Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-81/12-4/AMN
z 17 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-81/12-4/AMN
Data
2012.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przychód
sprzedaż
zbycie rzeczy
źródła przychodu


Istota interpretacji
W jaki sposób w związku ze sprzedażą indywidualną poprzez Internet prywatnej kolekcji zgromadzonej przez lata mam rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów uzyskanych ze sprzedaży?



Wniosek ORD-IN 866 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów z kolekcji własnej:

  • dokonanej przed upływem półrocznego terminu od ich nabycia – jest nieprawidłowe,
  • dokonanej po upływie półrocznego terminu od ich nabycia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów z kolekcji własnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przymierza się do sprzedaży przedmiotów nabytych w latach 1992-2012 na giełdach, targowiskach w Internecie (aukcje, ogłoszenia własne zamieszczane w Internecie), a także nabytych w salonach i sklepach numizmatycznych. Kolekcja zbioru walorów filatelistycznych obejmuje: znaczki pocztowe, całostki i całości pocztowe, koperty pierwszego dnia obiegu, monety kolekcjonerskie i obiegowe w tym wykonane ze srebra i złota, medale i odznaczenia wojskowe wraz z dokumentami ich nadania, etykiety piwne i zapałczane.

Sprzedaż odbywać się będzie w Internecie - aukcje internetowe jako sprzedaż osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Przewidywana ilość aukcji - około 6 tysięcy sztuk (pojedyncze aukcje) przez okres kilku lat, aukcje wystawiane będą regularnie każdego miesiąca, ponieważ nie wiadomo czy będą na nie chętni. Przychody z aukcji każdego miesiąca mogą przekroczyć kwotę 1.500 zł, wartość rynkowa całej kolekcji jest to kwota około 70.000 zł.

Ze względu na długi czasokres gromadzenia zbiorów brak jest dokumentacji stwierdzającej wartość zakupionych przedmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób w związku ze sprzedażą indywidualną poprzez Internet prywatnej kolekcji zgromadzonej przez lata rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów uzyskanych ze sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotów zgromadzonych w celach kolekcjonerskich w latach 1992-2012, powinna odbywać się bez opodatkowania i być traktowana jako sprzedaż osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Niektóre przedmioty wchodzące w skład kolekcji nabyte zostały po wyższych cenach niż aktualnie obowiązujące, na przykład monety emitowane przez NBP w latach 2005-2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania sprzedaży przedmiotów z kolekcji własnej:

  • dokonanej przed upływem półrocznego terminu od ich nabycia – uznaje się za nieprawidłowe,
  • dokonanej po upływie półrocznego terminu od ich nabycia – uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że przedmioty sprzedaży Wnioskodawca nabywał od roku 1992 do roku 2012 do swojej prywatnej kolekcji. Ponadto będzie dokonywał ich sprzedaży jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

W związku z powyższym planowaną sprzedaż zgromadzonych zbiorów należy zakwalifikować jako sprzedaż innych rzeczy.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że w przypadku, gdy sprzedaż nabytych przez Wnioskodawcę przedmiotów ze zgromadzonej kolekcji (znaczków pocztowych, całostek i całości pocztowych, kopert pierwszego dnia obiegu, monet kolekcjonerskich i obiegowych w tym wykonanych ze srebra i złota, medali i odznaczeń wojskowych wraz z dokumentami ich nadania, etykiet piwnych i zapałczanych), zostanie dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, po stronie Zainteresowanego powstanie przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Uzyskany dochód należy wykazać w zeznaniu, wg ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym w pozycji "inne źródła", w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również zaliczek pobranych przez płatników, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 45 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy.

Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy (przedmiotów ze zgromadzonej kolekcji) po upływie półrocznego terminu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy, nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w związku ze sprzedażą indywidualną poprzez Internet przedmiotów z prywatnej kolekcji zgromadzonej przez lata, dokonaną przed upływem półrocznego terminu liczonego od końca miesiąca, w którym rzecz nabyto, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z odpłatnego zbycia rzeczy, stanowiący wartość wyrażoną w cenie określonej w umowie pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia. Przychód ten należy pomniejszyć o koszty nabycia rzeczy i wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Tak ustalony dochód ze sprzedaży przedmiotów z prywatnej kolekcji podlega rozliczeniu na zasadzie samoopodatkowania. Oznacza to, że po zakończeniu roku podatkowego Zainteresowany będzie obowiązany w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym, wykazać dochody uzyskane z tytułu sprzedaży przedmiotów z prywatnej kolekcji w rubryce „inne źródła” i obliczyć należny podatek dochodowy.

Natomiast w przypadku sprzedaży ww. rzeczy po upływie półrocznego terminu liczonego od końca miesiąca, w którym rzecz nabyto, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj