Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-235a/05/MP
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-235a/05/MP
Data
2005.07.28



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czasopisma


Pytanie podatnika
Czy czynności polegające na przekazaniu gadżetów, które są załączone do sprzedawanych czasopism w sytuacji, gdy wartość gadżetów jest uwzględniona w cenie sprzedawanego czasopisma, należy traktować jako element odpłatnej dostawy czasopisma opodatkowanej stawką VAT 7%?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy czynności polegające na przekazaniu gadżetów, które są załączone do sprzedawanych czasopism w sytuacji, gdy wartość gadżetów jest uwzględniona w cenie sprzedawanego czasopisma, należy traktować jako element odpłatnej dostawy czasopisma opodatkowanej stawką VAT 7%, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawową działalnością Strony jest wydawanie i sprzedaż czasopism, jednakże w związku z licznymi akcjami promocyjnymi mającymi na celu wzrost liczby sprzedawanych czasopism dołącza Ona do niektórych magazynów różnego rodzaju upominki (np. filmy na DVD, kosmetyki, torebki). Przy czym przedmiotowe upominki Strona dodaje do całego nakładu danego wydania czasopisma (tzw. nakład jednolity) lub jedynie do części nakładu danego wydania (tzw. nakład dzielony) pozostawiając klientowi wybór co do zakupu samego czasopisma lub czasopisma z upominkiem, zwanego zestawem wydawniczym.

Jak Strona podnosi we wniosku, cena danego egzemplarza czasopisma w przypadku nakładu jednolitego jest uzależniona od faktu, czy został do niego załączony upominek. Cena sprzedaży egzemplarza z załączonym upominkiem jest co do zasady wyższa niż egzemplarza bez upominku. W przypadku nakładu dzielonego cena danego egzemplarza w zestawie wydawniczym jest wyższa od ceny egzemplarza bez upominku. Jednocześnie koszt gadżetu stanowi dla Strony zasadniczo marginalną wartość w porównaniu do wartości czasopisma.

Według Strony przekazanie gadżetów dołączonych do sprzedawanych czasopism nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż przedmiotowe gadżety podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej dostawy towarów. Ponadto, w przypadku sprzedaży czasopisma wraz z upominkiem powinna zostać zastosowana stawka podatkowa właściwa dla czasopisma, gdyż gadżet stanowi zachętę do zakupu czasopisma, które stanowi produkt podstawowy. W konsekwencji przyjąć należy, iż gadżet stanowi integralną część czasopisma i rozliczenie dostawy czasopisma wraz z upominkiem powinno nastąpić na zasadach analogicznych jak dla dostawy samego czasopisma.

Według Strony przekazanie gadżetów dołączonych do sprzedawanych czasopism nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż przedmiotowe gadżety podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej dostawy towarów. Ponadto, w przypadku sprzedaży czasopisma wraz z upominkiem powinna zostać zastosowana stawka podatkowa właściwa dla czasopisma, gdyż gadżet stanowi zachętę do zakupu czasopisma, które stanowi produkt podstawowy. W konsekwencji przyjąć należy, iż gadżet stanowi integralną część czasopisma i rozliczenie dostawy czasopisma wraz z upominkiem powinno nastąpić na zasadach analogicznych jak dla dostawy samego czasopisma.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Jak wynika z cytowanych przepisów, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek - na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zarówno czasopisma jak i dołączone do nich gadżety są towarami w w/w rozumieniu, zatem ich przekazanie stanowi dostawą towaru podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1-3.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 41 ust 2 ustawy stawką 7% opodatkowane są towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Przy czym w pozycji 49 powyższego załącznika wymienione zostały gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe. W konsekwencji należy stwierdzić, iż 7% stawkę podatkową stosuje się wyłącznie do czasopism, które zostały wytworzone metodami poligraficznymi oraz posiadają odpowiedni symbol ISSN.

Ponadto w myśl art. 2 pkt 6 ustawy podatku od towarów i usług, identyfikacja towaru następuje w oparciu o przepisy ustawy o statystyce publicznej, zaś zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem Strona winna zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego. Jednak biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę należy wskazać, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wyodrębnia się wyrobu pod nazwą „zestaw wydawniczy”, który składa się z czasopisma i załączonego do niego gadżetu. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego brak podstaw do stosowania dla gadżetów załączanych do czasopism stawki podatkowej właściwej dla czasopism, zatem w konsekwencji przedmiotowe gadżety powinny zostać opodatkowane według stawek dla nich właściwych.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż z dniem 1.06.2005r. zmianie uległo brzmienie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Obecnie przepis ten stanowi, iż art. 7 ust.2 w/w ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


P o u c z e n i e


Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj