Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-33/12-2/MK
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-33/12-2/MK
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
aport
jednostka samorządu terytorialnego
spółki
zmiana umowy spółki
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy czynność cywilnoprawna w postaci zmiany aktu założycielskiego spółki (wniesienie aportu) dokonana w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez jej jedynego wspólnika w postaci jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienie z podatku na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: u.p.c.c.)?



Wniosek ORD-IN 575 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która została utworzona przez Gminę Miejską. Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest Miasto. Obecnie jedyny wspólnik zamierza przekazać Spółce nieruchomość gruntową pod budownictwo mieszkaniowe tytułem niepieniężnego wkładu do Spółki (aport), dokonując tym samym podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Spowoduje to dokonanie zmiany postanowień aktu założycielskiego Spółki, która to czynność cywilnoprawna stanowi przedmiot opodatkowania na podstawie art. 1 ust. 1 pkt k) w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: u.p.c.c.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność cywilnoprawna w postaci zmiany aktu założycielskiego spółki (wniesienie aportu) dokonana w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez jej jedynego wspólnika w postaci jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienie z podatku na podstawie art. 8 pkt 4 u.p.c.c...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność cywilnoprawna polegająca na zmianie aktu założycielskiego (podwyższenie kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego) dokonana przez jednostkę samorządu terytorialnego #61485; Gminę … … o statusie miejskim, która jest jedynym wspólnikiem Spółki, korzysta ze zwolnienia z art. 8 pkt 4 u.p.c.c.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie zarówno w doktrynie prawa podatkowego jak i w orzecznictwie.

W doktrynie wskazuje się, że „jeżeli jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością utworzy się w drodze jednostronnej czynności prawnej, nazwanej aktem założycielskim spółki sporządzonym przez jednego wspólnika #61485; jednostkę samorządu terytorialnego, to czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 8 pkt 4 u.p.c.c.” (tak: Z. Ofiarski, Komentarz do art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (w:) Ustawy: o opłacie skarbowej, o podatku od czynności cywilnoprawnych. Komentarz, ABC 2009, teza 7).

W orzecznictwie zaprezentowano pogląd, zgodnie z którym, jeżeli jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością tworzy się w drodze jednostronnej czynności cywilnoprawnej, nazwanej aktem założycielskim spółki, sporządzonym przez jednego wspólnika (art. 158 ust. 4 k.h.), a wspólnikiem tym jest gmina, to czynność ta korzysta ze zwolnienia od opłaty skarbowej na mocy § 62 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 1992 r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 53, poz. 253 ze zm.) #61485; tak: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 marca 1995 r., III SA 728/94. Pomimo faktu nieobowiązywania rozporządzenia powołanego w przytoczonym wyroku NSA, teza tego orzeczenia pozostaje aktualna również w obecnie obowiązującym stanie prawnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i ciąży na spółce, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy). Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Zauważyć należy, że wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Spółka, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (udziałowcem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina) posiada osobowość prawną wskutek czego występuje w obrocie prawnym jako podmiot odrębny od swojego wspólnika. Zatem, w zaistniałej sytuacji nie zachodzi tożsamość podmiotów, tzn. Spółka jako podmiot nie będący jednostką samorządu terytorialnego nie korzysta z omawianego zwolnienia.

W konsekwencji, w sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Stąd też zmiana umowy spółki kapitałowej, której jedynym udziałowcem jest gmina (miasto) podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 marca 1995 r. sygn. III SA 728/94, tut. Organ informuje, że jest to pojedyncze orzeczenie, które wydane zostało w indywidualnej sprawie, w nieobowiązującym już stanie prawnym. Co oznacza, że wyrok ten nie tworzy utrwalonej linii orzeczniczej, a tym samym nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj