Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/62/05/AMM
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/62/05/AMM
Data
2005.06.17



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
obniżenie podatku należnego
reklama
usługi marketingowe
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Podatnikowi przysługuje odliczenie podatku naliczonego VAT z faktur zakupu usług reklamowych (marketingowych) związanych z organizacją promocji produktów Spółki prowadzoną przez wyspecjalizowaną agencję reklamową ?


Z wniosku Spółki X o udzielenie pisemnej interpretacji wynika, iż Podatnik celem zwiększenia sprzedaży podejmuje różne kampanie promujące produkty (np. sprzedaż premiowa, konkursy wiedzy o produktach). Kampanie kierowane są do odbiorców produktów Spółki, a ich całościową obsługę Spółka powierza wyspecjalizowanej agencji reklamowej zawierając w tym celu stosowną umowę.

Spółka załączyła do wniosku przykładową umowę zawartą z agencją reklamową. Przedmiotem tej umowy jest wykonanie przez agencję na rzecz Spółki usługi marketingowej polegającej na:
#9679; opracowanie koncepcji promocji dla sklepów detalicznych (punktów sprzedaży) pt. „Startuj do nagrody – szybka reakcja – duża atrakcja”,
#9679; opracowaniu projektów graficznych oraz tekstów,
#9679; opracowanie regulaminu promocji, stanowiącego załącznik do umowy,
#9679; składzie i druku materiałów poligraficznych,
#9679; obsłudze promocji, w tym:
– wykonaniu mailingu do punktów sprzedaży z informacją o promocji na podstawie otrzymanej od Spółki bazy adresowej,
– przyjmowaniu formularzy zgłoszeń oraz kopii faktur zakupu,
– telemarketingu wspomagającym,
– opracowaniu i uaktualnianiu bazy uczestników,
– przyjmowaniu formularzy rozliczeń i zamówień na nagrody, weryfikacji formularzy zamówień,
– opracowaniu tabeli wyników od 1 do 100,
– wyborze i zakupie, konfekcjonowaniu i dystrybucji nagród (przez firmę kurierską),
– obsłudze ewentualnych reklamacji,
– raporcie o przebiegu promocji.
Strony w umowie postanowiły, iż całość zakresu usług objętych umową wykonawca (agencja reklamowa) wykona we własnym imieniu, skutkiem czego ponosi pełną odpowiedzialność za przeprowadzenie wszystkich czynności wynikających z przepisów podatku VAT oraz podatku dochodowego. Zgodnie z załącznikiem do umowy, wykonawca (agencja reklamowa) w ramach kampanii m.in. zakupuje i wydaje we własnym imieniu zwycięzcom konkursu nagrody – bony Sodexo oraz ekspresy do kawy.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym, Podatnik ma pytanie: czy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje mu odliczenie podatku naliczonego VAT z faktur zakupu usług reklamowych (marketingowych) związanych z organizacją promocji produktów Spółki prowadzoną przez wyspecjalizowaną agencję reklamową.

Zdaniem Podatnika, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących w/w usługę marketingową. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jak Spółka wskazuje we wniosku – zakup w/w usługi reklamowej (marketingowej) służy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej Podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z w/w przepisów wynika, iż dla stwierdzenia, że Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług konieczne jest ustalenie związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a osiąganiem przez Podatnika obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Opisane we wniosku usługi reklamowe (marketingowe) zakupione od wyspecjalizowanych agencji reklamowych, a mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów Podatnika należy uznać za wykorzystywane do czynności opodatkowanych (sprzedaży towarów opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). A zatem, Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Podatnika od agencji reklamowej w związku z przeprowadzeniem promocji produktów Spółki – oczywiście z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj