Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-77/12-2/WM
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-77/12-2/WM
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości


Słowa kluczowe
kredyt
majątek odrębny
majątek wspólny małżonków
przychód
remonty
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy kwoty wydatkowanej po sprzedaży nieruchomości (lokalu mieszkalnego oraz udziału w nieruchomości) – na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego zakup oraz na remont domu stanowiącego majątek odrębny męża Zainteresowanej, z którym Wnioskodawczyni jest we wspólnocie majątkowej – stanową dla Zainteresowanej podstawę do zastosowania do kwoty na Nią przypadającą zwolnienia ze zryczałtowanego 10% podatku, na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści obowiązującej do końca 2006 r.?



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytego mieszkania,
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na remont domu należącego do majątku osobistego męża Zainteresowanej.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 3 września 2007 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem sprzedała za kwotę 76 500,00 zł lokal mieszkalny i udział w nieruchomości nabyte w dniu 30 lipca 2004 r. Sprzedaż ww. nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat od dnia jej nabycia. W terminie 14 dni od dnia zbycia przedmiotowej nieruchomości Zainteresowana złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży tej nieruchomości przeznaczy na własne cele mieszkaniowe w okresie 2 lat od dnia sprzedaży.

Wnioskodawczyni podaje, iż lokal nabyła i sprzedała jako majątek wspólny. Nie korzystała z budowlanej ulgi odsetkowej, o której mowa w art. 21 ust. 2a. Ponadto, sprzedaż nie nastąpiła w wyniku działalności gospodarczej. Część kwoty wynikającej z umowy sprzedaży w wysokości 29 638,75 zł została wydatkowana po sprzedaży na spłatę kredytu mieszkaniowego zabezpieczonego hipoteką. Pozostałą kwotę (a nawet więcej, bo 49 778,22 zł) małżonkowie wydatkowali w okresie 2 lat od zbycia mieszkania na remont otrzymanego przez męża Zainteresowanej (w 1/2 – w formie spadku po ojcu, a w 1/2 – w darowiźnie od matki męża Wnioskodawczyni) domu.

Zainteresowana wskazuje, iż przedmiotowy dom stanowi majątek odrębny Jej męża, czego nie była świadoma.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty wydatkowane po sprzedaży nieruchomości (lokalu mieszkalnego oraz udziału w nieruchomości) – na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego zakup oraz na remont domu stanowiącego majątek odrębny męża Zainteresowanej, z którym Wnioskodawczyni jest we wspólnocie majątkowej – stanowią dla Zainteresowanej podstawę do zastosowania do kwoty na Nią przypadającą zwolnienia ze zryczałtowanego 10% podatku, na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści obowiązującej do końca 2006 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 ust. e) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

W opinii Zainteresowanej, z powołanych wyżej przepisów wynika, że okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w części wydatkowanej na spłatę kredytu (pożyczki) jest cel zaciągnięcia tego kredytu (pożyczki). Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu.

W świetle powyższego, Wnioskodawczyni sformułowała tezę, iż przysługuje Jej prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego, zdaniem Zainteresowanej, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania – w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na jego zakup – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy.

W kwestii odnoszącej się do kwoty uzyskanego przez Zainteresowaną przychodu ze sprzedaży lokalu wydatkowanej na remont domu należącego do majątku odrębnego Jej męża, z którym łączy Wnioskodawczynię wspólność majątkowa, to – uwzględniając wykładnię celowościową oraz postanowienie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, przy braku jednoznacznego wskazania, że dokładnie #189; przychodu przypada na Nią, a #189; - na małżonka (bo co do zasady był to przychód wspólny, jak i wydatki mieszkaniowe, które małżonkowie ponosili wspólnie) – Zainteresowana stoi na stanowisku, że w tej części przychód także podlega zwolnieniu.

Wnioskodawczyni podnosi, iż kwota ta została niewątpliwie wydatkowana przez Jej męża na remont i modernizację budynku mieszkalnego stanowiącego Jego odrębną własność, a zatem, zdaniem Zainteresowanej, została spełniona przesłanka do zastosowania ulgi podatkowej. Przepis ustawy określającej prawo do ulgi odnosi się do wydatkowania kwoty na własny cel mieszkaniowy. Środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania nie były oznaczone jako częściowo należące do Wnioskodawczyni, a częściowo – do męża, niemniej jednak wydatkowane zostały na własny cel mieszkaniowy, tyle że w tamtym czasie dom stanowił majątek odrębny męża. Zainteresowana nadmienia, iż ustawodawca nie sprecyzował, kto jest zobowiązany do wydatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni przytoczyła szereg wyroków sądów administracyjnych oraz interpretacji indywidualnych Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytego mieszkania,
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków poniesionych na remont domu należącego do majątku osobistego męża Zainteresowanej.

Na podstawie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana wraz z mężem nabyła lokal mieszkalny dnia 30 lipca 2004 r.

Zatem, w niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, należy zauważyć, iż z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) przedmiotowej ustawy wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z powyższego wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej na spłatę kredytu lub pożyczki, jest cel zaciągnięcia tego kredytu lub pożyczki.

Należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nabyte w 2004 r. do majątku wspólnego mieszkanie zostało sprzedane w 2007 r. Transakcja sprzedaży nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie korzystała z odliczenia z tytułu ulgi odsetkowej. Przychód uzyskany z tytułu ww. zbycia Zainteresowana przeznaczyła na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytego lokalu, jak również na remont domu stanowiącego majątek osobisty Jej męża.

W tym miejscu wskazać należy na brzmienie przepisu art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż wszelkie zwolnienia podatkowe, jako odstępstwa od zasady powszechności i równości opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przypadająca na Wnioskodawczynię kwota przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego – wydatkowana na spłatę kredytu zaciągniętego na jego nabycie – korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanej w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni w odniesieniu do zastosowania zwolnienia w części przypadającego na Nią przychodu ze sprzedaży ww. mieszkalnia z tytułu wydatkowania na remont domu wchodzącego do majątku osobistego męża Zainteresowanej.

Nie negując celowości wydatkowania przez męża Wnioskodawczyni części przychodu przypadającego na Zainteresowaną na cele mieszkaniowe, stwierdzić należy, iż na gruncie analizowanej sprawy nie ziściła się przesłanka wydatkowania środków w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy podatkowej. Zauważyć bowiem należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży – w części przypadającą na Wnioskodawczynię – został wydatkowany na remont domu, co do którego Zainteresowanej nie przysługiwało prawo własności lub współwłasności. W konsekwencji, w odniesieniu do tej części przychodu Zainteresowana zobowiązana jest do zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 28 ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię wyroków sądów administracyjnych, tut. Organ stwierdza, iż nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stoi na stanowisku, iż orzeczenie zapadłe w sprawie toczącej się w innej konfiguracji podmiotowej, nawet jeśli przedmiot sporu jest taki sam, nie wpływa na wynik rozstrzygnięcia w żadnej innej sprawie. Nie są wiążące dla innych sądów ustalenia faktyczne i poglądy prawne wyrażone w orzeczeniu innego sądu. Nie taki jest zresztą cel orzecznictwa, które ogranicza się z natury rzeczy do rozstrzygania indywidualnych spraw i nie stanowi źródła prawa w polskim porządku prawnym.

Z kolei, w odniesieniu do powołanych przez Zainteresowaną interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj