Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUSIPD3/415/46/2005
z 9 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSIPD3/415/46/2005
Data
2005.08.09
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
emeryci
lokal mieszkalny
remonty
straż pożarna
zryczałtowany podatek dochodowy
Pytanie podatnika
Czy równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego wypłacany emerytom lub rencistom - byłym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej stanowi ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego zwolnionego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 od podatku dochodowego od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko płatnika – ..................... Państwowej Straży Pożarnej w .......... – przedstawione we wniosku nr MF/327/19/2005 z dnia 08.06.2005 r., który wpłynął w dniu 08.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego emerytowi lub renciście równoważnika za remont lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 08.06.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W wyżej wymienionym wniosku wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Pytania płatnika : Stanowisko przedstawione we wniosku przez płatnika jest następujące: Zdaniem wnioskodawcy wymienione wyżej świadczenie będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł. w danym roku, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowy w wysokości 10% - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym płatnik swoim emerytom lub rencistom (byłym pracownikom - strażakom PSP), wypłaca równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Podstawą do wypłaty tego świadczenia są przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, które w art. 77 ust. 1 określają, że strażakowi mianowanemu na stałe oraz strażakowi w służbie przygotowawczej przysługuje równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanego na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego. Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 powołanej ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, natomiast pkt 26 tego artykułu określa, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci. Wypłacany równoważnik ma charakter świadczenia pieniężnego, ale nie jest zapomogą określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym. Nie jest też świadczeniem rzeczowym (tj. przychodem o charakterze rzeczowym, uzyskiwanym w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne) ani też ekwiwalentem w zamian tego świadczenia rzeczowego (określenie „w zamian” świadczy o tym, że przysługujące faktycznie świadczenia rzeczowe nie zostały przekazane) – art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy o podatku dochodowym, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wobec powyższego płatnik stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany pobrać od tych należności zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A). W ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.