Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-235a/05/MP
z 28 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-235a/05/MP
Data
2005.07.28
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
czasopisma
Pytanie podatnika
Czy czynności polegające na przekazaniu gadżetów, które są załączone do sprzedawanych czasopism w sytuacji, gdy wartość gadżetów jest uwzględniona w cenie sprzedawanego czasopisma, należy traktować jako element odpłatnej dostawy czasopisma opodatkowanej stawką VAT 7%?
P O S T A N O W I E N I E
Jak Strona podnosi we wniosku, cena danego egzemplarza czasopisma w przypadku nakładu jednolitego jest uzależniona od faktu, czy został do niego załączony upominek. Cena sprzedaży egzemplarza z załączonym upominkiem jest co do zasady wyższa niż egzemplarza bez upominku. W przypadku nakładu dzielonego cena danego egzemplarza w zestawie wydawniczym jest wyższa od ceny egzemplarza bez upominku. Jednocześnie koszt gadżetu stanowi dla Strony zasadniczo marginalną wartość w porównaniu do wartości czasopisma. Według Strony przekazanie gadżetów dołączonych do sprzedawanych czasopism nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż przedmiotowe gadżety podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej dostawy towarów. Ponadto, w przypadku sprzedaży czasopisma wraz z upominkiem powinna zostać zastosowana stawka podatkowa właściwa dla czasopisma, gdyż gadżet stanowi zachętę do zakupu czasopisma, które stanowi produkt podstawowy. W konsekwencji przyjąć należy, iż gadżet stanowi integralną część czasopisma i rozliczenie dostawy czasopisma wraz z upominkiem powinno nastąpić na zasadach analogicznych jak dla dostawy samego czasopisma. Według Strony przekazanie gadżetów dołączonych do sprzedawanych czasopism nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż przedmiotowe gadżety podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach odpłatnej dostawy towarów. Ponadto, w przypadku sprzedaży czasopisma wraz z upominkiem powinna zostać zastosowana stawka podatkowa właściwa dla czasopisma, gdyż gadżet stanowi zachętę do zakupu czasopisma, które stanowi produkt podstawowy. W konsekwencji przyjąć należy, iż gadżet stanowi integralną część czasopisma i rozliczenie dostawy czasopisma wraz z upominkiem powinno nastąpić na zasadach analogicznych jak dla dostawy samego czasopisma. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: Powyższego przepisu, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Jak wynika z cytowanych przepisów, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek - na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zarówno czasopisma jak i dołączone do nich gadżety są towarami w w/w rozumieniu, zatem ich przekazanie stanowi dostawą towaru podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1-3. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 41 ust 2 ustawy stawką 7% opodatkowane są towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Przy czym w pozycji 49 powyższego załącznika wymienione zostały gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe. W konsekwencji należy stwierdzić, iż 7% stawkę podatkową stosuje się wyłącznie do czasopism, które zostały wytworzone metodami poligraficznymi oraz posiadają odpowiedni symbol ISSN. Ponadto w myśl art. 2 pkt 6 ustawy podatku od towarów i usług, identyfikacja towaru następuje w oparciu o przepisy ustawy o statystyce publicznej, zaś zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem Strona winna zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego. Jednak biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę należy wskazać, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wyodrębnia się wyrobu pod nazwą „zestaw wydawniczy”, który składa się z czasopisma i załączonego do niego gadżetu. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego brak podstaw do stosowania dla gadżetów załączanych do czasopism stawki podatkowej właściwej dla czasopism, zatem w konsekwencji przedmiotowe gadżety powinny zostać opodatkowane według stawek dla nich właściwych. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż z dniem 1.06.2005r. zmianie uległo brzmienie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Obecnie przepis ten stanowi, iż art. 7 ust.2 w/w ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.