Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krasnymstawie
PP/4430-20/05
z 18 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/4430-20/05
Data
2005.08.18



Autor
Urząd Skarbowy w Krasnymstawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
następstwo prawne
nota korygująca


Pytanie podatnika
Czy mamy ma prawo do wystawienia noty korygującej w przypadku, gdy kontrahent nie zgadza się ze stanem faktycznym i prawnym będącym podstawą do wystawienia noty korygującej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2005r. (data wpływu 18.07.2005r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego uprawnienia podatnika do wystawienia noty korygującej

postanawiam

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

(...) zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego uprawnienia podatnika do wystawienia noty korygującej w przypadku, gdy jego kontrahent nie zgadza się ze stanem faktycznym i prawnym będącym podstawą wystawienia noty korygującej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w związku z powołaniem do życia nowego podmiotu gospodarczego w formie spółki kapitałowej pod nazwą (...) celem pokrycia udziałów do nowo utworzonej spółki wniesione zostało w formie aportu przedsiębiorstwo w rozumieniu art.55 kodeksu cywilnego należące do pana (...). Skutkiem wniesienia aportu do spółki z o.o. zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wniesione zostały aktywa i pasywa, w tym także prawa i obowiązki wynikające z realizacji umów. Jedną z takich umów, która przeszła na spółkę była umowa dzierżawy zawarta z (...).

Zdaniem podatnika przejście na spółkę praw z tej umowy jest ściśle związane z zarejestrowaniem spółki w KRS, a co za tym idzie od 1 stycznia 2005r. tj. w dacie przekazania wszystkich składników przedsiębiorstwa na podstawie sukcesji generalnej stroną umowy stała się spółka (...) nie zaś (...) jako osoba fizyczna, gdyż działalność jego w sposób naturalny wygasła w tej dacie.

Formalnie w miesiącu maju 2005r. zawarto aneks do umowy, w którym uwidoczniono nowego dzierżawcę tj. (...). Problemem stała się faktura wystawiona przez (...) wystawiona przed sporządzeniem aneksu. Mimo naszych wyjaśnień i pełnych informacji w stosunku do (...) i przedłożenia odpowiednich dokumentów wskazujących na następstwo prawne, (...) nie sporządziła korekty faktury, a jednocześnie odmówiła przyjęcia noty korygującej uznając, że data technicznej czynności jaką jest data sporządzenia aneksu do umowy jest datą, od której wszystkie faktury będą wystawiane na nowy podmiot gospodarczy.

Zdaniem podatnika stanowisko (...) jest błędne, gdyż mamy w tej sytuacji do czynienia z sukcesją generalną wynikającą z określonej czynności prawnej polegającej na wniesieniu aportu i w oparciu o ten aport zarejestrowanie spółki. Podatnik uzasadniając swoje stanowisko podnosi również, że przedmiotowa faktura nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu po stronie spółki, z drugiej zaś strony, gdyby przyjąć za prawidłowe postępowanie (...) wystąpiłaby sytuacja uzyskania przez spółkę przychodu w naturze bez prawa zaksięgowania kosztów uzyskania tych przychodów.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opiera się w swej zasadniczej mierze na tzw. metodzie fakturowej, wymagającej od podatników podatku od towarów i usług rozbudowanej i sformalizowanej dokumentacji dla wymiaru oraz poboru podatku. W art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy VAT zostali zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w rozdziale 4 zostały określone wymogi stawiane fakturom. I tak w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi z wyjątkiem pomyłek określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12 ww. rozporządzenia, tj:1) jednostką miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;2) ceną jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceną jednostkową netto);3) wartością towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);4) stawką podatku;5) sumą wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;6) kwotą podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;7) wartością sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;8) kwotą należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie, to zgodnie z § 18 rozporządzenia nabywca może wystawić fakturę zwaną notą korygującą. Zgodnie z ust. 3 § 18 cytowanego rozporządzenia nota korygująca powinna zawierać co najmniej:1) numer kolejny i datę jej wystawienia;2) imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 tj.a) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;b) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,c) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT",4) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

W myśl § 18 ust. 4 i 5 ww. rozporządzenia jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy NOTA KORYGUJĄCA. Z kolei, jak wynika z ust. 6 tegoż paragrafu ust. 2-4 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że istnieje możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy np.: błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacji podatkowej itp. dotyczących konkretnego podatnika widniejącego na fakturze. Zdaniem tutejszego organu podatkowego nie można natomiast w drodze wystawienia noty, całkowicie zmienić nabywcy towaru. Zatem w opisanym stanie faktycznym podatnik nie ma uprawnienia do wystawienia noty korygującej.

Należy również dodać, że przepisy dotyczące podatku dochodowego w zakresie kosztów uzyskania przychodów nie mają w tym przypadku żadnego znaczenia, gdyż nie wpływają na uprawnienia do wystawiania not korygujących, z uwagi na brak regulacji prawnych w tym zakresie.

Okoliczność, że osoba fizyczna wniosła do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością aport w formie przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego) nie ma w sprawie również znaczenia. Istotny jest bowiem fakt, że Spółka z o.o. jest nowym podmiotem prawa podatkowego, podlega odrębnej rejestracji podatkowej i mimo przejęcia w trybie art. 55 k.c. mienia przedsiębiorstwa osoby fizycznej nie jest jej następcą prawnym. Przepisy prawa podatkowego, a w szczególności ustawy o VAT nie przewidują możliwości sukcesji uprawnień podatkowych. Szczególną regulację dotyczącą wejścia we wszelkie prawa i obowiązki innego podatnika zawierają przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Przepisy te nie znajdą jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ dotyczą przekształcenia spółek, w wyniku którego powstanie osoba prawna lub spółka nie mająca osobowości prawnej.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W związku z powyższym postanawiam jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj