Interpretacja Urzędu Skarbowego w Świnoujściu
US.I-PE/005/39/PP/05
z 18 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-PE/005/39/PP/05
Data
2005.07.18



Autor
Urząd Skarbowy w Świnoujściu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
bilety
dokumentowanie
faktura VAT
kasa rejestrująca
paragony
przewóz osób
usługi transportowe


Pytanie podatnika

1. Czy do wystawionej faktury VAT musi być dołączony paragon fiskalny, którym jest bilet miesięczny klienta?

2. Czy posiadane kopie faktur VAT bez dołączonych paragonów fiskalnych (biletów miesięcznych) powinny być wykazywane w rejestrze sprzedaży VAT i w deklaracji VAT-7


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świnoujściu, dokonując – na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – interpretacji art. 111 ust. 1, art. 106 ust. 1 i art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), na podstawie stanu faktycznego zawartego we wniosku Podatnika zamieszkałego w Ś, uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

UZASADNIENIE

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym między innymi usługi transportu drogowego osób (PKWIU 60.21 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe). Ze względu na zapotrzebowanie sprzedaży biletów miesięcznych zakupił kasę rejestrującą, która drukuje bilety jednorazowe oraz bilety miesięczne, tzw. bileterka fiskalna. Bilet miesięczny drukowany przez kasę, posiada szereg informacji. Przedłożona do przedmiotowego wniosku kserokopia biletu miesięcznego zawiera między innymi:

  • nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
  • numer i datę wystawienia biletu,
  • odległość taryfową - 49 km,
  • kwotę należności wraz z podatkiem.

Do kasy rejestrującej Podatnik dokupił oprogramowanie do wydruku faktur VAT na wcześniejsze zakupione bilety miesięczne. Wystawiona faktura VAT zawiera takie same informacje jakie znajdują się na bilecie miesięcznym. Co jednoznacznie wskazuje, że usługa (potwierdzona biletem miesięcznym) wykazana na fakturze VAT została ponownie ujęta w raporcie dobowym, a tym samym zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT i wykazana w deklaracji VAT-7.

Natomiast przedłożona do wniosku kserokopia faktury VAT zawiera, oprócz danych określonych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, od których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) informację, że nabywca zapłacił za usługę gotówką.

Podatnik nadmienił także, iż klient zobowiązany jest do posiadania biletu miesięcznego przez okres jego ważności celem okazania go kierowcy autobusu.

W związku z powyższym Podatnik ma wątpliwości:

  • czy do wystawionej faktury VAT musi być dołączony paragon fiskalny, którym jest bilet miesięczny klienta...
  • czy posiadane kopie faktur VAT bez dołączonych paragonów fiskalnych (biletów miesięcznych) powinny być wykazywane w rejestrze sprzedaży VAT i w deklaracji VAT-7...

Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, że:

  • nie ma możliwości dołączenia do faktury VAT paragonu fiskalnego, gdyż jest on biletem miesięcznym i musi być w posiadaniu nabywcy przez cały okres jego ważności,
  • kopie faktur VAT nie mogą być rejestrowane w ewidencji sprzedaży i w deklaracji VAT-7, gdyż spowoduje to dublowanie sprzedaży. Należy kopie faktur VAT dołączyć do dokumentacji bez ich księgowania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świnoujściu, uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 111 ust. 1, art. 106 ust. 1 i art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • art. 87 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:

  • W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 6.

Przepis art. 87 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 78 poz. 60 ze zm.) nakłada na podatników prowadzących działalność gospodarczą obowiązek wystawienia rachunku potwierdzającego dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, na żądanie kupującego. Zgodnie z art. 87 § 4 cytowanej ustawy, podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostanie zgłoszone po upływie trzech miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Przepis ten wskazuje na możliwość zwrócenia się przez nabywcę z żądaniem wystawienia rachunku (faktury VAT) w terminie do trzech miesięcy od dnia dokonania transakcji.

Przepis § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, od których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r., Nr 95, poz. 798) stanowi, że w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej udokumentowanej paragonem sprzedawca towaru lub usługi może wystawić fakturę VAT, jednakże do kopii tej faktury obowiązany jest do dołączenia paragonu.

Przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie dobowym kasy (ust. 4 rozporządzenia).

Paragraf § 13 ust. 1 tego samego rozporządzenia stanowi, że fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (§ 14 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 20 opisywanego rozporządzenia – za fakturę uznaje się również:

  1. bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane:
  1. nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
  2. numer i datę wystawienia biletu,
  3. odległość taryfową nie mniej niż 50 km,
  4. kwotę należności wraz z podatkiem,
  5. kwotę podatku.

Artykuł 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnicy, z wyjątkiem podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierająca: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotu z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, że sprzedaż usługi została dwukrotnie zarejestrowana za pomocą kasy rejestrującej: po raz pierwszy drukując bilet miesięczny oraz, po raz drugi drukując fakturę VAT.

Z uwagi na powyższe Podatnik prowadząc ewidencję sprzedaży VAT dla potrzeb sporządzenia deklaracji podatkowej wykazuje wartość sprzedaży i kwoty podatku należnego, które zostały zarejestrowane w raporcie okresowym kasy, pomniejszoną o wartość sprzedaży i kwoty podatku należnego, które zostały zarejestrowane za pomocą kasy rejestrującej na podstawie faktury VAT.

Podsumowując powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świnoujściu informuje:

  • jeżeli sprzedaż usług została udokumentowana fakturą VAT wyemitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej (wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie dobowym kasy), podatnik nie jest obowiązany do kopii faktury dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż,
  • posiadane kopie faktur VAT bez dołączonych paragonów fiskalnych (biletów miesięcznych) nie powinny być wykazywane w rejestrze sprzedaży VAT i w deklaracji VAT-7.

Interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Interpretacja ta odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści stanu faktycznego.

Interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast – do czasu jej zmiany lub uchylenia – organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj