Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUSIPD3/415/46/2005
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSIPD3/415/46/2005
Data
2005.08.09



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
emeryci
lokal mieszkalny
remonty
straż pożarna
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego wypłacany emerytom lub rencistom - byłym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej stanowi ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego zwolnionego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 od podatku dochodowego od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko płatnika – ..................... Państwowej Straży Pożarnej w .......... – przedstawione we wniosku nr MF/327/19/2005 z dnia 08.06.2005 r., który wpłynął w dniu 08.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego emerytowi lub renciście równoważnika za remont lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.06.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W wyżej wymienionym wniosku wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:
................... Państwowej Straży Pożarnej w ............ jako były zakład pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy z dnia 18.02.1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz rozporządzenia MSWiA z 10 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom PSP równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz zasad ich wypłaty i zwrotu - dokonuje wypłat dla rencistów i emerytów byłych strażaków Państwowej Straży Pożarnej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego.

Pytania płatnika :
1) Czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik za remont lokalu mieszkalnego stanowi ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego, otrzymywanego przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z jednostką organizacyjną PSP stosunkiem służbowym, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub
2) czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego jest świadczeniem pieniężnym otrzymywanym przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy (jednostką organizacyjną PSP) stosunkiem służbowym – w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3) Czy w przypadku przyjęcia, jako właściwego, rozwiązania z pytania nr 2 – zryczałtowany 10% podatek dotyczyć będzie kwoty powyżej 2.280 zł, co może wynikać przepisu art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, czy też 10% podatek dochodowy odnosi się do każdej kwoty takiego świadczenia.

Stanowisko przedstawione we wniosku przez płatnika jest następujące:
„Otrzymanie ww. równoważnika jest nierozerwalnie związane z przysługującym funkcjonariuszom w służbie stałej, a także byłym funkcjonariuszom prawem do lokalu mieszkalnego (świadczenie rzeczowe). W sytuacji, gdy pracodawca nie zagwarantował funkcjonariuszowi w trakcie trwania stosunku pracy, ani też po jego ustaniu lokalu mieszkalnego, zobowiązany jest do wypłacenia jemu ekwiwalentu pieniężnego w zamian za nie przekazany mu lokal. Prawo do lokalu łączy się z prawem do równoważnika za remont lokalu mieszkalnego. Równoważnik taki jest ekwiwalentem świadczenia rzeczowego, jakie winno być zrealizowane na rzecz uprawnionego emeryta lub rencistę w związku z łączącym go poprzednio stosunkiem służbowym.

Zdaniem wnioskodawcy wymienione wyżej świadczenie będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł. w danym roku, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowy w wysokości 10% - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym płatnik swoim emerytom lub rencistom (byłym pracownikom - strażakom PSP), wypłaca równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Podstawą do wypłaty tego świadczenia są przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, które w art. 77 ust. 1 określają, że strażakowi mianowanemu na stałe oraz strażakowi w służbie przygotowawczej przysługuje równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanego na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 powołanej ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, natomiast pkt 26 tego artykułu określa, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci.

Wypłacany równoważnik ma charakter świadczenia pieniężnego, ale nie jest zapomogą określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym. Nie jest też świadczeniem rzeczowym (tj. przychodem o charakterze rzeczowym, uzyskiwanym w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne) ani też ekwiwalentem w zamian tego świadczenia rzeczowego (określenie „w zamian” świadczy o tym, że przysługujące faktycznie świadczenia rzeczowe nie zostały przekazane) – art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy o podatku dochodowym, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego płatnik stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany pobrać od tych należności zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).

W ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj