Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/406-54/SG/05
z 30 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/406-54/SG/05
Data
2005.08.30



Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
cena nabycia
marża
metoda marżowa
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi handel używanymi samochodami sprowadzanymi z krajów UE, rozliczjąc podatek VAT metodą marży. Czy cena nabycia (stosowana do obliczenia marży) obejmuje, oprócz zapłaconej za towar ceny, również zapłacony podatek akcyzowy i koszty rejestracji pojazdu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a - 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (teks jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym przez Panią podaniem dnia 24.06.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej kwestii kwoty nabycia towarów używanych

postanawia

uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż rozliczając podatek VAT w systemie marży, przez cenę nabycia należy rozumieć wszystkie koszty ponoszone na zakup towaru, czyli zapłatę za towar wg rachunku, akcyzę oraz koszty rejestracji.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa (teks jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Dnia 24.06.2005 r. Pani X złożyła wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

Z przedłożonego pisma wynika, iż podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprowadza z krajów Unii Europejskiej samochody używane przeznaczone do dalszej odsprzedaży, opodatkowane w systemie marży zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zdaniem wnioskodawcy, poprzez cenę nabycia należy rozumieć wszystkie koszty ponoszone na zakup towaru, czyli zapłatę za towar wg rachunku, akcyzę płaconą przed zarejestrowaniem samochodu w Polsce oraz koszty rejestracji.

Odpowiadając na pismo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu informuje, iż stosowanie do art. 120 ust. 4 w/w ustawy o VAT - w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą , którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Punktem wyjścia do ustalenia kwoty marży jest zatem prawidłowe określenie całkowitej kwoty, którą ma zapłacić nabywca towaru oraz kwoty nabycia. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje pojęcia "kwoty nabycia". W przypadku stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych należy wziąć pod uwagę definicję zawartą w VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych- wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) .

Zgodnie z art. 26a część B ust.3 VI Dyrektywy Rady - podstawą opodatkowania w przypadku dostaw towarów dokonywanych przez podatników-pośredników opodatkowanych jest marża zrealizowana na danej transakcji, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej związanego z tą marżą. Marża ta obliczana jest jako różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ceną zakupu danego towaru. Na cenę zakupu (nabycia) zgodnie z w/w art. 26a część B ust.3 składają się wszelkie elementy wynagrodzenia, w tym również subwencje związane bezpośrednio z tą transakcją, podatki, opłaty i inne podobne należności oraz koszty dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowań, transportu i ubezpieczenia, które podatnik-pośrednik zapłacił lub ma zapłacić dostawcy (sprzedającemu).

Z przedstawionego powyżej przepisu wynika, że kwota nabycia (zakupu) to cena, którą strona płaci dostawcy (sprzedającemu). Oznacza to, że tak rozumiana kwota nabycia obejmuje wszelkiego rodzaju koszty (np. akcyza, koszty rejestracji, podatki itp.) związane bezpośrednio z daną transakcją jeżeli kupujący towar podatnik-pośrednik ponosi ciężar wszelkich tych opłat płacąc za nie dostawcy (sprzedającemu) co jest równoznaczne z faktem, że wszystkie te koszty są wkalkulowane w cenę należną dostawcy. Jeżeli koszty te nie zostały poniesione i wliczone do kwoty nabycia (zakupu), którą kupujący zapłacił dostawcy towaru, to nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, bowiem nie stanowią one składnika ceny, którą kupujący zapłacił dostawcy towaru. Zapłacone one zostały innym podmiotom i należy je uznać za koszty uboczne tej transakcji. Zatem kwota nabycia to cena, którą podatnik zapłacił bezpośrednio dostawcy towaru. Cena ta nie może zawierać innych elementów (np. podatków, opłat) jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, a ich zapłata nie nastąpiła na rzecz dostawcy. Tym samym strona nieprawidłowo uważa, że do kwoty nabycia można doliczać koszty poniesione już po nabyciu towaru między innymi akcyzę i koszty rejestracji.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.1 4a § 4 Ordynacji podatkowej służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj