Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej
US.I.2/443-30/2005
z 3 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I.2/443-30/2005
Data
2005.08.03



Autor
Urząd Skarbowy w Kolbuszowej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje infrastrukturalne
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna


Pytanie podatnika
Pytanie Gminy dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków programu SAPARD.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2005 r. znak: L.Fn.3327/67/2005 jest prawidłowe i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów w ramach realizowanej inwestycji, a także nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu w myśl przepisów wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 29.07.2005r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku podatnik zwraca się o wyjaśnienie następującego problemu. Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej", (wartość brutto 599 718,09 zł zgodnie z wykazem faktur, tj. faktura VAT nr 29/07/2004 z dnia 31.07.2004 r., wartość brutto 77.040,00zł, faktura VAT nr 26/08/2004 z dnia 31.08.2004 r., wartość brutto 58.463,98zł, faktura VAT nr 52/09/2004 z dnia 30.09.2004 r., wartość brutto 60.445,62zł, faktura VAT nr 33/10/2004 z dnia 29.10.2004 r., wartość brutto 78.295,87zł, faktura VAT nr 12/12/2004 z dnia 14.12.2004 r., wartość brutto 59.415,31zł, faktura VAT nr 14/02/2005 z dnia 28.02.2005 r., wartość brutto 9.564,44zł, faktura VAT nr 14/03/2005 z dnia 31.03.2005 r., wartość brutto 28.712,31zł, faktura VAT nr 38/04/2005 z dnia 29.04.2005 r., wartość brutto 50.734,05zł, faktura VAT nr 20/05/2005 z dnia 31.05.2005 r., wartość brutto 95.565,37zł, faktura VAT nr 9/06/2005 z dnia 29.06.2005 r., wartość brutto 65.603,13zł, faktura VAT nr 12/07/2005 z dnia 22.07.2005 r., wartość brutto 15.878,01zł,) współfinansowanego ze środków programu SAPARD, zgodnie z umową nr 21894/732-0900092/03 z 01 lipca 2004 r. zawartą z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po zakończeniu zadania Gmina przekazuje nieodpłatnie powyższą inwestycję Zakładowi Wodno-Kanalizacyjnemu, który dokonuje sprzedaży wody i przyjęcia ścieków oraz odprowadza podatek VAT, a także jest płatnikiem podatku dochodowego. Gmina nie będzie wykorzystywała wyżej wymienionej inwestycji do czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto Gmina jest podatnikiem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Organ podatkowy ustalił, że w wyżej wymienionej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 wyżej wymienionej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych. Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny opisany przez Gminę, zgodnie, z którym Gmina realizując opisaną inwestycję "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej", która to inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie Zakładowi Wodno-Kanalizacyjnemu i wyżej wymieniony Zakład, a nie Gmina, będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tut. organ podatkowy podziela stanowisko Gminy, iż nie ma ona możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług dotyczącego wymienionej w zapytaniu inwestycji na podstawie przepisów określonych w cyt. ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonano również analizy przedstawionego stanu faktycznego w świetle § 27a cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb zwrotu tego podatku. Zgodnie z przepisem cytowanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podmiotom, które zawarły umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przed dniem 01.05.2004 r. Z przedstawionej w zapytaniu informacji wynika, iż Gmina umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podpisała w dniu 01.07.2004 r. wobec czego nie przysługuje jej również prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku na podstawie powołanego przepisu. Ponadto przeanalizowano również możliwość zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego (Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego), są zwolnione od podatku wobec czego nie mają możliwości do zaliczenia nie odliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja niniejsza odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Środek zaskarżenia winien zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zaskarżenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj