Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
PP/443-93-44/PH/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-93-44/PH/05
Data
2005.08.09



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta
podatek naliczony
przedpłaty
reklamacje


Pytanie podatnika
Jaki dokument stanowi podstawę skorygowania podatku naliczonego, w przypadku odmowy wystawienia faktury korygującej przez kontrahenta.


Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż w dniu 9 czerwca 2004 r. dokonał przedpłaty w kwocie 17.506,35 zł, na zakup oprogramowania. Natępnie wystawiła fakturę VAT na określoną kwotę netto i należny podatek od towarów i usług, potwierdzającą dokonanie wpłaty zaliczki.

Z uwagi na fakt, iż sprzedawca nie dostarczył dwóch modułów oprogramowania i dokumentacji w języku polskim, transakcja zakupu oprogramowania ostatecznie nie doszła do skutku. Jak wynika z przedmiotowego pisma, Spółka zażądała od kontrahenta zwrotu uprzednio wpłaconej kwoty zaliczki i wystawienia faktury korygującej. Sółka dokonała zwrotu całości otrzymanego oprogramowania, a sprzedawca zwrócił wpłaconą zaliczkę, odmawiając jednocześnie wystawienia faktury korygującej. Z dołączonej do wniosku korespondencji handlowej wynika, iż próby uzyskania faktury korygującej od kontrahenta nie powiodły się.

Podatnik wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaki dokument stanowi podstawę skorygowania podatku naliczonego, w przypadku odmowy wystawienia faktury korygującej przez kontrahenta.

Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik sformułował stanowisko, iż w przypadku zwrotu zaliczki istnieje obowiązek wystawienia faktury korygującej, która dokumentuje fakt zwrotu zaliczki. Zdaniem Strony fakturę taką należy wystawić najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia dokonania zwrotu. Ponadto warunkiem niezbędnym dla zmniejszenia podatku należnego u sprzedawcy, jak również zmniejszenia podatku naliczonego u nabywcy jest posiadanie faktury korygującej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, według przestawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zastosowanie powołanych w sentencji przepisów i dokonanej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnia się następująco:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W myśl zaś art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Natomiast stosownie do treści art. 29 ust. 2 ustawy. gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z kolei art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wykonując powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał dnia 27 kwietnia 2004 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Stosownie do § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z kolei § 19 ust. 3 ww. rozporządzenia stawowi, iż przepisy ust. 1 i (...) stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. Zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy,
  2. Zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu.

Natomiast § 19 ust. 4 ww. rozporządzenia przewiduje, iż sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę;(...). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 19 ust. 5 ww. rozporządzenia, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.

Tutejszy Organ zauważa, iż od dnia 01.06.2005r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798). Cytowane wyżej zapisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. nie uległy zmianie i zostały unormowane odpowiednio w § 16 ust. 1, § 16 ust. 3 pkt 1 i 2, § 16 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuszcza zmniejszenie podstawy opodatkowania o różnego rodzaju rabaty, bonifikaty, opustu, skonta uznane reklamacje, np. zwroty towarów. Wyżej opisane działania sprzedawcy wobec kupującego, powodują obowiązek wystawienia faktur korygujących przez sprzedającego, o czym mowa w § 19 i 20 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz § 16 i 17 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005 r.

W opisanej sprawie bezspornym jest, iż Spółka zwróciła całe otrzymane oprogramowanie, a kontrahent dokonał na jej rzecz zwrotu całej kwoty otrzymanej zaliczki. Biorąc zatem pod uwagę przytoczone wyżej przepisy, tut. Organ stwierdza, iż kontrahent Podatnika zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej do faktury nr (...) z dnia (...).

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie zauważa, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie wskazują wprost, jaki dokument jest podstawą do pomniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy, w przypadku, gdy sprzedawca nie wystawi faktury korygującej. W opinii tut. Organu za niedopuszczalną należy jednak uznać sytuację, gdy z uwagi na nie wystawienie takiej faktury przez sprzedawcę, kupujący nie dokona stosownej korekty podatku naliczonego.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Możliwość dokonania obciążenia podatku należnego o podatek naliczony określona powyższym przepisem jest prawem przyznanym podatnikowi w podatku od towarów i usług, z którego może on skorzystać jedynie na podstawie zasad określonych w ustawie, jak i w aktach wykonawczych. W przypadku zatem, gdy dana czynność nie została ostatecznie zrealizowana, tj. sprzedawca zwrócił otrzymaną zaliczkę, a nabywca dokonał zwrotu całego oprogramowania, nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takiej transakcji. Podkreślić bowiem należy, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje tylko w przypadku faktycznego nabycia towaru lub usługi.

W rezultacie, brak faktury korygującej nie uniemożliwia dokonania korekty podatku naliczonego u nabywcy w przypadku, gdy dana transakcja nie została faktycznie zrealizowana. W ocenie tut. Organu korekta taka winna zostać dokonana w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca faktycznie otrzymał zwrot zaliczki. W danej sprawie pytajacy jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za (...). Dokumentem księgowym, wystarczającym do dokonania takiej korekty podatku naliczonego jest zaś dowód kasowy, potwierdzający zwrot zaliczki przez sprzedawcę.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj