Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP1/443-47/05/MI/25565
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443-47/05/MI/25565
Data
2005.04.26



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
przekroczenie
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy w oparciu o art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji przekroczenia kwoty limitu 0,25 % przychodu podatkowego, uniemożliwiającego zaliczenietych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, fakt opodatkowania przekazania towarów na reprezentację lub reklamę uprawnia do dokonania odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów ?.


POSTANOWIENIE


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Strony nr KF/100/05 z dnia 18.03.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny: Wśród kosztów ponoszonych na reprezentację i reklamę niepubliczną, w części przekraczającej 0,25% przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, znajdują się również towary przekazywanekontrahentom w ramach ww. czynności. Ponieważ jednak przekazywane towary nie spełniają warunków, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ich przekazanie na cele reprezentacji lub reklamy niepublicznej zostało opodatkowane. Opierając się na art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka uważa, że pomimoprzekroczenia kwoty limitu 0,25 % przychodu podatkowego, uniemożliwiającego zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, fakt opodatkowania przekazania towarów na reprezentację lub reklamę uprawnia do dokonania odliczenia podatku naliczonego przyzakupie tych towarów.
Odpowiadając na powyższy wniosek zważa się, co następuje: Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powołany przez Spółkę w zapytaniu przypadek dotyczący przekroczenia wydatków na towary związane z reklamą dotyczy przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zatem, skoro nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, o których mowa w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to podatnik nie miałby prawa w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług przekazywanych cele niepublicznej reprezentacji i reklamy w przypadku przekroczenia kwoty tego limitu tj. 0,25% przychodu.
Jednak ustawodawca w treści art. 88 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazał, że przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Tak więc zgodnie z powyższą regulacją w sytuacji, gdy podatnik opodatkuje podatkiem VAT czynność przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, to mimo przekroczenia określonych limitów uniemożliwiających zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik ma prawo do dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego z tytułu zakupu tych towarów.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia. Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj