie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i otrzymał dotację przedmiotową na dofinansowanie działalności w wysokości 50% wydatków.

Podatnik X, jest zakładem budżetowym a dotacja otrzymywana jest z Urzędu Miasta na pokrycie w 50% wydatków podatnika i jest typową dotacją przedmiotową opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wg sposobu przeznaczenia i wykorzystania, jako dotacja przeznaczona na dofinansowanie działalności w dziedzinie masowej rekreacji ruchowej, organizacji zajęć, zawodów, imprez sportowo-rekreacyjnych i prowadzenia pokoi gościnnych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, w brzmieniu do dnia 31-05-2005r. podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast od dnia 1.06.2005r. art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn.zm.) stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie ( dotację, subwencję ) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Aby jednak objąć opodatkowaniem, tj. przyporządkować stawkę podatku VAT takim dotacjom, konieczne jest stwierdzenie, że finansowanie to ma bezpośredni związek z ceną konkretnych dostaw lub świadczeniem usług.

W związku z powyższym otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Dla stwierdzenia, czy dana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT istotne znaczenie ma ustalenie jej przeznaczenia, które najczęściej wynika ze szczegółowych warunków jej przyznania.

W świetle powołanych powyżej regulacji oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dotacja przeznaczona na pokrycie wydatków Podatnika X związanych z wykonywanymi przez tego Podatnika czynnościami opodatkowanymi ma charakter przedmiotowy a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, że cała dotacja zostaje związana z czynnościami opodatkowanymi, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i nie występują u podatnika czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje to proporcja , o której mowa w art. 90 ust.3-9 nie ma zastosowania, mimo , że do 31.05.2005r. na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, bowiem otrzymana dotacja na pokrycie 50% wydatków podatnika jest dotacją, o której w w/w artykule jest mowa, gdyż związana jest z konkretnymi opodatkowanymi usługami świadczonymi przez ten podmiot, jest więc opodatkowana a podatnik nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych z opodatkowania. Innymi słowy, część podlegającą proporcjonalnemu odliczeniu czyli proporcę o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, stosuje się wyłącznie do podatników dokonujących zarówno dostaw opodatkowanych, jak i zwolnionych z podatku (tzw. "podatników mieszanych"). Ponadto, nie można uznać osoby za "podatnika mieszanego" jedynie dlatego, że otrzymuje subwencje, dotacje zwolnione od podatku. Część podlegająca proporcjonalnemu odliczeniu nie może być stosowana do podatnika dokonującego jedynie dostaw podlegających opodatkowaniu.Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że od dnia 1.06.2005r. ust.7 art. 90 został w wyniku nowelizacji ustawy o VAT uchylony.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b §1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj